سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 703757
  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 117
  • تعداد کل پست ها: 340
درباره
سید جعفر یوسفی[248]

سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها
قرآن شناسی[9] ، ولایت فقیه[7] ، آیت الله مصباح[7] ، حجاب[5] ، قرآن[5] ، قاعده[4] ، مقبوله عمر بن حنظله[4] ، وجود ذهنی[4] ، شبهات[4] ، اوصاف قرآن[4] ، ایران[4] ، حضرت زهرا[4] ، دین[4] ، زیبایی حجاب[4] ، آیت الله مصباح یزدی[4] ، امام خمینی[4] ، انقلاب اسلامی[4] ، امامزادگان[3] ، امام رضا ع[3] ، برنامه[3] ، سبک زندگی[3] ، خدا[3] ، خلاصه قرآن شناسی[3] ، تقوا[3] ، انسان[3] ، عبودیت[3] ، سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] ، شعائر الهی[3] ، وحی[3] ، هدف خلقت[3] ، قاعده الواحد[3] ، فقه[3] ، عناوین قرآن[2] ، فلسفه[2] ، عبادت[2] ، مزایا[2] ، معشوق[2] ، منزلت عقل[2] ، نقش نماز[2] ، هندسه معرفت دینی[2] ، معدومات[2] ، معرفت دینی[2] ، کتاب[2] ، هدف[2] ، عاشق[2] ، عشق به خدا[2] ، عفاف[2] ، عفت[2] ، سبک زندگی معنوی[2] ، سید صدرالدین دشتکی[2] ، صدق[2] ، عقلانیت[2] ، غرب[2] ، حقوق[2] ، دستاوردها[2] ، دشتکی[2] ، اشکالات[2] ، اعجاز قرآن[2] ، آیت الله بهجت[2] ، آیت الله جوادی[2] ، آیت الله جوادی آملی[2] ، استقراء[2] ، استقرای تام[1] ، استقرای ناقص[1] ، اسعد العجم[1] ، اسلام ناب[1] ، اشتراوس[1] ، آیت الله ریشهری[1] ، آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد[1] ، آیت الله قرهی[1] ، آیت الله لاریجانی[1] ، 4 عمل پر محتوا[1] ، iran[1] ، qoran[1] ، آثار[1] ، آخرالزمان[1] ، آرامش[1] ، آرامش جامعه[1] ، آزدای[1] ، آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب[1] ، آیت الله[1] ، آیت الله آملی لاریجانی[1] ، آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی[1] ، آیه 146 اعراف[1] ، آیه 21[1] ، آیه 39 یونس[1] ، اباالحسن[1] ، ابناء فارس[1] ، اتمام حجت[1] ، اثبات اعجاز قرآن[1] ، احیای معنویت[1] ، ادراک عقلی[1] ، ادله[1] ، ادله قاعده[1] ، ارزش انسان[1] ، ارسطو[1] ، اس ام اس[1] ، اس ام اس های عاشورایی[1] ، آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم[1] ، انتخابات[1] ، انقلاب اسلامی ایران[1] ، انقلاب عرفانی[1] ، اهل الفارس[1] ، اهل بیت[1] ، اوصاف[1] ، الاسلام[1] ، الحکومة[1] ، النظام[1] ، الواحد[1] ، امام باقر[1] ، امام رضا علیه السلام[1] ، امام علی علیه السلام[1] ، برنامه عبادی[1] ، برهان[1] ، بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار[1] ، بلاغ[1] ، بمب گذاری[1] ، بندگی[1] ، بیابان زدایی[1] ، پاشیدن بذر[1] ، پاکدامنی[1] ، پست مدرنیسم[1] ، پیام امام خمینی[1] ، پیام رهبری[1] ، پیام، زندگی[1] ، پیامدهای معرفتی[1] ، پیامک[1] ، پیامک دهه فجر[1] ، تب[1] ، تب بر[1] ، تحدی[1] ، تربیت[1] ، تعظیم[1] ، تقسیم بندی محتوایی[1] ، دعای نور[1] ، دفاع مقدس[1] ، دلالت[1] ، دلنوشته[1] ، دلیل عقلی[1] ، دهه فجر[1] ، دیدگاه ها[1] ، دستاوردهای