سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 486998
  • بازدید امروز: 5
  • بازدید دیروز: 203
  • تعداد کل پست ها: 340
درباره
سید جعفر یوسفی[248]

سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها
قرآن شناسی[9] ، ولایت فقیه[7] ، آیت الله مصباح[7] ، حجاب[5] ، قرآن[5] ، قاعده[4] ، مقبوله عمر بن حنظله[4] ، وجود ذهنی[4] ، شبهات[4] ، اوصاف قرآن[4] ، ایران[4] ، حضرت زهرا[4] ، دین[4] ، زیبایی حجاب[4] ، آیت الله مصباح یزدی[4] ، امام خمینی[4] ، انقلاب اسلامی[4] ، امامزادگان[3] ، امام رضا ع[3] ، برنامه[3] ، سبک زندگی[3] ، خدا[3] ، خلاصه قرآن شناسی[3] ، تقوا[3] ، انسان[3] ، عبودیت[3] ، سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] ، شعائر الهی[3] ، وحی[3] ، هدف خلقت[3] ، قاعده الواحد[3] ، فقه[3] ، عناوین قرآن[2] ، فلسفه[2] ، عبادت[2] ، مزایا[2] ، معشوق[2] ، منزلت عقل[2] ، نقش نماز[2] ، هندسه معرفت دینی[2] ، معدومات[2] ، معرفت دینی[2] ، کتاب[2] ، هدف[2] ، عاشق[2] ، عشق به خدا[2] ، عفاف[2] ، عفت[2] ، سبک زندگی معنوی[2] ، سید صدرالدین دشتکی[2] ، صدق[2] ، عقلانیت[2] ، غرب[2] ، حقوق[2] ، دستاوردها[2] ، دشتکی[2] ، اشکالات[2] ، اعجاز قرآن[2] ، آیت الله بهجت[2] ، آیت الله جوادی[2] ، آیت الله جوادی آملی[2] ، استقراء[2] ، استقرای تام[1] ، استقرای ناقص[1] ، اسعد العجم[1] ، اسلام ناب[1] ، اشتراوس[1] ، آیت الله ریشهری[1] ، آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد[1] ، آیت الله قرهی[1] ، آیت الله لاریجانی[1] ، 4 عمل پر محتوا[1] ، iran[1] ، qoran[1] ، آثار[1] ، آخرالزمان[1] ، آرامش[1] ، آرامش جامعه[1] ، آزدای[1] ، آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب[1] ، آیت الله[1] ، آیت الله آملی لاریجانی[1] ، آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی[1] ، آیه 146 اعراف[1] ، آیه 21[1] ، آیه 39 یونس[1] ، اباالحسن[1] ، ابناء فارس[1] ، اتمام حجت[1] ، اثبات اعجاز قرآن[1] ، احیای معنویت[1] ، ادراک عقلی[1] ، ادله[1] ، ادله قاعده[1] ، ارزش انسان[1] ، ارسطو[1] ، اس ام اس[1] ، اس ام اس های عاشورایی[1] ، آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم[1] ، انتخابات[1] ، انقلاب اسلامی ایران[1] ، انقلاب عرفانی[1] ، اهل الفارس[1] ، اهل بیت[1] ، اوصاف[1] ، الاسلام[1] ، الحکومة[1] ، النظام[1] ، الواحد[1] ، امام باقر[1] ، امام رضا علیه السلام[1] ، امام علی علیه السلام[1] ، برنامه عبادی[1] ، برهان[1] ، بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار[1] ، بلاغ[1] ، بمب گذاری[1] ، بندگی[1] ، بیابان زدایی[1] ، پاشیدن بذر[1] ، پاکدامنی[1] ، پست مدرنیسم[1] ، پیام امام خمینی[1] ، پیام رهبری[1] ، پیام، زندگی[1] ، پیامدهای معرفتی[1] ، پیامک[1] ، پیامک دهه فجر[1] ، تب[1] ، تب بر[1] ، تحدی[1] ، تربیت[1] ، تعظیم[1] ، تقسیم بندی محتوایی[1] ، دعای نور[1] ، دفاع مقدس[1] ، دلالت[1] ، دلنوشته[1] ، دلیل عقلی[1] ، دهه فجر[1] ، دیدگاه ها[1] ، دستاوردهای راهبردی[1] ، خشنودی خدا[1] ، سبک زندگی امام رضا[1] ، زیبایی زن[1] ، دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت[1] ، دین داری[1] ، رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره[1] ، راز اعجاز قرآن[1] ، راز عربی بودن[1] ، رَجُلٌ مِن أهلِ قُم[1] ، رهبری[1] ، روایة النبی ص[1] ، روزه- گرما- ثواب[1] ، روزه-اخلاق نیکو[1] ، ریشه ها[1] ، رکن[1] ، زن[1] ، زندگی[1] ، زیبایی[1] ، حقوق شهروندی[1] ، حقیقت نماز[1] ، حکم ایجابی[1] ، حکومت[1] ، حکومت اسلامی[1] ، حکومت مهدی ع[1] ، حکیم[1] ، خارق العاده[1] ، خاطرات[1] ، خبرگان[1] ، خلاصه مقاله[1] ، درس اخلاق[1] ، درس نامه[1] ، حضرت زهرا س[1] ، حفظ نظام[1] ، حق[1] ، حق الیقین[1] ، حق شهروندی[1] ، توصیه[1] ، توصیه های قرآنی[1] ، تولیدات داخلی[1] ، جامعه[1] ، جهاد کشاورزی[1] ، چشم انداز[1] ، چشم به راه[1] ، بالغه[1] ، بحران فکری[1] ، حجاب به زن زیبایی می دهد[1] ، حجاب زن[1] ، حجاب و آزادی[1] ، حجت الاسلام دکتر رضوانی[1] ، حدیث کساء[1] ، غربشناسی[1] ، غصب حق[1] ، فارابی[1] ، فاطمه[1] ، فاطمیه[1] ، فراتر از زمان[1] ، فرج[1] ، فرقان[1] ، عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن[1] ، عقول کامله[1] ، علامه مصباح یزدی[1] ، علم[1] ، علوم انسانی[1] ، علی[1] ، عناوین[1] ، قرآنی[1] ، قلمرو دین[1] ، قواعد فقهیه[1] ، لاریجانی[1] ، مازندران[1] ، مباحث بنیادی[1] ، مبارک[1] ، مبنا[1] ، مبنای قاعده[1] ، مبین[1] ، مثانی[1] ، محافظ[1] ، محافظت[1] ، محبت[1] ، محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق[1] ، محرم[1] ، مد[1] ، مد حجاب[1] ، مدرنیته[1] ، مردم قم[1] ، صدق قاعده[1] ، شریعت[1] ، شان عقل[1] ، عقل[1] ، عاشورا[1] ، عشق[1] ، شعر[1] ، شعر عاشورایی[1] ، شناور[1] ، شهید چمران[1] ، شهید صفار هرندی[1] ، شهید مطهری[1] ، شهید نیک نژاد[1] ، شوهرداری[1] ، شکم[1] ، صادر اول[1] ، صحف[1] ، سپاه[1] ، ستایش آمیز[1] ، سخنان رهبری[1] ، سعد و نحس بودن ایام[1] ، سلام[1] ، سلامت جسم[1] ، سلامت روح[1] ، سلمان[1] ، سلوک[1] ، سهرو حسن[1] ، سوره عمران[1] ، سیاست گذاری[1] ، کعبه[1] ، معرفت شناسی[1] ، ویژگی ها[1] ، ویژگی های دنیا[1] ، ویژگی های نماز[1] ، یوسف[1] ، ههدف[1] ، واژگان[1] ، وجدان بشری[1] ، وجوب حفظ نظام[1] ، وقار[1] ، ولایت[1] ، نقل[1] ، نماز[1] ، نماز کلید گشایش[1] ، نکته[1] ، هستی شناسی[1] ، همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع[1] ، هندسه[1] ، منطق[1] ، مهیمن[1] ، موشک[1] ، میرزا مهدی آشتیانی[1] ، نزول تدریجی[1] ، نزول قرآن[1] ، نسبی گرایی[1] ، نظرات آیت الله مصباح[1] ، نظرات علامه طباطبایی[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، مفهوم[1] ، مقام معظم رهبری[1] ، مقبوله[1] ، مقبوله عمر به حنظله[1] ، من حاز ملک[1] ، منابع طبیعی[1] ، منافقین[1] ، منرلت عقل[1] ، مشرق زمین[1] ، قاعده فقهیه[1] ، قاعده من حاز ملک[1] ، قانون جزایی[1] ، قانون مدنی[1] ، فلسفه اسلامی[1] ، فلسفه سیاسی اسلامی[1] ،

کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی

سید جعفر یوسفی

Image result for ?قاعده فقهیه?‎

 

موارد استفاده در فقه

1.       حیازت در اموال پیدا شده: اموال پیداشده‌اى که در تصرف هیچ‌کس نیست و مالک آن مجهول است، در فرض وجود شرایط خاصى که بیان خواهد شد، از مباحات محسوب مى‌شوند و یابنده مى‌تواند آن‌ها را حیازت و تملک کند. اموال پیدا شده دو گونه‌اند:

·         اشیا: اشیاى پیدا شده را در اصطلاح فقه «لقطه» مى‌گویند. هر کس مالى پیدا کند که ارزشش کمتر از یک درهم (6/ 12 گرم نقره مسکوک) باشد، مى‌تواند آن را حیازت کند و مالک آن گردد

·         حیوانات: حیواناتى که در صحراها و بیابان‌ها پیدا مى‌شوند، در اصطلاح فقه «ضاله» نامیده مى‌شوند. هرگاه حیوانى در صحرا و بیابان خالى از سکنه یافت شود اگر حیوان قدرت ندارد که خود را در مقابل درندگان صحرا حفظ کند (مانند گوسفند) یا آن که با آب و علف و مواد غذایى فاصله دارد و دسترسى برایش ممکن نیست. به نظر گروهى از فقها در این فرض هر کس مى‌تواند حیوان را بگیرد البته باید آن را در حول و حوش محل یافت شده تعریف کند و در فرض یافت نشدن مالک، یابنده مى‌تواند در آن تصرف کند؛ولى چنانچه بعد صاحب حیوان پیدا شود، در مقابل او مسئول خواهد بود.






 

کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی


Image result for ?قاعده فقهیه?‎

مقدمه

 

تبیین مساله

امروزه نقش قواعد فقهیه در فقه و زندگی روزمره، مهم تلقی می شود. همانطور که این قواعد برای رفع برخی گره هایی که مردم با آن مواجه می شوند، راه حلی دائمی است، برای رفع برخی مشکلات اجتماعی و سیاسی هم می تواند با ارائه قانون و راه حلی کلی، راه گشا بوده و رفع تحیر نماید.

قاعده من حاز ملک، یکی از این دست قواعد فقهی است که می تواند به بسیاری از سوالات ملکفین در بعد فقه پاسخ دهد. سوال در این است که آیا این قواعد در بعد فقه سیاسی و حکومتی هم کارآیی دارند؟ این تحقیق در پی پاسخگویی به این سوال می باشد.

در گام اول مفاهیم بحث را مورد بررسی قرار داده و سپس ادله قاعده حیازت مطرح می شود. در ادامه بعد از بیان موارد استفاده آن در فقه، به بیان کارکرد های آن در فقه سیاسی می پردازیم.






