سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبانت را به نرم گویی و سلام کردن، عادت بده، تا دوستانت فراوان شوند و دشمنانت اندک گردند . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بررسی قوانین شهروندی از منظر قرآن (بخش دوم)

 

قوانین شهروندی در قانون مدنی 

در قانون مدنی نیز قوانین شهروندی مورد توجه قرار گرفته اند.

یکی از قوانینی که در قانون مدنی به آن تصریح شده است رعایت حقوق همسایه است. به عنوان مثال در ماده 132 قانون مدنی آمده است: «کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر به همسایه شود...»

یکی دیگر از حقوقی که در قانون مدنی در مورد آن سخن گفته شده است، حق مالکیت است. هر شخصی حق دارد مالی که دارد به قیمت مشخص به دیگری واگذار نماید. و باید به معامله رضایت داشته باشد. در ماده 346 قانون مدنی آمده است: «عقد بیع باید مقرون به رضای طرفین باشد و عقد مکره نافذ نیست»

امانت داری را می توان یکی دیگر از حقوق شهروندی دانست که در قانون مدنی به آن اشاره شده است. یکی از عناوینی که با امانت در ارتباط است ودیعه است. طبق ماده 607 قانون مدنی ودیعه عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می سپارد برای آنکه آن را مجانا نگاه دارد. در قانون 617 قانون مدنی آمده است: «امین نمی تواند غیر از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از آن منتفع شود مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانتگذار، و الا ضامن است.

از این دست قوانین شهروندی که در قانون مدنی به آن اشاره شده است، فراوان است که تنها به بخش از آنها در اینجا اشاره شده است.

قوانین شهروندی در قانون جزایی

حقوق جزاء که بیانگر حقوق جزایی کشور است، در جهت جبران خسارت هایی است که از طرف افراد خطاکار به افراد جامعه وارد می شود. آنجا که صدمه جانی باشد، با حکم قصاص جان خاطی گرفته می شود، آنجا که صدمه جسمی مطرح باشد، با اخذ دیه یا قصاص و یا زدن حد، خاطی مورد مجازات قرار می گیرد. آنجا که خسارت مالی باشد، قاضی با گرفتن عین یا عوض در صدد جبران حق مال باخته بر می آید. آنجا که فردی به بیت المال خسارت وارد کند، ضامن است و باید جبران کند. این موارد امور کلی ای بودند که در جامعه مصداق دارد و در مورد هر مصداق نیز قانونی یافت می شود. به عنوان مثال در قانون جزاء آمده است:

  • ماده 409: قطع بینی یا گوش، موجب قصاص است.
  • ماده 403: اگر شخصی یک چشم کسی را در آورد، قصاص می شود.
  • ماده 269: سرقت در صورتی که دارای شرایط زیر باشد موجب حد است: مال مسروق در حرز باشد، سارق هتک حرز کند و ... .

و بسیاری از این دست حقوق وجود دارند که حکومت برای حفظ آرامش شهروندان اجراء می کند. که در اینجا تنها تعداد اندکی از آنها ذکر شد. می توان موارد بالا را در چند عنوان خلاصه کرد:

  1. حفظ امنیت جسمی شهروندان
  2. آزادی شهروندان
  3. محافظت از اموال و دارایی های افراد و ...

وجود یا عدم وجود قوانین شهروندی در قرآن

انسان بهترین موجود در عالم است. و در قرآن آمده است که انسان خلیفه خداوند در زمین می باشد.[1] او در زمین مکلف به انجام اوامر و دستورات الهی است. مجموعه دستورات اسلام، را دین اسلام می نامند که بیانگر قوانینی برای بهتر زیستن است. بخشی از این قوانین، قوانین شهروندی و اجتماعی است. زیرا انسان موجودی اجتماعی است، این قوانین در قران که کتاب هدایت است گنجانده شده است. بر اساس آیه ای از قرآن نیز که آمده است: « نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمین‏»[2] ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز، و مایه هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است‏.[3] بنابراین قرآن قانون زندگی ما انسان هاست که عمل به آن قوانین انسان را به سوی هدایت و رحمت رهنمون می سازد. از آنجا که خود قرآن خود را تبیانا لکل شی معرفی می کند نتیجه می گیریم که در مورد حقوق شهروندی انسان ها نیز در آن سخن گفته شده است. در بخش بعد به بررسی این حقوق می پردازیم.

قوانین شهروندی در قرآن

می توان مجموع حقوق شهروندی که در قوانین اساسی و جزایی و مدنی آمده است را در قرآن مشاهده نمود به عنوان مثال در قرآن از آزادی سخن گفته شده است. در آیه 256 سوره بقره آمده است است: «لا اکراه فی الدین» در قبول دین، اکراهى نیست‏.[4] ذیل این آیه در کتاب تسنیم آیه الله جوادی آمده است: «خلاصه آنکه: 1. شرعا طبق دلیل عقلی و نقلی واجب است که انسان حق را انتخاب کند. 2. شرعا اجبار و تحمیل پذیرش حق مطرح نیست. 3. انسان شرعا آزاد آفریده شده است و قدرت قبول حق و نکول آن را دارد»[5]

اصل دیگری که در قرآن وجود دارد، اصل برابری و مساوات است. در این باره در کتاب فقه سیاسی آمده است: با مطالعه خصائص انسانی زیر می توان به عمق مساله مساوات و برابری انسان ها از دیدگاه اسلام پی برد: [6]

  1. همه انسان های با هر خصوصیتی که باشند از دو انسان مرد و زن آفریده شده اند. «یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها»[7]
  2. همه انسان ها در مقابل خداوند به صورت یکسان مسئولند لذا خداوند همگان را به یک خطاب به وامرش امر کرده است. «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعینَ »[8]
  3. خداوند به همه انسان ها کرامت و ارزش بخشیده است و همه در این اصل مساوی هستند. ‏«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً»[9]
  4. تفاوتی جز تقوی نمی تواند معیار تبعیض و نابرابری تلقی گردد. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم»[10]

اصل دیگری که در قرآن به آن تصریح شده است امانت داری است. در آیه 27 سوره انفال آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ‏ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» اى کسانى که ایمان آورده‏اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالى که میدانید (این کار، گناه بزرگى است)‏

همچنین در آیه 283 بقره آمده است: «فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ أَمانَتَه‏»باید کسى که امین شمرده شده (و بدون گروگان، چیزى از دیگرى گرفته)، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد.[11] به این اصل در قانون 617 مدنی اشاره شده است: آنجا که گفته شده است: « امین نمی تواند غیر از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از آن منتفع شود مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانتگذار، و الا ضامن است.»

همچنین در ماده 674 مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شد و بنا برای این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در مورد قوانین جزایی که از حقوق شهروندی می باشند نیز در قران سخن گفته شده است. به عنوان مثال در آیه 45 سوره مائده آمده است: « وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ‏ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون» و ما در تورات بر بنى‏اسرائیل لازم و مقرر داشتیم که: [در قانون قصاص‏] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینى به عوض بینى، و گوش به جاى گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم‏ها را قصاصى است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفاره‏اى براى [خطاها و معاصى‏] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داورى نکنند، هم اینانند که ستمکارند.[12]

از این دست موارد زیاد است اما آن مقداری از بحث که افاده غرض می نمود آورده شده است. و تا اینجا بیان شد که در قرآن قوانین شهروندی مطرح بوده و مورد توجه بوده اند.

نتیجه گیری

بعد از بیان مباحث مقدماتی، و اینکه قوانین شهروندی ه مدر قانون اساسی و هم در قوانین جزایی و هم در قوانین مدنی وجود دارد، به بررسی این مطلب پرداختیم که آیا این قوانین در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته اند یا نه؟ بعد از بررسی ها مشخص شد که در قرآن نیز قوانین شهروندی مورد توجه بوده و دارای اصالت می باشند.  و در حقیقت این بشر است که باید از قوانین الهی سرمشق گرفته و همه قوانین شهروندی باید در راستای جلب رضایت الهی تدوین شود. مشاهده شد که در قرآن از قوانین شهروندی از هر سه نوع آن یعنی اساسی، جزایی و مدنی بحث شده است.

 

 

 

 

منابع

  1. قرآن کریم
  2. ترجمه قرآن آیت الله مکارم
  3. ترجمه قرآن حجة الاسلام انصاریان.
  4. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  5. قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران.
  6. قانون جزایی جمهوری اسلامی ایران.
  7. راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالقلم، چاپ اول.
  8. جوادی آملی، عبدالله، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، چاپ دوم، 1377.
  9. جوادی آملی، عبدالله، خلیلی، مصطفی، حق و تکلیف در اسلام، قم، اسراء، چاپ سوم، 1388.
  10. جوادی آملی، عبدالله، الهی زاده، محمد حسین، تسنیم جلد 12، قم، اسراء، چاپ دوم، زمستان 1388.
  11. آقابخشی، علی، فرهنگ علوم سیاسی، نشر چاپار، سال 1383.
  12. آشوری،محمد،آئین دادرسی کیفری،جلد اول، انتشارات سمت،تهران،1373
  13. فقه سیاسی، حقوق اساسی و مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چاپ چهارم، جلد اول،1377، انتشارات امیرکبیر، تهران، 600 صفحه.
  14. احمدزاده، سید مصطفی،اندیشه حوزه،سال یازدهم شماره56،مشهد،1384
  15. بررسی مفهوم شهر و شهروندی از دیدگاه جامعه شناسی، مهرداد نوابخش، فصلنامه تخصصی جامعه شناسی، سال دوم، بهار 85، شماره 5،
  16. حقوق شهروندی در ایران، افضلی، رسول، حسام، مهدی، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، آذر و دی 89، شماره 279 و 280.


[1] سوره بقره، آیه 30؛ وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَة

[2] سوره نحل، آیه 89.

[3] ترجمه مکارم، ص 277

[4] ترجمه مکارم، ص 42.

[5] جوادی املی، عبدالله، تسنیم، جلد 12، ص 170 و 171.

[6] عمید زنجانی، فقه سیاسی، جلد 1، ص 544.

[7] سوره نساء آیه 1.

[8] سوره بقره، آیه 43.

[9] سوره اسراء آیه 70

[10] سوره حجرات، آیه 13.

[11] ترجمه مکارم، ص 49.

[12] ترجمه انصاریان، ص 115.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - یکشنبه 95/10/20 :: ساعت 12:6 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 49
>> بازدید دیروز: 98
>> مجموع بازدیدها: 705499
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب