سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن سنگ لغزنده ای که گامهای دانشمندان بر آن استوار نمی ماند، آز است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی (بخش اول)

نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی

 

Image result for ?نقش امامزادگان?‎

چکیده

انسان، گل سر سبد آفرینش، موجودی مختار و دارای اراده بوده و برای عبودیت و بندگی خداوند یکتا، خلق شده است. در زمین، مسیر بندگی را طی کرده و به سعادت دست می یابد. خداوند در زمین شعائری قرار داده که نشانه های خداوند بر روی زمین اند. و انسان را به سوی او فرا می خوانند. یکی از این شعائر امام زادگان می باشند. امام زادگانی که نسبشان مشخص بوده و به فرموده اهل بیت علیهم السلام، اهل جلالت و تقوی و معنویت بوده اند، امروزه به عنوان قطب معنوی در مناطق مختلف کشور قرار گرفته اند.

شعائر الهی که دارای ویژگی های متعددی بوده، با تقوا در ارتباط بوده و موجب برقراری ارتباط بین بنده و معبود شده و در نتیجه انسان را به خداوند نزدیک می نمایند. انسان که به خدا نزدیک شد، افکار، کردار و گفتار خویش را با معیار عقل و شرع تنظیم کرده و در مسیر بندگی خداوند به رستگاری می رسد.

کلید واژه: امام زاده، شعائر الهی، تقوی، عبودیت

مقدمه

یکی از مسائلی که امروزه در جامعه دیده می شود، عشق و محبت مردم نسبت به ائمه علیهم السلام و فزرندانشان می باشد. توجه مردم نسبت به ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار و امام زادگان، گواه بر این مطلب است. در ایام محرم، در کوچه و بازار، مردم و زن، کودک و بزرگ، مشغول به عذارداری بوده و مجالس سوگواری دایر می نمایند. در نیمه شعبان و میلاد امام زمان عج سرتاسر ایران و اقصی نقاط جهان غرق در شادی و شعف می گردد. در سالروز شهادت برخی از امام زادگان همچون امام زاده سلطانعلی در مشهد اردهال کاشان، آیین سنتی _مذهبی قالیشویان     برگزار می‌شود و ... . همه این امور نشانه اهتمام و محبت و عشق مردم به این خاندان است.

خداوند در زمین نشانه هایی برای بندگانش قرار داده که تعظیم آنها را نشانه تقوای افراد می داند. «مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب»(سوره حج، آیه 32) این نشانه ها شعائر الهی می باشند. حرم ائمه و امام زادگان نیز از شعائر الهی بوده و انسان را به یاد خدا می اندازند و وموجب انس و نزدیکی بیشتر انسان به خداوند را فراهم می آورند. در نتیجه انسان در مسیر شناخت و عبادت خداوند قرار گرفته و مسیر انسانیت و تکامل خود را طی می نماید.

در این مقاله به این نکته اشاره می شود که امام زادگان شعائر الهی بوده و می توانند انسان را در مسیر بندکی و تقوا قرار دهند و انسان را به عبودیت که به عنوان هدف خلقت انسان معرفی شده است، برسانند. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»( الذاریات، آیه 56)

ضرورت این بحث از این باب است که متاسفانه دیده می شود افرادی در تعظیم شعائر الهی خصوصا، امام زادگان کوتاهی کرده و رسیدگی لازم را به عمل نمی آورند. لذا با برجسته کردن نقش این امام زادگان در مقام توجه دادن به این نکته هستیم که این بزرگواران راهی به سوی قرب الهی بوده و یاد خدا را در دل ما زنده کرده و منشا قرار گرفتن ما در مسیر بندگی و طاعت و عبودیت خداوند می شوند.

این موضوع سابقه ای نداشته، و مقاله یا کتابی در این باره دیده نشده است.  منابع مورد استفاده در این تحقیق، قرآن مجید و کتب روایی می باشد. البته از کتب اخلاقی هم بهره گرفته شده است.