بسمه تعالی

مدرنیته، عوامل و ویژگی های آن

 

Image result for ?مدرنیته و پست مدرنیسم?‎

تعریف مدرنیته

مدرنیته در لغت به معنای تجدد و جدید شدن است اما معنای اصطلاحی واحدی ندارد. و آراء و نظرات متعددی در این زمینه وجود دارد.

  • مدرنیته بیانگر تازگی، بداعت و نو بودن زمان حال به عنوان گسست یا انقطاع از گذشته و ورود به آینده ای سریعا در حال ظهور و در عین حال نامطمئن و ناپایدار است. 
  • گیدنز می گوید: مدرنیته به شیوه های زندگی اجتماعی و تشکیلات و سازمان های اجتماعی اشاره دارد که از حوالی قرن 17 به این طرف در اروپاظاهر شدند و به تدریج دامنه تاثیرات و نفوذ آنها کم و بیش در سایر نقاط جهان نیز بسط و گسترش یافت. 
  • ماکس وبر: مدرنیته فرآیند عام و همگانی عقلانیت و افسون زدایی و رهایی از توهمات است. به بیان دیگر مدرنیته یعنی خرد باوری، عقلانی کردن هر چیز، و ویرانگری عادت های اجتماعی، باورهای سنتی و شیوه های مادی و فکری زندگی کهن.
  • هابر ماس: تلاش فیلسوفان روشنگری قرن هجدهم برای بسط و گسترش علوم عینی، اخلاق، حقوق جهانی و هنر مطابق با منطق ویژه هر یک از آنها. تاکید بر استقلال سه حوزه علم، اخلاق و هنر یکی از مهمترین ویژگی های مدرنیته تلقی می شود که عموما اصل و نسب آن را به تحقیقات کانت بر می گردانند. زیرا کانت برای هر یک از آنها قلمرو ویژه و جداگانه ای در نظر گرفته بود.
  • لارنس کهون: مدرنیته تمدن جدیدی است که در اروپا و آمریکای شمالی در طول چند قرن اخیر پسترش یافته و در آغاز قرن بیستم به ظهور کامل رسیده است. و دارای اوصاف زیر است:




بررسی مقبوله عمر بن حنظله

 

Image result for ?ولایت فقیه?‎

اشکالات 

برخی در استدلال مناقشه کرده اند:

مناقشه اول این است که: این مقبوله در مورد قاضی تحکیم وارد شده است. زیرا سوال در مقبوله، در مورد منازعه ای شخصی بین دو نفر در یک قضیه خارجی جزئی مطرح شده و امام نیز در جواب، حکم بین آنها را جعل فرمودند. [1] این اشکال دارای تقریب دیگری نیز می باشد: در زمان صدور نص، حاکم به معنای قاضی استعمال می شده است. از این جاست که امام هادی علیه السلام در تفسیر آیه و لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل، فرمودند این آیه دلالت بر حکام می کند. حاکم به معنای قضات گرفته شده است. وقتی چنین شد، دیگر نمی توان از این روایت استفاده اطلاق نمود. و اگر بخواهیم به قدر متیقن هم عمل کنیم، باید روایت را حمل به فقیه در فتوی نماییم و بگوییم برای رفع خصومت باید به چنین فقیهی مراجعه نمود. تقریب دیگری نیز از روایت وجود دارد: در عبارت «جعلته علیکم حاکما» کلمه علیکم برای بیان شمولیت منصب قضاء برای همه مخاطبین می باشد. و دیگر نمی توان استفاده نمود که حاکمیت در این روایت به معنای سلطه باشد. بلکه مقصود از حاکم در روایت تنها قاضی است.






بررسی مقبوله عمر بن حنظله

 

Image result for ?ولایت فقیه?‎

تقریب اول 

لفظ حاکم اختصاص به قاضی ندارد و اعم از قاضی است؛ بنابراین شامل هر کسی که متصدی حکومت شود نیز می شود. وجود کلمه سلطان در سوال راوی، می تواند قرینه ای بر اعم بودن لفظ حاکم باشد. برخی نسبت به شمولیت حاکم نسبت به غیر قاضی اشکال، و بیان کرده اند: لفظ حاکم به واسطه غلبه در استعمال، ظهور در قاضی دارد. در روایات، موارد اغلب موارد استعمال حاکم در خصوص قاضی است و با این فرض، لفظ حاکم ظهور در قاضی پیدا می کند. بعد از اینکه مشخص شد، موضوع سوال و جواب تخاصم است، دیگر نمی توان ذکر لفظ سلطان در سوال را مویدی برای تعمیم لفظ حاکم گرفت.






بررسی مقبوله عمر بن حنظله

 

Image result for ?ولایت فقیه?‎

سند روایت 

فقهاء از این روایت تعبیر به مقبوله عمر بن حنظله کرده اند. با اینکه علمای رجال برخی از راویان روایت را توثیق نکرده اند اما مشهور این روایت را قبول کرده و بدان عمل نموده اند. به همین دلیل است به این روایت اطلاق مقبوله شده است. آیت الله محسن اراکی در این باره می گوید: علماء این روایت را تلقی به قبول کرده اند. لذا معروف به مقبوله شد.[1]

اما برخی معتقدند: عمر بن حنظله از افراد ثقه می باشد. و بنابراین این روایت جزء روایات معتبر و صحیح شمرده می شود. زیرا ابتدا و انتهای سند آن تمام می شود. ضعف وسط سند که به واسطه محمد بن الحسن بن شمعون می باشد قابل بررسی است.






بررسی مقبوله عمر بن حنظله


Image result for ?ولایت فقیه?‎

ولایت 

از ولی بوده و آن به معنای قرب است. ولایت به معنای قرابت حکمی ای است که یا از عتق نشات می گیرد یا دوستی و محبت. ولایت به دو قسم عامه و خاصه قابل تقسیم است. ولایت عامه عبارت است از تدبیر مصالح عامه مردم و مشغول شدن به شئون مردم. ولایت خاصه عبارت است از توانایی شخص بر انجام عقود و... . [1]

برخی نیز درباره معنای ولایت با بیان این مقدمه وارد شده اند که: احکام اسلامی سه دسته اند:

1.       احکامی که برای همه مکلفین بیان شده است. و بیانگر وظایف آنها در قبال خداوند است. مثل عبادات و معاملات به معنای اعم. 

2.      احکامی که برای کسانی که معصیت کرده اند، به عنوان مواخذه مطرح می شود مثل حدود و تعزیرات.

3.      احکامی که برای اداره کشورهای اسلامی صادر شده است. مثل تقسیم بندی مناطق به نواحی مختلف. و قرار دادن امیر برای هر یک از این نواحی.

مراد از ولایت، صدور امر به اجرای این اقسام سه گانه است. همانطور که امر به اجرای جمیع حدود و تعزیرات به دست ولی امر است، مراد ما از ولایت همان چیزی است که از ولایت امر اراده شده است.






بررسی مقبوله عمر بن حنظله


Image result for ?ولایت فقیه?‎

چکیده

یکی از مباحث فقهی که امروزه به عنوان مبنای تشکیل حکومت اسلامی، قرار گرفته است، بحث ولایت مطلقه فقیه است. صاحب نظران، در این بین نظرات متفاوتی ارائه کرده اند. اما مهمترین آنها از سوی امام خمینی و آیت الله منتظری، مطرح شده است که قائل به ثبوت چنین ولایتی شده اند. هر صاحب نظری برای ارائه نظر خویش، می بایست دلیل مدعای خویش را نیز ذکر نماید. برای بحث ولایت فقیه، ادله متعددی ذکر شده است. در بین ادله نقلی، یکی از مهمترین ادله، مقبوله عمر بن حنظله است. این روایت مورد استناد بسیاری از علماء قرار گرفته است و آنها در مورد سند و دلالت روایت، سخنانی ذکر کرده اند.

