سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 702518
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 49
  • تعداد کل پست ها: 340
درباره
سید جعفر یوسفی[248]

سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها
قرآن شناسی[9] ، ولایت فقیه[7] ، آیت الله مصباح[7] ، حجاب[5] ، قرآن[5] ، قاعده[4] ، مقبوله عمر بن حنظله[4] ، وجود ذهنی[4] ، شبهات[4] ، اوصاف قرآن[4] ، ایران[4] ، حضرت زهرا[4] ، دین[4] ، زیبایی حجاب[4] ، آیت الله مصباح یزدی[4] ، امام خمینی[4] ، انقلاب اسلامی[4] ، امامزادگان[3] ، امام رضا ع[3] ، برنامه[3] ، سبک زندگی[3] ، خدا[3] ، خلاصه قرآن شناسی[3] ، تقوا[3] ، انسان[3] ، عبودیت[3] ، سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] ، شعائر الهی[3] ، وحی[3] ، هدف خلقت[3] ، قاعده الواحد[3] ، فقه[3] ، عناوین قرآن[2] ، فلسفه[2] ، عبادت[2] ، مزایا[2] ، معشوق[2] ، منزلت عقل[2] ، نقش نماز[2] ، هندسه معرفت دینی[2] ، معدومات[2] ، معرفت دینی[2] ، کتاب[2] ، هدف[2] ، عاشق[2] ، عشق به خدا[2] ، عفاف[2] ، عفت[2] ، سبک زندگی معنوی[2] ، سید صدرالدین دشتکی[2] ، صدق[2] ، عقلانیت[2] ، غرب[2] ، حقوق[2] ، دستاوردها[2] ، دشتکی[2] ، اشکالات[2] ، اعجاز قرآن[2] ، آیت الله بهجت[2] ، آیت الله جوادی[2] ، آیت الله جوادی آملی[2] ، استقراء[2] ، استقرای تام[1] ، استقرای ناقص[1] ، اسعد العجم[1] ، اسلام ناب[1] ، اشتراوس[1] ، آیت الله ریشهری[1] ، آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد[1] ، آیت الله قرهی[1] ، آیت الله لاریجانی[1] ، 4 عمل پر محتوا[1] ، iran[1] ، qoran[1] ، آثار[1] ، آخرالزمان[1] ، آرامش[1] ، آرامش جامعه[1] ، آزدای[1] ، آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب[1] ، آیت الله[1] ، آیت الله آملی لاریجانی[1] ، آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی[1] ، آیه 146 اعراف[1] ، آیه 21[1] ، آیه 39 یونس[1] ، اباالحسن[1] ، ابناء فارس[1] ، اتمام حجت[1] ، اثبات اعجاز قرآن[1] ، احیای معنویت[1] ، ادراک عقلی[1] ، ادله[1] ، ادله قاعده[1] ، ارزش انسان[1] ، ارسطو[1] ، اس ام اس[1] ، اس ام اس های عاشورایی[1] ، آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم[1] ، انتخابات[1] ، انقلاب اسلامی ایران[1] ، انقلاب عرفانی[1] ، اهل الفارس[1] ، اهل بیت[1] ، اوصاف[1] ، الاسلام[1] ، الحکومة[1] ، النظام[1] ، الواحد[1] ، امام باقر[1] ، امام رضا علیه السلام[1] ، امام علی علیه السلام[1] ، برنامه عبادی[1] ، برهان[1] ، بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار[1] ، بلاغ[1] ، بمب گذاری[1] ، بندگی[1] ، بیابان زدایی[1] ، پاشیدن بذر[1] ، پاکدامنی[1] ، پست مدرنیسم[1] ، پیام امام خمینی[1] ، پیام رهبری[1] ، پیام، زندگی[1] ، پیامدهای معرفتی[1] ، پیامک[1] ، پیامک دهه فجر[1] ، تب[1] ، تب بر[1] ، تحدی[1] ، تربیت[1] ، تعظیم[1] ، تقسیم بندی محتوایی[1] ، دعای نور[1] ، دفاع مقدس[1] ، دلالت[1] ، دلنوشته[1] ، دلیل عقلی[1] ، دهه فجر[1] ، دیدگاه ها[1] ، دستاوردهای راهبردی[1] ، خشنودی خدا[1] ، سبک زندگی امام رضا[1] ، زیبایی زن[1] ، دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت[1] ، دین داری[1] ، رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره[1] ، راز اعجاز قرآن[1] ، راز عربی بودن[1] ، رَجُلٌ مِن أهلِ قُم[1] ، رهبری[1] ، روایة النبی ص[1] ، روزه- گرما- ثواب[1] ، روزه-اخلاق نیکو[1] ، ریشه ها[1] ، رکن[1] ، زن[1] ، زندگی[1] ، زیبایی[1] ، حقوق شهروندی[1] ، حقیقت نماز[1] ، حکم ایجابی[1] ، حکومت[1] ، حکومت اسلامی[1] ، حکومت مهدی ع[1] ، حکیم[1] ، خارق العاده[1] ، خاطرات[1] ، خبرگان[1] ، خلاصه مقاله[1] ، درس اخلاق[1] ، درس نامه[1] ، حضرت زهرا س[1] ، حفظ نظام[1] ، حق[1] ، حق الیقین[1] ، حق شهروندی[1] ، توصیه[1] ، توصیه های قرآنی[1] ، تولیدات داخلی[1] ، جامعه[1] ، جهاد کشاورزی[1] ، چشم انداز[1] ، چشم به راه[1] ، بالغه[1] ، بحران فکری[1] ، حجاب به زن زیبایی می دهد[1] ، حجاب زن[1] ، حجاب و آزادی[1] ، حجت الاسلام دکتر رضوانی[1] ، حدیث کساء[1] ، غربشناسی[1] ، غصب حق[1] ، فارابی[1] ، فاطمه[1] ، فاطمیه[1] ، فراتر از زمان[1] ، فرج[1] ، فرقان[1] ، عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن[1] ، عقول کامله[1] ، علامه مصباح یزدی[1] ، علم[1] ، علوم انسانی[1] ، علی[1] ، عناوین[1] ، قرآنی[1] ، قلمرو دین[1] ، قواعد فقهیه[1] ، لاریجانی[1] ، مازندران[1] ، مباحث بنیادی[1] ، مبارک[1] ، مبنا[1] ، مبنای قاعده[1] ، مبین[1] ، مثانی[1] ، محافظ[1] ، محافظت[1] ، محبت[1] ، محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق[1] ، محرم[1] ، مد[1] ، مد حجاب[1] ، مدرنیته[1] ، مردم قم[1] ، صدق قاعده[1] ، شریعت[1] ، شان عقل[1] ، عقل[1] ، عاشورا[1] ، عشق[1] ، شعر[1] ، شعر عاشورایی[1] ، شناور[1] ، شهید چمران[1] ، شهید صفار هرندی[1] ، شهید مطهری[1] ، شهید نیک نژاد[1] ، شوهرداری[1] ، شکم[1] ، صادر اول[1] ، صحف[1] ، سپاه[1] ، ستایش آمیز[1] ، سخنان رهبری[1] ، سعد و نحس بودن ایام[1] ، سلام[1] ، سلامت جسم[1] ، سلامت روح[1] ، سلمان[1] ، سلوک[1] ، سهرو حسن[1] ، سوره عمران[1] ، سیاست گذاری[1] ، کعبه[1] ، معرفت شناسی[1] ، ویژگی ها[1] ، ویژگی های دنیا[1] ، ویژگی های نماز[1] ، یوسف[1] ، ههدف[1] ، واژگان[1] ، وجدان بشری[1] ، وجوب حفظ نظام[1] ، وقار[1] ، ولایت[1] ، نقل[1] ، نماز[1] ، نماز کلید گشایش[1] ، نکته[1] ، هستی شناسی[1] ، همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع[1] ، هندسه[1] ، منطق[1] ، مهیمن[1] ، موشک[1] ، میرزا مهدی آشتیانی[1] ، نزول تدریجی[1] ، نزول قرآن[1] ، نسبی گرایی[1] ، نظرات آیت الله مصباح[1] ، نظرات علامه طباطبایی[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، مفهوم[1] ، مقام معظم رهبری[1] ، مقبوله[1] ، مقبوله عمر به حنظله[1] ، من حاز ملک[1] ، منابع طبیعی[1] ، منافقین[1] ، منرلت عقل[1] ، مشرق زمین[1] ، قاعده فقهیه[1] ، قاعده من حاز ملک[1] ، قانون جزایی[1] ، قانون مدنی[1] ، فلسفه اسلامی[1] ، فلسفه سیاسی اسلامی[1] ،