در این تحقیق از شیوه تحقیق کتابخانه ای استفاده شده است.

هدف ما در این مقاله، دستیابی به این نکته است که امام زادگان از شعائر الهی اند لذا تعظیم آنها نشانه تقوای قلوب است و از آنجا که این مکان ها انسان را به یاد خدا می اندازد و زمینه پاک شدن انسان را فراهم می آورند، خود می تواند منشا تقوا و قرار گرفتن در مسیر عبودیت باشند.

 

مفهوم شناسی

1.        امام زاده

امام بکسر همزه یعنى پیشوا، راه روشن، قرآن و لوح محفوظ و متکلمان خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله را امام گویند. (سجادی، 1373، ج1 ص 285) به فرزندان هر یک از ائمه، هر چند با واسطه، امام زاده اطلاق می شود. در فرهنگ معین، امام زاده بر فرزند یا نواده یکی از امامان دوازده گانه اطلاق شده است.(معین، 1387، ص 159)

در این روزگار به فرزندان ائمه علیه السلام که مسیر بندگی خدا را پیموده اند و از خرمن اهل بیت علیه السلام کسب فیض نموده و دارای کرامات هستند، امام زاده اطلاق می شود. در عرف از باب ذکر حالّ و اراده محّل، به مکانی که امام زادگان دفن هستند نیز امام زاده اطلاق می شود.

لازم به ذکر است، در ایران به شخصیت هایی که نسبشان معلوم بوده و از جلالت مقام برخوردارند، امام زاده اطلاق می شود. به عنوان مثال شاه چراغ، حضرت معصومه و امام زاده ابراهیم و ...

2.      انسان

اصل این کلمه انسیان بوده است، زیرا اعراب اکثرا مصغّر آن را به صورت انیسیان آورده‏اند. در اصل این کلمه، یا از ریشه انس بر وزن فعلیان بوده است که الف آن، فاء فاعل است، و یا از ریشه نسیان، بر وزن افعلان بوده است. حتى گویند به این علت این موجود را انسان نامیده‏اند که پیمان خود را فراموش کرده است. استعمال این لغت در قرآن، هر گاه مفرد آن منظور بوده است، لفظ انسان و هرگاه جمع آن منظور بوده است، لفظ ناس به کار رفته است.(صلیبا؛ صانعى دره بیدى‏، 1366‏، ج 1، ص 170.)

و در عرفان، انسان، به موجود سخنگوی میرنده معنی شده است. (سجادى‏، 1373‏، ج 1، ص 316.) متکلمان معتقدند که انسان همین صورت محسوسی است که مخصوص به هر یک از افراد است‏. اشعرى گوید: انسان همین مجموعه صورى داراى اجزاء است. اما در اصطلاح فلاسفه، انسان، حیوان ناطق است‏. و داراى دو قسمت پنهان و آشکار است. قسمت آشکارش جسم، و قسمت پنهانش، قواى روحى اوست.(صلیبا؛ صانعى دره بیدى‏، 1366‏، ج 1، ص 170)

از نظر قرآن، انسان موجودى است مختار، برگزیده از طرف خداوند، خلیفه و جانشین او در زمین، نیمه ملکوتى و نیمه مادّى، داراى فطرتى خداآشنا، آزاد، مستقلّ، امانتدار خدا و مسؤول خویشتن و جهان، مسلط برطبیعت و زمین وآسمان، ملهم به خیر و شر، وجودش از ضعف و ناتوانى آغاز مى‏شود و به سوى قوّت و کمال سیر مى‏کند. (الهامى‏نیا- محمدى‏، بی تا، (ج‏1)، ص: 47)

اما همین انسان گاه از مسیر خود منحرف شده، و در مسیر حیوانیت قرار گرفته و از حیوان هم پست تر می شود.( سوره اعراف (7)، آیه 179) و در نهایت سر از دوزخ در می آورد.( سوره نساء (4) آیه 169)