راهبردی[1] ، خشنودی خدا[1] ، سبک زندگی امام رضا[1] ، زیبایی زن[1] ، دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت[1] ، دین داری[1] ، رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره[1] ، راز اعجاز قرآن[1] ، راز عربی بودن[1] ، رَجُلٌ مِن أهلِ قُم[1] ، رهبری[1] ، روایة النبی ص[1] ، روزه- گرما- ثواب[1] ، روزه-اخلاق نیکو[1] ، ریشه ها[1] ، رکن[1] ، زن[1] ، زندگی[1] ، زیبایی[1] ، حقوق شهروندی[1] ، حقیقت نماز[1] ، حکم ایجابی[1] ، حکومت[1] ، حکومت اسلامی[1] ، حکومت مهدی ع[1] ، حکیم[1] ، خارق العاده[1] ، خاطرات[1] ، خبرگان[1] ، خلاصه مقاله[1] ، درس اخلاق[1] ، درس نامه[1] ، حضرت زهرا س[1] ، حفظ نظام[1] ، حق[1] ، حق الیقین[1] ، حق شهروندی[1] ، توصیه[1] ، توصیه های قرآنی[1] ، تولیدات داخلی[1] ، جامعه[1] ، جهاد کشاورزی[1] ، چشم انداز[1] ، چشم به راه[1] ، بالغه[1] ، بحران فکری[1] ، حجاب به زن زیبایی می دهد[1] ، حجاب زن[1] ، حجاب و آزادی[1] ، حجت الاسلام دکتر رضوانی[1] ، حدیث کساء[1] ، غربشناسی[1] ، غصب حق[1] ، فارابی[1] ، فاطمه[1] ، فاطمیه[1] ، فراتر از زمان[1] ، فرج[1] ، فرقان[1] ، عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن[1] ، عقول کامله[1] ، علامه مصباح یزدی[1] ، علم[1] ، علوم انسانی[1] ، علی[1] ، عناوین[1] ، قرآنی[1] ، قلمرو دین[1] ، قواعد فقهیه[1] ، لاریجانی[1] ، مازندران[1] ، مباحث بنیادی[1] ، مبارک[1] ، مبنا[1] ، مبنای قاعده[1] ، مبین[1] ، مثانی[1] ، محافظ[1] ، محافظت[1] ، محبت[1] ، محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق[1] ، محرم[1] ، مد[1] ، مد حجاب[1] ، مدرنیته[1] ، مردم قم[1] ، صدق قاعده[1] ، شریعت[1] ، شان عقل[1] ، عقل[1] ، عاشورا[1] ، عشق[1] ، شعر[1] ، شعر عاشورایی[1] ، شناور[1] ، شهید چمران[1] ، شهید صفار هرندی[1] ، شهید مطهری[1] ، شهید نیک نژاد[1] ، شوهرداری[1] ، شکم[1] ، صادر اول[1] ، صحف[1] ، سپاه[1] ، ستایش آمیز[1] ، سخنان رهبری[1] ، سعد و نحس بودن ایام[1] ، سلام[1] ، سلامت جسم[1] ، سلامت روح[1] ، سلمان[1] ، سلوک[1] ، سهرو حسن[1] ، سوره عمران[1] ، سیاست گذاری[1] ، کعبه[1] ، معرفت شناسی[1] ، ویژگی ها[1] ، ویژگی های دنیا[1] ، ویژگی های نماز[1] ، یوسف[1] ، ههدف[1] ، واژگان[1] ، وجدان بشری[1] ، وجوب حفظ نظام[1] ، وقار[1] ، ولایت[1] ، نقل[1] ، نماز[1] ، نماز کلید گشایش[1] ، نکته[1] ، هستی شناسی[1] ، همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع[1] ، هندسه[1] ، منطق[1] ، مهیمن[1] ، موشک[1] ، میرزا مهدی آشتیانی[1] ، نزول تدریجی[1] ، نزول قرآن[1] ، نسبی گرایی[1] ، نظرات آیت الله مصباح[1] ، نظرات علامه طباطبایی[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، مفهوم[1] ، مقام معظم رهبری[1] ، مقبوله[1] ، مقبوله عمر به حنظله[1] ، من حاز ملک[1] ، منابع طبیعی[1] ، منافقین[1] ، منرلت عقل[1] ، مشرق زمین[1] ، قاعده فقهیه[1] ، قاعده من حاز ملک[1] ، قانون جزایی[1] ، قانون مدنی[1] ، فلسفه اسلامی[1] ، فلسفه سیاسی اسلامی[1] ،

نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی

 

Image result for ?نقش امامزادگان?‎

چکیده

انسان، گل سر سبد آفرینش، موجودی مختار و دارای اراده بوده و برای عبودیت و بندگی خداوند یکتا، خلق شده است. در زمین، مسیر بندگی را طی کرده و به سعادت دست می یابد. خداوند در زمین شعائری قرار داده که نشانه های خداوند بر روی زمین اند. و انسان را به سوی او فرا می خوانند. یکی از این شعائر امام زادگان می باشند. امام زادگانی که نسبشان مشخص بوده و به فرموده اهل بیت علیهم السلام، اهل جلالت و تقوی و معنویت بوده اند، امروزه به عنوان قطب معنوی در مناطق مختلف کشور قرار گرفته اند.

شعائر الهی که دارای ویژگی های متعددی بوده، با تقوا در ارتباط بوده و موجب برقراری ارتباط بین بنده و معبود شده و در نتیجه انسان را به خداوند نزدیک می نمایند. انسان که به خدا نزدیک شد، افکار، کردار و گفتار خویش را با معیار عقل و شرع تنظیم کرده و در مسیر بندگی خداوند به رستگاری می رسد.

کلید واژه: امام زاده، شعائر الهی، تقوی، عبودیت






هدف خلقت و نقش نماز در رسیدن به آن

 

Image result for ?حقیقت نماز?‎

ویژگی های نماز

حقیقت نماز که تسلیم بودن در مقابل‏ امر خداوند است، دارای ویژگی هایی است که می تواند در گام اول نسبت به گناه و موانع عبودیت و قرب به خداوند، به عنوان عنصری بازدارنده و در گام بعدی به عنوان عنصری خارج کننده باشد.

برای نماز ویژگی هایی بر شمرده اند:

نماز ذکر خداوند است: «اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْرى»‏.[1] و با ذکر خداوند قلب ها آرام می گیرد، لذا نماز موجب آرامش قلب می شود.[2]

ویژگی دیگری نماز این است که موجب سلامتی بدن شده، [3] و چهره را زیبا می کند.[4] ویژگی دیگر نماز این است که به انسان استقامت در برابر مشکلات عطا می کند. [5]

نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می دارد: « اقِمِ الصَّلوةَ انَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَر.»[6]

یکی از آثار نماز حفظ انسان از شیطان است. در روایتی آمده است: « تا زمانى که انسان نمازهایش را به جاآورد شیطان سراغ او نمى‏رود و هنگامى‏که آنها راضایع کند، شیطان بر او جرى شده، به گناهان بزرگ وادارش مى‏کند.»[7]

نماز یکی از نشانه های تمییز مسلمانی از کفر است.






هدف خلقت و نقش نماز در رسیدن به آن

 

Image result for ?حقیقت نماز?‎

حقیقت نماز

امام خمینی می فرماید: «حقیقت نماز عروج به مقام قرب و وصول به مقام حضور حق جلّ و علا است و برای رسیدن به این مقصد طهاراتی لازم است.‏»[1]

در تفسیر نمونه آمده است: « اگر رکوع، سجود، قرائت و تسبیح را جسم نماز بدانیم، حضور قلب و توجه درونى به حقیقت نماز، و کسى که با او راز و نیاز مى‏کنیم، روح نماز است. خشوع نیز در واقع چیزى جز حضور قلب توأم با تواضع، ادب و احترام نیست»[2]

شهید مطهری می فرماید: «روح و حقیقت نماز چیزى جز تسلیم بودن در مقابل‏ امر حق و خالصانه و مخلصانه امر او را اطاعت کردن نیست.» [3]

با توجه به این معنی، همه موجودات برای خود تسبیح و نمازی دارند. شهید مطهری در این باره می فرماید: «قرآن مى‏گوید «کسانى که در آسمان و زمین هستند»؛ یعنى ملائکه و انسانهاى مؤمن، همه اینها به نماز و تسبیح خودشان آگاهند« کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ »؛ و در ادامه مى‏گوید «... و مرغان»، مرغان را هم داخل کرده است. مرغ که مسلّمْ شعور انسان و شعور ملائکه را ندارد، پس معلوم مى‏شود در عالم مرغان هم یک حسابى هست که ما وارد نیستیم و نمى‏دانیم.

حکیم ابونصر فارابى مى‏گوید: آسمان که گردش مى‏کند، با گردش خود به درگاه الهى نماز مى‏برد. «صَلَّتِ السَّماءُ بِدَوَرانِها وَ الْارْضُ بِرَجَجانِها وَ الْمَطَرُ بِهَطَلانِهِ» آسمان که مى‏گردد و زمین که تکان مى‏خورد و باران که مى‏ریزد، همه اینها امر پروردگارشان را اطاعت مى‏کنند، نماز آنها همین است؛ چون حقیقت نماز تسلیم بودن در مقابل‏ امر حق و اطاعت کردن از اوست.»






هدف خلقت و نقش نماز در رسیدن به آن

Image result for ?حقیقت نماز?‎

هدف خلقت انسان

از مهمترین سؤالاتى که هر کس از خود می پرسد این است که ما براى چه آفریده شده‏ایم؟ و هدف از آفرینش انسانها و آمدن به این جهان چیست؟

با توجه به آیه شریفه، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»[1] گفته شده است که هدف خلقت انسان، عبودیت و بندگی کردن است. در تفسیر عاملی آمده است: «بندگى هدف خلقت انسان است و باید از آن دست برندارد.»[2]

 اما در منابع تفسیری دیگر، مطالب دیگری مطرح شده است. مثلا در کتاب بیان السعاده آمده است: «انسان غایت خلقت و آفرینش عالم است، و ولایت غایت و هدف خلقت انسان است.» [3]

در المیزان آمده است: «هدف از خلقت انسان، تشریع دین و سپس تطهیر الهى است و همه افراد انسان به این کمال نمى‏رسند» [4] و در جای دیگری می فرماید: «امورى نیز در قرآن به عنوان هدف از خلقت، از آنها یاد شده مثل آزمایش و تمیز نیکوکار از بدکار»[5]   






بسمه تعالی

هدف خلقت و نقش نماز در رسیدن به آن

Image result for ?حقیقت نماز?‎

چکیده

عالم خلقت برای انسان، و انسان برای عبودیت و تقرب به خداوند آفریده شده است. اگر انسان به این هدف برسد، به مقصد نهایی اش رسیده و سعادتمند می شود و اگر از مسیر منحرف گردد، سر از اسفل السافلین در آورده و از سعادت باز می ماند.

اکثر مردم، به واسطه انس با عالم مادی و بدن خاکی، فریفته دنیا و مشغول به آن شده و در خطر ورود به سیر قهقرا و خروج از انسانیت به سر می برند. این افراد از هدف خلقت خود باز مانده و اگر زندگی خود را با همین غفلت به اتمام برسانند، حسابشان با کرام الکاتبین است.

یکی از مصادیق بارز عبادت، نماز است. اگر شخص با نماز انس یابد، و حقیقت آن را در یابد و آن را با شرایطش به جا آورد، کم کم از عالم ماده فاصله گرفته و به عالم ملکوت متصل می شود. راه خویش را یافته و به حقیقت خلقت خود دست می یابد و در نهایت سعادتمند می شود.

کلید واژه: هدف خلقت، نماز، شناخت خود، سعادتمندی، رفع موانع






سبک زندگی معنوی از منظر امام رضا علیه السلام

Image result for ?سبک زندگی?‎

گوشه ای از سلوک معنوی امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام به عنوان یک انسان کامل، در زندگی با برکت خویش، برنامه عبادی و معنوی مشخصی داشتند. در روایت مفصلی، که از ابی الضحاک، آمده است، ایشان که توسط مامون برای آوردن امام رضا(ع)، به مدینه فرستاده شده بود و در طول مسیر امام(ع) را همراهی می کرد، سیره و روش عبادی امام(ع) را با جزئیات نقل کرده و قسم یاد می کند که من فردی را با تقواتر از امام رضا(ع) ندیدم. ...»(ابن بابویه، (1378 ه)، ج2، 180)سبک زندگی معنوی امام رضا علیه السلام، به خوبی در این روایت به چشم می خورد. لذا برخی از آن موارد مطرح می شود:






سبک زندگی معنوی از منظر امام رضا علیه السلام (بخش دوم)

Image result for ?سبک زندگی?‎

داشتن برنامه عبادی

مراحل برنامه

معمولا برنامه عبادی را از زمان مکلف شدن، در نظر می گیرند. اما به نظر می رسد وجود این برنامه از دوره جنینی و حتی قبل از آن، ضروری می باشد. یعنی برنامه عبادی شخص را در چند مرحله دنبال می کنیم:

1)      قبل از تولد: که بر عهده پدر و مادر است. و آنها برای اینکه فرزند صالحی داشته باشند، برنامه ریزی می نمایند. پدر برای اینکه نسل مناسبی از خود باقی بگذارد باید گزینه ای انتخاب نماید که همسری نیکو برای او و مادری شایسته برای فرزندانش باشد. امام رضا ع فرمودند: «هیچ چیز به اندازه همسری صالحه برای مرد فایده مند نیست.» (کلینی، 1407 ه، ج5، ص 327). این چنین پدر و مادری برای به دنیا آمدن فرزندشان برنامه ریزی کرده و با رعایت آداب ازدواج، از خداوند طلب فرزند صالحی می نمایند که شیطان در آن شریک نشده باشد. (منسوب به امام رضا علیه السلام، 1406 ه، ص 235) 

2)     زمان بارداری: اسلام که برای زندگی انسان حتی قبل از تولد، برنامه دارد، در زمان بارداری بچه نیز برای رشد معنوی بچه و رفع موانع، دستوراتی دارند. رسول خدا ص می فرمایند« زن را در ماهى که مى‏زاید (ماه آخر حاملگى) خرما بخورانید که فرزندش بردبار و پاکدامن خواهد بود.»(طبرسی، ترجمه میرباقری، 1365، ج1، ص 321) با توجه به این روایت دیده می شود که برای پاکدامن بودن در زندگی که یکی از دستورات اخلاقی و عبادی است، پدر و مادر نقش به سزایی دارند، و با رعایت کردن آنها، انسان به برخی از اهداف سریعتر دست می یابد. در روایت دیگری، امام رضا علیه السلام می فرمایند: « بزنان آبستن خود کندر بخورانید که اگر در شکم پسر دارند هوشمند و دلیر گردد و اگر دختر باشد خوش خلق و زیبا گردد». (مجلسی، کمره ای، 1351 ش، ج10، ص 217)






بسمه تعالی

سبک زندگی معنوی از منظر امام رضا علیه السلام

 

Image result for ?سبک زندگی?‎

چکیده

سبک زندگی معنوی، رفتارهای عبادی خاصی است که هر فردی در زندگی خویش به آن عمل کرده و به آن پایبند باشد. امام رضا(ع)، انسان کاملی است، که سراسر زندگی معنوی اش، آمیخته با اعمالی بود که موجب تقرب به خدا می شود. هدف انسان نیز در این دنیا رسیدن به مقام قرب الهی است. لذا کشف روش زندگی معنوی امام هشتم(ع)و عمل به آن، می تواند برای طالب این راه، به عنوان نسخه ای شفابخش باشد که او را به زندگی سعادت مند و مقام قرب الهی هدایت می کند.

زندگی معنوی انسان، نه تنها از دوره جنینی، بلکه از زمانی قبل از آن شروع شده، و تا بعد از مرگ ادامه دارد. در طول زندگی، ایمان ومعرفت صحیح، داشتن برنامه عبادی، تقوای در عمل، توسل نمودن به اهل بیت(ع)، طریقه ای است که امام معصوم(ع) به طالبان راه معرفت پیشنهاد داده اند.

کلید واژه: سبک زندگی، امام رضا علیه السلام، برنامه عبادی، شناخت، معنویت، آرامش زندگی، سعادت اخروی






 

قوانین شهروندی در قانون مدنی 

در قانون مدنی نیز قوانین شهروندی مورد توجه قرار گرفته اند.

یکی از قوانینی که در قانون مدنی به آن تصریح شده است رعایت حقوق همسایه است. به عنوان مثال در ماده 132 قانون مدنی آمده است: «کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر به همسایه شود...»

یکی دیگر از حقوقی که در قانون مدنی در مورد آن سخن گفته شده است، حق مالکیت است. هر شخصی حق دارد مالی که دارد به قیمت مشخص به دیگری واگذار نماید. و باید به معامله رضایت داشته باشد. در ماده 346 قانون مدنی آمده است: «عقد بیع باید مقرون به رضای طرفین باشد و عقد مکره نافذ نیست»

امانت داری را می توان یکی دیگر از حقوق شهروندی دانست که در قانون مدنی به آن اشاره شده است. یکی از عناوینی که با امانت در ارتباط است ودیعه است. طبق ماده 607 قانون مدنی ودیعه عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می سپارد برای آنکه آن را مجانا نگاه دارد. در قانون 617 قانون مدنی آمده است: «امین نمی تواند غیر از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از آن منتفع شود مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانتگذار، و الا ضامن است.

از این دست قوانین شهروندی که در قانون مدنی به آن اشاره شده است، فراوان است که تنها به بخش از آنها در اینجا اشاره شده است.






بررسی قوانین شهروندی از منظر قرآن

چکیده 

اساس یک اجتماع بر اساس تعامل بهتر برای زندگی آسوده تر شکل گرفته است. خداوند نیز انسان را موجودی اجتماعی آفریده و برای تکامل او قوانین فردی و اجتماعی ای برای او وضع نموده است. بسیاری از این قوانین قوانین مثل آزادی، مساوات و ... شهروندی اند و یک جامعه باید برای شهروندانش زمینه آن را فراهم سازد. در قوانین جمهوری اسلامی ایران اعم از اساسی، جزائی و مدنی به حقوق شهروندی تصریح شده است. سوال در این است که آیا در قران هم حقوق شهروندی مورد توجه قرار گرفته است یا نه؟ با بررسی های به عمل آمده مشاهده می شود که در قران نیز به این قوانین شهروندی چه از نوع اساسی و چه از نوع جزایی و چه از نوع مدنی، اشاره شده است.

کلید واژه: قوانین، حق، شهروندی، حقوق شهروندی، قرآن، هدایت

کلیات

در ابتدا لازم است مقدماتی بیان شود، بنابراین در این بخش مطالبی طرح شده و مورد بررسی قرار می گیرند.





صفحات :   
|<  <<  6  7  8  9  10  >>  >  |