درس پنجم: عناصر اصلی نزول و راز عربی بودن قرآن

Image result for ?قرآن شناسی?‎

1.       نازل کننده

آیاتی که در مورد نازل کننده سخن می گویند در سه دسته قرار می گیرند:

  • آیاتی که تنها بر اصل نزول قرآن اشاره کرده است. 
  • آیاتی که بر نزول قرآن از سوی خداوند اشاره دارد.
  • آیاتی که بر نقش برخی از ملائک در نزول قران از جمله جبرئیل اشاره دارد.
    • ملائک عهده دار کراهای متفاوتی هستند.
    • جبرئیل فرمانده ملائک وحی را بعده دارد.
    • روح الامین و روح القدس و رسول کریم از اوصاف جبرئیل است.
    • در ایاتی که نزول قرآن هم به خدا و هم به ملائکه نسبت داده شده است مقصود اسناد حقیقی به دو فاعل در طول هم است. لذا مشکلی پیش نمی آید.




Image result for ?قرآن شناسی?‎

درس چهارم: واژِگاه بیانگر نزول قرآن

1.        نزول، انزال،‌ تنزیل 

این کلمات نوعا از زبان خود خدا و ناظر به کل قرآن است.

%    تفاوت انزال و تنزیل: دو فرق بیان کرده اند:

                                                               i.      انزال به نازل شدن دفعی و تنزیل به نزول تدریجی قرآن اطلاق شده است. اشکالی شده است که در برخی موارد بر نزول دفعی هم تنزیل اطلاق شده است، عده ای به دنبال توجیه بر امدند و ...

                                                              ii.      انزال تعدیه نزول است و تنها بر اصل نازل کردن قرآن از سوی خداوند دلالت دارد. و اطلاق داشته و همه موارد وحدت و کثرت و دفعی یا تدریجی بودن را شامل می شود. اما تنزیل با توجه به هیئت تفعیل دال بر کثرت است نه تدریج. و این کثرت متفاوت است. گاهی در ناحیه فعل(نازل دادن کلام خدا برای قابل فهم بودن آن بر بشر) و گاهی در ناحیه فاعل و گاهی در ناحیه مفعول (کثرت از ناحیه تعدد آیات) است.

                                                            iii.      بر فرض عدم پذیرش آن، می گوییم: انزال و تنزیل هر دو متعدی نزول اند و مترادف هستند.






Image result for ?قرآن شناسی?‎

درس سوم: اوصاف و عناوین قرآن3

1.        عناوین بیانگر غفلت زدا و زمینه ساز بودن قرآن نسبت به پذیرش حق 

&   ذکر

&   ذکری

&   تذکره: ذکر به معنای یاد کردن و یا سخن گفتن درباره کسی است. و به معنای آوازه و شرف نیز استعمال شده است. همچنی بر آنچه که موجب عبرت باشد نیز اطلاق شده است؛ اطلاق ذکر بر قرآن یا به جهت به یاد انداختن یاد خداست، و یا به اعتبار به یاد انداختن داستان پیشینیان و مواعظ آنها؛ و قرآن از آن جهت که موجب ارتقای حیات بشری از حیوانی به انسانی می شود ذکر نامیده شده است.

&   موعظه: اسم مصدر از وعظ و به معنای پند و اندرز بوده و بر حادثه ای که موجب عبرت باشد اطلاق می شود. موعظه چیزی است که موجب رقت قلب شده و آن را به سوی خدا مایل کند و از سرکشی باز دارد. سر و کار آن با دل است نه عقل.






Image result for ?قرآن شناسی?‎

درس دوم: اوصاف و عناوین قرآن 2

1.        اوصاف ستایش آمیز و بیانگر اهمیت و فراوانی آثار قرآن 

&   عظیم: والقرآن العظیم؛ عظیم از ریشه عظم به معنای استخوان و صفت مشبهه، به معنای بزرگ است. در ابتدا در مورد محسوسات و بعد در مورد امور معنوی استعمال شد؛ قرآن به لحاظ حقیقتش و اهمیتش در تکامل انسان،‌ به عظیم توصیف شده است.

&   ثقیل: قولا ثقیلا؛ به معنای سنگین؛ یا به اعتبار وظیفه طاقت فرسایی بود که بر عهده پیامبر نهاده شده بود و یا ابه اعتبار معارف بلندی است که تحمل آن دشوار است.

&   کریم: به معنای گرامی است؛ قرآن به لحاظ مقام والایش نزد خداوند و فراوانی برکاتش برای مردم، کریم خوانده می شود.

&   مجید: والقرآن المجید؛ اصل معنای مجد، وسعت بوده و ذات الهی به لحاظ وسعت رحمت و قرآن به لحاظ وسعت برکات، ‌مجید خوانده شده اند.






Image result for ?قرآن شناسی?‎

درس اول: اوصاف و عناوین قرآن 1

بعد از فهم ضرورت مراجعه به قرآن باید دید که قرآن خود را چگونه معرفی می کند. قرآن در قالب عناوین مفرد و جمله به معرفی خود پرداخته است. اقوال مفسران در تعداد اسامی و عناوین قرآن مختلف بوده و برخی آن را بیش از نود و برخی آن را اندک شمرده اند. اختلاف در تفسیر این آیات و برداشت های متفاوت از تعبیر اوصاف قرآن، زمینه ساز اختلاف نظر آنها شده است: ذکر عناوین کتاب، قرآن، ‌ذکر و... از جانب کسانی است که عنواین مستقل و اسم خاص مشهور مد نظرشان بوده و آنها که تعداد اسامی را زیاد شمرده اند، اسم و وصف لغوی مرادشان بوده نه علم یا صفت ویژه. هر یک از این عناوین قابلیت بررسی در ابعاد مختلفی چون وحدت یا تعدد معانی، اسم خاص بودن یا نبودن آنها،‌ ساختار معناشناختی آنها و ... دارند.






دهه فجر

هزار ساغر آب حیات
پس از انقلاب اسلامی، با کانونی شدن اسلام در داخل کشور، به طور طبیعی و منطقی، توجه و تفکر اندیشمندان به اسلام افزایش یافت و بحث های علمی در این باره، امروز ما را به جایی رسانده است که از «جنبش نرم افزاری» و نظریه پردازی بر اساس مبانی دینی در حوزه علوم انسانی سخن می گوییم و طرح های جدید و پویا به منظور تولید دانش، مطرح شده اند و این اساسی ترین مرحله تمدن سازی و تحوّل تاریخ است که انقلاب اسلامی آن را پدید آورده و می رود تا بر تمامی اندیشه های کفرآمیز و دانش های برآمده از آن خط بطلان بکشد.
انقلاب اسلامی واقعه ای بود که علوم انسانی را در دو بُعد اثباتی و آرمانی به جهش رساند و روح تازه ای در آن ها دمید. پس از انقلاب اسلامی، می توان از حکومت اسلامی و ساز و کارها و نهادها و روابط قدرت در آن سخن گفت و حکومت آرمانی اسلام را نیز به عنوان آرزویی دست یافتنی ترسیم کرد.






 استقراء

Image result for ?مساله علمی?‎

استقرای ناقص

استقراء ناقص عبارت است از حکم به ثبوت کلى به موجب ثبوت آن حکم در بعضى از جزئیات آن کلى [و نه در تمام آنها] زیرا اگر ثبوت حکم در تمام جزئیات محقق باشد، استقراء تام است نه ناقص. استقراء ناقص مانند این حکم است که: حجم گازها با فشار وارد آمده بر آنها نسبت معکوس دارد. زیرا در هیدروژن و اکسیژن و ازت و بعضى گازهاى دیگر، این قانون متحقق است. در این استقراء ثبوت حکم در بعضى جزئیات به ثبوت آن در کل آن جزئیات منتقل شده است. این استقراء مفید یقین نیست بلکه مفید ظن است زیرا ممکن است جزئى دیگرى از جزئیات این کلى وجود داشته باشد که استقراء نشده باشد و حکم آن مخالف این حکم باشد.






 استقراء

Image result for ?مساله علمی?‎

سید جعفر یوسفی

مقدمه 

یکی از مباحث مهم و کاربردی در علم منطق که کارایی فراوانی در دیگر علوم دارد، بحث استقراء است. امروزه استقراء به عنوان مبنای روش شناختی بسیاری از مکاتب غربی، به کار گرفته می شود.

مفهوم استقراء

استقراء در لغت به معنى پیگیرى است. کسى که چیزى را پیگیرى کند تا احوال آن را بشناسد، آن را استقراء کرده است. [1]

و در اصطلاح عبارت است از حکم به وجود کلی بخاطر وجود کلی در اکثر جزئیاتش. مثال: به واسطه اینکه انسان و چهارپایان و درندگان در هنگام جویدن فک پایین خود را تکان می دهند، حکم شود که هر حیوانی در هنگام جویدن فک پایینش را تکان می دهد. [2]

در اصطلاح منطق، استقراء عبارت است از حکم به ثبوت یک امر کلى، به موجب ثبوت آن در امور جزئى. خوارزمى مى‏گوید: «استقراء، شناختن شى‏ء کلى است، توسط مجموع افراد و مصادیق آن.» (مفاتیح العلوم).

ابن سینا گوید: «استقراء عبارت است از حکم به کلى به موجب ثبوت این حکم در جزئیات آن کلى. اگر ثبوت حکم در تمام جزئیات متحقق باشد، این استقراء تام است و اگر در بیشتر آنها متحقّق باشد، استقراء مشهور است.» (نجات)






دهه فجر

چکیده
انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از این، یک ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یک تمدّن اسلامی اشاره شده است.






بررسی قاعده الواحد

Image result for ?بحث علمی?‎

ادله مخالفان قاعده

این قاعده عموماً از طرف متکلمان مورد نقد قرار گرفته است. افرادى چون فخر رازى و امام محمد غزالى بیشترین انتقادات را به این قاعده و قائلان آن متوجه کرده اند.بعضى از ایرادات طرح شده براى قاعده الواحد، بر این اساس بوده که این قاعده ایجاد نوعى محدودیت براى قدرت مطلقه الهى است و، در واقع، مفاد قاعده این است که خداوند فقط یک معلول بى واسطه دارد و نه بیشتر. غزالى مى گوید:دلیل سوم در امتناع معلولیت جهان هستى براى خداوند، بنابر نظر حکم، این است که آنها مى گویند: از علت واحد جز یک فعل واحد صادر نمى شود و مبدأ اولى از هر وجهى واحد است و عالم هم مرکب از معلولات مختلف، بنابراین نمى توان گفت که کل عالم فعل خداوند است.[1] امام فخر رازى نیز به دلیل این که این قاعده منافى با عمومیت قدرت حق تعالى است، آن را مردود شمرده است. وى در الاربعین فى اصول الدین در تقسیم بندى منکرین خداوند، اولین گروه از ایشان را قائلان به قاعده الواحد مى داند. در بعضى از آثار کلامى مناقشه دیگرى نیز بیان گردیده است:





صفحات :   
|<  1  2  3  4  5  >>  >  |