انسان موجود پیچیده ای است که با اراده و اختیاری که به او داده شده است به سوی اهدافش حرکت می کند و افعالش را انجام می دهد. در میان موجودات جهان هیچ موجودى به اندازه انسان نیازمند به تفسیر نیست. پیچیدگی ابعاد انسان به حدی است که به او لقب موجود ناشناخته داده اند. (مطهری، بی تا ،ج‏3، ص: 474)

برای انسان ویژگی هایی برشمرده اند:

یکی از ویژگی هایی که برای انسان گفته شده است: قدرت طلبی مطلق اوست: امام خمینی گفته اند: «این بشر یک خاصیت هایى دارد که در هیچ موجودى نیست. مِن جمله اینکه در فطرت بشر، طلب قدرتِ مطلق است‏» (امام خمینی،بی تا، ج 12، ص 205.)

یکی دیگر از ویژگی های انسان داشتن بینش ها و گرایشات متفاوت است شهید مطهری در این باره می گوید: «تفاوت عمده و اساسى انسان با دیگر جانداران که ملاک «انسانیت» اوست در دو ناحیه بینشها و گرایشها می باشد». (مطهری، بی تا، ج‏2، ص: 18.)

یکی دیگر از ویژگی های حیوان مکلف بودن اوست، انسان رها آفریده نشده است و بار امانت سنگینی را بر دوش می کشد و به واسطه همین امانت است که موجود ارزشمندی شده است. برخی مسیر عبودیت را طی کرده و به مقام قرب الهی می رسند. امام صادق علیه السلام فرموده اند انسان های سه دسته اند: «دسته‏اى زیر سایه عرش قرار مى‏گیرند در آن روزى که سایه‏اى جز سایه آن نیست و دسته‏اى هستند که حساب و عذاب دارند و دسته‏اى هستند که صورت‏هایشان صورت آدمى است ولى دل‏هایشان دل‏هاى شیاطین است.»( ابن بابویه؛ جعفرى،1382 ،ج‏1، ص: 231)

3.     هدف

هَدَفَ‏ که جمعش‏ أَهْدَاف است در لغت در معانی«هر جایگاه بلندى از ساختمان یا تپه یا کوه، نشانه و هدف تیراندازى، نهایت و مقصد، مرد تنومند، آنکه خوابش سنگین باشد، مرد سنگین وزن که در او خیرى نباشد» استعمال شده است. (بستانى، 1375‏، ص 952.)

ملاصدرا غایت را به معنای هدف گرفته و گفته است: «غایت از نظر مفهوم فلسفى عبارت از چیزى است که «لاجله یکون الشئ» و هر گاه آثار و نتایج مترتب بر فعلى باعث صدور فعل از فاعل گردد آن آثار و نتایج را غرض و علت غایى آن فعل نامند.»( سجادى‏،1379 ‏، ج 1، ص 369.)

در اصطلاح ذوقى، هدف، بر مقصود و منظور و آنچه مطلوب بالذات است، اطلاق شده است. در سلوک گفته شده: هر که سلوک خواهد کرد او را معرفت چهار چیز ضرورى است، یکى معرفت مقصد و یکى معرفت رونده به مقصد و یکى معرفت راه به مقصد و یکى معرفت شیخ و هادى که پیشواست، بى‏معرفت این چهار چیز سلوک میسر نشود و مقصد و مقصود سالکان کمال خود است. (سجادى‏، 1373‏، ج 3، ص 2177.)

در نهایت، هدف همان مقصد و نتیجه ای است که انسان در همه کارها به دنبال رسیدن به آن می باشد.

4.     عبودیت

عبودیت از ریشه عبد می باشد. عبد ضد حریت، در لغت به معنای خضوع و ذلیل بودن(جوهرى،1410 ،ج2، ص 503.) و در اصطلاح بر برده اطلاق شده است. (سجادى‏، 1373‏، ج 2، ص 1237.) به کسی که مسیر بندگی را پیش گیرد متعبد(همان، ج3، ص 1683.) و به خود عبادت کردن، تعبد اطلاق می شود.( همان، جلد 1، ص 543.)

