سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 487002
  • بازدید امروز: 9
  • بازدید دیروز: 203
  • تعداد کل پست ها: 340
درباره
سید جعفر یوسفی[248]

سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها
قرآن شناسی[9] ، ولایت فقیه[7] ، آیت الله مصباح[7] ، حجاب[5] ، قرآن[5] ، قاعده[4] ، مقبوله عمر بن حنظله[4] ، وجود ذهنی[4] ، شبهات[4] ، اوصاف قرآن[4] ، ایران[4] ، حضرت زهرا[4] ، دین[4] ، زیبایی حجاب[4] ، آیت الله مصباح یزدی[4] ، امام خمینی[4] ، انقلاب اسلامی[4] ، امامزادگان[3] ، امام رضا ع[3] ، برنامه[3] ، سبک زندگی[3] ، خدا[3] ، خلاصه قرآن شناسی[3] ، تقوا[3] ، انسان[3] ، عبودیت[3] ، سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] ، شعائر الهی[3] ، وحی[3] ، هدف خلقت[3] ، قاعده الواحد[3] ، فقه[3] ، عناوین قرآن[2] ، فلسفه[2] ، عبادت[2] ، مزایا[2] ، معشوق[2] ، منزلت عقل[2] ، نقش نماز[2] ، هندسه معرفت دینی[2] ، معدومات[2] ، معرفت دینی[2] ، کتاب[2] ، هدف[2] ، عاشق[2] ، عشق به خدا[2] ، عفاف[2] ، عفت[2] ، سبک زندگی معنوی[2] ، سید صدرالدین دشتکی[2] ، صدق[2] ، عقلانیت[2] ، غرب[2] ، حقوق[2] ، دستاوردها[2] ، دشتکی[2] ، اشکالات[2] ، اعجاز قرآن[2] ، آیت الله بهجت[2] ، آیت الله جوادی[2] ، آیت الله جوادی آملی[2] ، استقراء[2] ، استقرای تام[1] ، استقرای ناقص[1] ، اسعد العجم[1] ، اسلام ناب[1] ، اشتراوس[1] ، آیت الله ریشهری[1] ، آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد[1] ، آیت الله قرهی[1] ، آیت الله لاریجانی[1] ، 4 عمل پر محتوا[1] ، iran[1] ، qoran[1] ، آثار[1] ، آخرالزمان[1] ، آرامش[1] ، آرامش جامعه[1] ، آزدای[1] ، آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب[1] ، آیت الله[1] ، آیت الله آملی لاریجانی[1] ، آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی[1] ، آیه 146 اعراف[1] ، آیه 21[1] ، آیه 39 یونس[1] ، اباالحسن[1] ، ابناء فارس[1] ، اتمام حجت[1] ، اثبات اعجاز قرآن[1] ، احیای معنویت[1] ، ادراک عقلی[1] ، ادله[1] ، ادله قاعده[1] ، ارزش انسان[1] ، ارسطو[1] ، اس ام اس[1] ، اس ام اس های عاشورایی[1] ، آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم[1] ، انتخابات[1] ، انقلاب اسلامی ایران[1] ، انقلاب عرفانی[1] ، اهل الفارس[1] ، اهل بیت[1] ، اوصاف[1] ، الاسلام[1] ، الحکومة[1] ، النظام[1] ، الواحد[1] ، امام باقر[1] ، امام رضا علیه السلام[1] ، امام علی علیه السلام[1] ، برنامه عبادی[1] ، برهان[1] ، بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار[1] ، بلاغ[1] ، بمب گذاری[1] ، بندگی[1] ، بیابان زدایی[1] ، پاشیدن بذر[1] ، پاکدامنی[1] ، پست مدرنیسم[1] ، پیام امام خمینی[1] ، پیام رهبری[1] ، پیام، زندگی[1] ، پیامدهای معرفتی[1] ، پیامک[1] ، پیامک دهه فجر[1] ، تب[1] ، تب بر[1] ، تحدی[1] ، تربیت[1] ، تعظیم[1] ، تقسیم بندی محتوایی[1] ، دعای نور[1] ، دفاع مقدس[1] ، دلالت[1] ، دلنوشته[1] ، دلیل عقلی[1] ، دهه فجر[1] ، دیدگاه ها[1] ، دستاوردهای راهبردی[1] ، خشنودی خدا[1] ، سبک زندگی امام رضا[1] ، زیبایی زن[1] ، دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت[1] ، دین داری[1] ، رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره[1] ، راز اعجاز قرآن[1] ، راز عربی بودن[1] ، رَجُلٌ مِن أهلِ قُم[1] ، رهبری[1] ، روایة النبی ص[1] ، روزه- گرما- ثواب[1] ، روزه-اخلاق نیکو[1] ، ریشه ها[1] ، رکن[1] ، زن[1] ، زندگی[1] ، زیبایی[1] ، حقوق شهروندی[1] ، حقیقت نماز[1] ، حکم ایجابی[1] ، حکومت[1] ، حکومت اسلامی[1] ، حکومت مهدی ع[1] ، حکیم[1] ، خارق العاده[1] ، خاطرات[1] ، خبرگان[1] ، خلاصه مقاله[1] ، درس اخلاق[1] ، درس نامه[1] ، حضرت زهرا س[1] ، حفظ نظام[1] ، حق[1] ، حق الیقین[1] ، حق شهروندی[1] ، توصیه[1] ، توصیه های قرآنی[1] ، تولیدات داخلی[1] ، جامعه[1] ، جهاد کشاورزی[1] ، چشم انداز[1] ، چشم به راه[1] ، بالغه[1] ، بحران فکری[1] ، حجاب به زن زیبایی می دهد[1] ، حجاب زن[1] ، حجاب و آزادی[1] ، حجت الاسلام دکتر رضوانی[1] ، حدیث کساء[1] ، غربشناسی[1] ، غصب حق[1] ، فارابی[1] ، فاطمه[1] ، فاطمیه[1] ، فراتر از زمان[1] ، فرج[1] ، فرقان[1] ، عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن[1] ، عقول کامله[1] ، علامه مصباح یزدی[1] ، علم[1] ، علوم انسانی[1] ، علی[1] ، عناوین[1] ، قرآنی[1] ، قلمرو دین[1] ، قواعد فقهیه[1] ، لاریجانی[1] ، مازندران[1] ، مباحث بنیادی[1] ، مبارک[1] ، مبنا[1] ، مبنای قاعده[1] ، مبین[1] ، مثانی[1] ، محافظ[1] ، محافظت[1] ، محبت[1] ، محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق[1] ، محرم[1] ، مد[1] ، مد حجاب[1] ، مدرنیته[1] ، مردم قم[1] ، صدق قاعده[1] ، شریعت[1] ، شان عقل[1] ، عقل[1] ، عاشورا[1] ، عشق[1] ، شعر[1] ، شعر عاشورایی[1] ، شناور[1] ، شهید چمران[1] ، شهید صفار هرندی[1] ، شهید مطهری[1] ، شهید نیک نژاد[1] ، شوهرداری[1] ، شکم[1] ، صادر اول[1] ، صحف[1] ، سپاه[1] ، ستایش آمیز[1] ، سخنان رهبری[1] ، سعد و نحس بودن ایام[1] ، سلام[1] ، سلامت جسم[1] ، سلامت روح[1] ، سلمان[1] ، سلوک[1] ، سهرو حسن[1] ، سوره عمران[1] ، سیاست گذاری[1] ، کعبه[1] ، معرفت شناسی[1] ، ویژگی ها[1] ، ویژگی های دنیا[1] ، ویژگی های نماز[1] ، یوسف[1] ، ههدف[1] ، واژگان[1] ، وجدان بشری[1] ، وجوب حفظ نظام[1] ، وقار[1] ، ولایت[1] ، نقل[1] ، نماز[1] ، نماز کلید گشایش[1] ، نکته[1] ، هستی شناسی[1] ، همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع[1] ، هندسه[1] ، منطق[1] ، مهیمن[1] ، موشک[1] ، میرزا مهدی آشتیانی[1] ، نزول تدریجی[1] ، نزول قرآن[1] ، نسبی گرایی[1] ، نظرات آیت الله مصباح[1] ، نظرات علامه طباطبایی[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، مفهوم[1] ، مقام معظم رهبری[1] ، مقبوله[1] ، مقبوله عمر به حنظله[1] ، من حاز ملک[1] ، منابع طبیعی[1] ، منافقین[1] ، منرلت عقل[1] ، مشرق زمین[1] ، قاعده فقهیه[1] ، قاعده من حاز ملک[1] ، قانون جزایی[1] ، قانون مدنی[1] ، فلسفه اسلامی[1] ، فلسفه سیاسی اسلامی[1] ،

بررسی قاعده الواحد


Image result for ?بحث علمی?‎

چکیده

در فرهنگ اسلامی بیشتر در سه محور از قاعده الواحد سخن گفته شده است: 1) بیان محتوای قاعده،  2) پرسش از صدق آن (ادله اثبات و دلایل نقد و ردّ)، 3) سؤال از نقش روش‌شناختی آن. .فلاسفه بیشتر درباره محور دوم صحبت کرده اند و به محور سوم توجه کمتری نموده اند. 

حکیمان در اثبات بسیاری از مسائل فلسفی به قاعده الواحد استناد کرده‌اند. آیا قاعده الواحد توانایی تبیین همه آن مسائل را دارد؟ یا اینکه نقش روش‌شناختی و تبیینگری آن محدود به پاره‌یی از مسائل الهیات بمعنی‌الاخص است؟

همچنین در مورد ادله اثبات یا نفی این قاعده در این تحقیق سخن گفته شده است نکته دیگر این است که بحث تاریخی در مورد تحلیل قاعده تا حدودی متأخر و مسبوق به نقادیهای مخالفان از جمله غزالی، شهرستانی و ابن‌تیمیه است. بعنوان مثال، خواجه طوسی که در تلخیص المحصل به نقدهای فخر رازی بر قاعده الواحد پاسخ میدهد [1]و در مُصارع المصارع بر نقد شهرستانی در مُصارعة‌الفلاسفة بر قاعده الواحد ردیه مینویسد.






http://web.balagh.ir/sites/default/files/field/image/gwrbchf2.jpg


برچسب ها : امام خمینی برچسب ها : فراتر از زمان



Image result for ?پرچم ایران?‎

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 
لَوکانَ الدِّینُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ؛ اگر دین به ستاره ثریّا آویزان باشد، مردمانی از ایرانیان آن را به زیر خواهند کشید. (کنزالعمّال ، ح 34130 .)


برچسب ها : دین برچسب ها : ابناء فارس



گزارش بخشی از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

Image result for ?منزلت عقل در هندسه معرفت دینی?‎

عقل و بعد معرفت شناختی دین

 عقل در کنار نقل کاشف از محتوای اعتقادی و اخلاقی و فقهی ... دین است. کشف در اینجا با کشف در بیع فضولی که در تحقق محتوای مکشوف سهمی داشت، فرق دارد، در بیع فضولی، اجازه بعدی مالک کاشف از صحت عقد است یعنی در حصول عقد سهیم و موثر است. اما کشف عقل بدین معناست که تنها مضمونی که توسط خداوند جزء دین قرار گرفته است را ادراک می کند.

عقل مصباح شریعت است و کسانی که آن را میزان می پندارند افراط کرده اند. به عقیده کسانی که عقل را میزان می پندارند، هرچه مورد تصدیق عقل در آید جزء دین و هر چه مورد تصدیق عقل قرار نگیرد خارج دین به حساب می آید. اینکه برای عقل شان بیشتری در نظر بگیرید مستلزم آثار سویی مثل تفسیر ناصواب از خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است زیرا چنین شخصی با رشد عقل، نیاز به وحی را منکر می شود. چه اینکه برای عقل شانی فراتر و در حد هادی در نظر گرفته است. عقل را معیار صحت و سقم محتوای دین می پندارد.






Image result for ?مردم قم در استقبال رهبری?‎

امام صادق علیه السّلام فرمودند: 
سَیَأتی زَمانٌ تَکونُ بَلدَةُ قُمَّ و أهلُها حُجَّةً عَلَى الخَلائِقِ و ذلِکَ فی زَمانِ غَیبَةِ قائِمِنا إلى ظُهُورِهِ ؛ روزگارى خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن حجّت بر دیگر مردمان باشند؛ آن روزگار در زمان غیبت قائم ما است تا آن گاه که ظهور کند . (بحار الأنوار ، ج 60 ، ص 213.)


برچسب ها : مردم قم برچسب ها : رهبری برچسب ها : اتمام حجت




برچسب ها : ولایت فقیه برچسب ها : دفاع مقدس



گزارش بخشی از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

Image result for ?منزلت عقل در هندسه معرفت دینی?‎

فصل دوم: شان عقل در قلمرو دین

سوال: وظیفه عقل چیست؟ شناخت یا صدور حکم؟ به عبارت دیگر آیا عقل کلی ورود بشر به ساحت دین است یا مصباح آن؟ مباحث این فصل عبارتند از: 1. بررسی قدرت عقل در جعل قانون، بررسی کاشفیت عقل از دین، اگر جعل حکم دینی خارج از صلاحیت عقل باشد، آیا عقل می تواند میزان شریعت باشد؟ و با آن صحت و بطلان احکام دینی را فهمید.






Image result for ?امام کاظم علیه السّلام فرمودند:رَجُلٌ مِن أهلِ قُم یَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ یَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ کَزُبَرِ الحَدیِدِ ؛مردى از قم مردم را به حق فرا مى خواند و گروهى استوار ، چون پاره هاى آهن، پیرامون او گرد مى آیند .(بحار الأنوار ، ج 60 ، ص 216.)?‎

امام کاظم علیه السّلام فرمودند:

رَجُلٌ مِن أهلِ قُم یَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ یَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ کَزُبَرِ الحَدیِدِ ؛ مردى از قم مردم را به حق فرا مى خواند و گروهى استوار ، چون پاره هاى آهن، پیرامون او گرد مى آیند .(بحار الأنوار ، ج 60 ، ص 216.)


برچسب ها : امام خمینی برچسب ها : رَجُلٌ مِن أهلِ قُم




برچسب ها : سیاست گذاری برچسب ها : چشم انداز برچسب ها : ولایت فقیه



گزارش بخشی از کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

 

Image result for ?منزلت عقل در هندسه معرفت دینی?‎

مراد از عقل

ما چهار نوع عقل داریم: عقل تجریدی (فلسفه) ، تجربی (علوم تجربی و انسانی)، نیمه تجریدی (ریاضیات)، عقل ناب(عرفان نظری) که در این بحث از نسبت بین هر چهار نوع آن با دین بحث می شود. منظور ما از عقل علم یا اطمینان علمی که از هر یک از عقل های تجربی و تجریدی و تجربی-تجریدی بدست می آید و در مقابل نقل که مدلول معتبر متون دینی است، قرار دارد.





صفحات :   
|<  1  2  3  4  5  >>  >  |