در این تحقیق پیرامون این روایت و دیدگاه های متعددی که در نحوه استفاده و استدلال به روایت وجود دارد، سخن گفته شده است.

کلید واژه: ولایت فقیه، ادله نقلی، مقبوله، عمر بن حنظله.






نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی

 

Image result for ?نقش امامزادگان?‎

رابطه تقوی و عبودیت

در روایتی آمده است: هدف خلقت انسان در قدم اوّل شناخت خداوند متعال و در گام بعد، بندگی و عبودیش می باشد. «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ» (مجلسی، 1403 ق، ج5، ص 312) 

پس در ابتدا انسان باید خدای خویش را بشناسد و بعد از شناخت خود، به دنبال هدف خلقت خویش باشد. او که برای عبودیت و نزدیکی به خداوند آفریده شده است، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات، آیه 56.)  اگر این مسیر را طی ننماید سر از بدبختی در آورده و دیگر بوی سعادت را استشمام نمی کند.

وقتی انسان به بینشی صحیح برسد به گونه ای که عالم را محضر خداوند، و خود را عبد مطیعش ببیند، هیچ وقت حاضر نیست خود را اسیر شیطان و نفس اماره قرار دهد و همواره از وجود انسانی خود نگهداری می کند و تن به خویشتن داری می دهد. و این حقیقت تقوا است. در روایتی آمده است: تقوا آن است که آنجا که خدا باید تو را ببیند، ببیند، و آنجا که نهى کرده تو را نبیند. «انْ لایَفْقِدَکَ اللَّهُ حَیْثُ امَرَکَ، وَلایَراکَ حَیْثُ نَهاکَ؛ » (مجلسی، 1403 ق، ج67، ص 285)






نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی

 

Image result for ?نقش امامزادگان?‎

الف. انواع شعائر الهی

در کتب فقهی و تفسیری، انواع شعائر الهی اینگونه معرفی شده اند:

صفا و مروه (خویى، موسوعة الإمام الخوئی، 1418 ه‍ ق، ج‌3، ص: 289) و همچنین مشعر از شعائر الهی می باشند. (مشکینى، مصطلحات الفقه؛ ص: 493) در جای دیگری آمده است: «اذان از شعایر و علامات‏ اسلام‏ اهل آن شهر است» (کاشانى، فیض ؛1406 ه‍ ق، ج‌7، ص: 571؛ اصفهانی، 1414 ه‍ ق، ج‏3    603). در جایی دیگری امده است، شعائر الهی اموری است که مختص به شرع می باشند مثل اذان و روزه ماه مبارک رمضان و ... (عاملى، شهید ثانى 1414 ه ق، ج‌1، ص: 476) همچنین مساجد نیز از شعائر الهی دانسته شده اند. (خویى ، 1418 ه‍ ق ، ج‌4، ص: 46) شهید ثانی نیز تعظیم مومن را از شعائر الهی دانسته است. (مجلسی،1403 ، ج‏73، ص: 38) همچنین گفته شده است: «جهاد در راه خدا از بزرگترین شعائر اسلام است.» (اصفهانی، مجلسی اول، 1406 ه‍ ق، ج‌3، ص: 157) سنقری گفته است: «مرثیه خواندن برای اهل بیت نیز از شعائر اسلام است.» (سنقری، 1418 ه‍ ق، ص: 39) در کتاب دیگری آمده است: نماز جمعه از بزرگترین شعائر اسلامی است. (صدر، 1403 ه‍ ق، ص: 378) تعظیم مصحف و ضریح های مقدس نیز از باب تعظیم شعائر الهی، نیکو دانسته شده است. (بحرانى، 1405 ه‍ ق، ج‌5، ص: 292)در جای دیگری آمده است: «ساختن بنایی بر قبر انبیاء از باب تعظیم شعائر الهی جایز است.»( عاملى، 1419 ه ق، ج‌23، ص: 103)





صفحات :   
|<  <<  6  7  8  9  10  >>  >  |