راغب در مفردات مى‏گوید: عبودیت اظهار تذلل است. و عبادت درجه تذللش از عبودیت بیشتر است زیرا عبادت غایت تذلل است. «العُبُودِیَّةُ إظْهارُ التَذَلُّلِ وَ الْعِبادَةُ أبْلَغُ‏ مِنْها لأنَّها غایَةُ التَذَلُّلِ» (راغب اصفهانی، 1412 ه ق ، ماده« عبد».)

در اصطلاح عرفان، عبودیت بر بندگى کردن اطلاق شده است. عبودیت خروج از اختیار است از جهت موافقت امر و اراده حق تعالى، و نهایت عبودیت، حریت است. (همان، ج2، 1238)

با توجه به آیه شریفه، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»( الذاریات، آیه 56) گفته شده است که هدف خلقت انسان، عبودیت و بندگی کردن است. در تفسیر عاملی آمده است: «بندگى هدف خلقت انسان است و باید از آن دست برندارد.»( عاملى،1360 ، ج‏8، ص: 73)

5.     شعایر الهی

«شعایر» جمع شعار یا شعیره به معناى عبادتها، نشانه‏ها وآداب و رسوم‏ مذهبى یا ملّى است  (لغت نامه دهخدا، ج 29، واژه شعار). شعیره، داغ و علامتى است که بر گوسفند و گاو قربانى مى‏نهند تا براى چنین کارى اختصاص یابد، و «شِعار» به معناى رمز عملیات جنگى و لباسى که به بدن چسبیده است آمده (راغب اصفهانى، 1412 ه ق، واژه شعر، ص 455) و به همین مناسبت به خویشان و یاران بسیار صمیمى، شِعار گفته مى‏شود، چنان که حضرت على علیه‏السلام فرموده است: «ما، شِعار و اصحاب پیامبریم.» (سید رضی، 1414 ه ق،‏ خطبه 153، ص 215؛ على اصغر الهامى‏نیا، بی تا ، ص: 81)

در کتب تفسیری شعائر اینگونه معنی شده است:

در مجمع البیان آمده است: «شعائر: جمیع شعیرة بمعناى محلّى است که براى عبادت معین گردیده است.»(جمعی از نویسندگان، 1360 ش ، ج‏2، ص: 130) و هر چیزی که مثل دعا و نماز و ... نشانه عبادت باشد، مشعر نامیده شده و از مشاعر است.( طبرسی،1372ش، ج‏1، ص: 438)

در اطیب البیان چنین گفته شده است: «شعائر جمع شعیرة بمعنى علامت و نشانه است و شعائر اللَّه یعنى چیزهایى که نشانه دین و ایمان بخداست بنا بر این هر چه نشانه و علامت دین و ایمان باشد جزو شعائر الهى است»( طیب، 1378 ش، ج‏2، ص: 263)

در جای دیگری آمده است: «کلمه شعائر که مفردش شعیره مى‏باشد به معنى علامتهاى دینى است» (داور پناه، 1375 ش، ج‏10، ص: 59)

اهمیت شعائر الهی تا حدی است که اگر شخص مسلمان در جایى قادر به اظهار شعایر اسلام نبود، نباید در آنجا سکونت نماید و در صورت تمکّن از هجرت، بر او واجب است هجرت نماید. (عاملى، شهید ثانى؛1412، ج‌1، ص: 217)

شخصصی از امام صادق علیه السلام در مورد سعی بین صفا و مروه زن حائض سوال نمود، حضرت فرمودند صفا و مروه از مشاعر الهی است لذا زن حائض نمی تواند سعی بین صفا و مروه نماید. (عمانى، 1413 ه‍ ق، ص: 359) و این دلیلی بر اهمیت این مساله می باشد. بعد بیان این نکات شایسته است انواع شعائر الهی که در منابع اسلامی مطرح می باشند را بیان نماییم:

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - چهارشنبه 95/10/23 :: ساعت 1:0 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 47
>> بازدید دیروز: 98
>> مجموع بازدیدها: 705497
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب