سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 397209
  • بازدید امروز: 95
  • بازدید دیروز: 137
  • تعداد کل پست ها: 340
درباره
سید جعفر یوسفی[250]

سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها
قرآن شناسی[9] ، ولایت فقیه[7] ، آیت الله مصباح[7] ، حجاب[5] ، قرآن[5] ، قاعده[4] ، مقبوله عمر بن حنظله[4] ، وجود ذهنی[4] ، شبهات[4] ، اوصاف قرآن[4] ، ایران[4] ، حضرت زهرا[4] ، دین[4] ، زیبایی حجاب[4] ، آیت الله مصباح یزدی[4] ، امام خمینی[4] ، انقلاب اسلامی[4] ، امامزادگان[3] ، امام رضا ع[3] ، برنامه[3] ، سبک زندگی[3] ، خدا[3] ، خلاصه قرآن شناسی[3] ، تقوا[3] ، انسان[3] ، عبودیت[3] ، سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] ، شعائر الهی[3] ، وحی[3] ، هدف خلقت[3] ، قاعده الواحد[3] ، فقه[3] ، عناوین قرآن[2] ، فلسفه[2] ، عبادت[2] ، مزایا[2] ، معشوق[2] ، منزلت عقل[2] ، نقش نماز[2] ، هندسه معرفت دینی[2] ، معدومات[2] ، معرفت دینی[2] ، کتاب[2] ، هدف[2] ، عاشق[2] ، عشق به خدا[2] ، عفاف[2] ، عفت[2] ، سبک زندگی معنوی[2] ، سید صدرالدین دشتکی[2] ، صدق[2] ، عقلانیت[2] ، غرب[2] ، حقوق[2] ، دستاوردها[2] ، دشتکی[2] ، اشکالات[2] ، اعجاز قرآن[2] ، آیت الله بهجت[2] ، آیت الله جوادی[2] ، آیت الله جوادی آملی[2] ، استقراء[2] ، استقرای تام[1] ، استقرای ناقص[1] ، اسعد العجم[1] ، اسلام ناب[1] ، اشتراوس[1] ، آیت الله ریشهری[1] ، آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد[1] ، آیت الله قرهی[1] ، آیت الله لاریجانی[1] ، 4 عمل پر محتوا[1] ، iran[1] ، qoran[1] ، آثار[1] ، آخرالزمان[1] ، آرامش[1] ، آرامش جامعه[1] ، آزدای[1] ، آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب[1] ، آیت الله[1] ، آیت الله آملی لاریجانی[1] ، آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی[1] ، آیه 146 اعراف[1] ، آیه 21[1] ، آیه 39 یونس[1] ، اباالحسن[1] ، ابناء فارس[1] ، اتمام حجت[1] ، اثبات اعجاز قرآن[1] ، احیای معنویت[1] ، ادراک عقلی[1] ، ادله[1] ، ادله قاعده[1] ، ارزش انسان[1] ، ارسطو[1] ، اس ام اس[1] ، اس ام اس های عاشورایی[1] ، آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم[1] ، انتخابات[1] ، انقلاب اسلامی ایران[1] ، انقلاب عرفانی[1] ، اهل الفارس[1] ، اهل بیت[1] ، اوصاف[1] ، الاسلام[1] ، الحکومة[1] ، النظام[1] ، الواحد[1] ، امام باقر[1] ، امام رضا علیه السلام[1] ، امام علی علیه السلام[1] ، برنامه عبادی[1] ، برهان[1] ، بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار[1] ، بلاغ[1] ، بمب گذاری[1] ، بندگی[1] ، بیابان زدایی[1] ، پاشیدن بذر[1] ، پاکدامنی[1] ، پست مدرنیسم[1] ، پیام امام خمینی[1] ، پیام رهبری[1] ، پیام، زندگی[1] ، پیامدهای معرفتی[1] ، پیامک[1] ، پیامک دهه فجر[1] ، تب[1] ، تب بر[1] ، تحدی[1] ، تربیت[1] ، تعظیم[1] ، تقسیم بندی محتوایی[1] ، دعای نور[1] ، دفاع مقدس[1] ، دلالت[1] ، دلنوشته[1] ، دلیل عقلی[1] ، دهه فجر[1] ، دیدگاه ها[1] ، دستاوردهای راهبردی[1] ، خشنودی خدا[1] ، سبک زندگی امام رضا[1] ، زیبایی زن[1] ، دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت[1] ، دین داری[1] ، رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره[1] ، راز اعجاز قرآن[1] ، راز عربی بودن[1] ، رَجُلٌ مِن أهلِ قُم[1] ، رهبری[1] ، روایة النبی ص[1] ، روزه- گرما- ثواب[1] ، روزه-اخلاق نیکو[1] ، ریشه ها[1] ، رکن[1] ، زن[1] ، زندگی[1] ، زیبایی[1] ، حقوق شهروندی[1] ، حقیقت نماز[1] ، حکم ایجابی[1] ، حکومت[1] ، حکومت اسلامی[1] ، حکومت مهدی ع[1] ، حکیم[1] ، خارق العاده[1] ، خاطرات[1] ، خبرگان[1] ، خلاصه مقاله[1] ، درس اخلاق[1] ، درس نامه[1] ، حضرت زهرا س[1] ، حفظ نظام[1] ، حق[1] ، حق الیقین[1] ، حق شهروندی[1] ، توصیه[1] ، توصیه های قرآنی[1] ، تولیدات داخلی[1] ، جامعه[1] ، جهاد کشاورزی[1] ، چشم انداز[1] ، چشم به راه[1] ، بالغه[1] ، بحران فکری[1] ، حجاب به زن زیبایی می دهد[1] ، حجاب زن[1] ، حجاب و آزادی[1] ، حجت الاسلام دکتر رضوانی[1] ، حدیث کساء[1] ، غربشناسی[1] ، غصب حق[1] ، فارابی[1] ، فاطمه[1] ، فاطمیه[1] ، فراتر از زمان[1] ، فرج[1] ، فرقان[1] ، عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن[1] ، عقول کامله[1] ، علامه مصباح یزدی[1] ، علم[1] ، علوم انسانی[1] ، علی[1] ، عناوین[1] ، قرآنی[1] ، قلمرو دین[1] ، قواعد فقهیه[1] ، لاریجانی[1] ، مازندران[1] ، مباحث بنیادی[1] ، مبارک[1] ، مبنا[1] ، مبنای قاعده[1] ، مبین[1] ، مثانی[1] ، محافظ[1] ، محافظت[1] ، محبت[1] ، محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق[1] ، محرم[1] ، مد[1] ، مد حجاب[1] ، مدرنیته[1] ، مردم قم[1] ، صدق قاعده[1] ، شریعت[1] ، شان عقل[1] ، عقل[1] ، عاشورا[1] ، عشق[1] ، شعر[1] ، شعر عاشورایی[1] ، شناور[1] ، شهید چمران[1] ، شهید صفار هرندی[1] ، شهید مطهری[1] ، شهید نیک نژاد[1] ، شوهرداری[1] ، شکم[1] ، صادر اول[1] ، صحف[1] ، سپاه[1] ، ستایش آمیز[1] ، سخنان رهبری[1] ، سعد و نحس بودن ایام[1] ، سلام[1] ، سلامت جسم[1] ، سلامت روح[1] ، سلمان[1] ، سلوک[1] ، سهرو حسن[1] ، سوره عمران[1] ، سیاست گذاری[1] ، کعبه[1] ، معرفت شناسی[1] ، ویژگی ها[1] ، ویژگی های دنیا[1] ، ویژگی های نماز[1] ، یوسف[1] ، ههدف[1] ، واژگان[1] ، وجدان بشری[1] ، وجوب حفظ نظام[1] ، وقار[1] ، ولایت[1] ، نقل[1] ، نماز[1] ، نماز کلید گشایش[1] ، نکته[1] ، هستی شناسی[1] ، همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع[1] ، هندسه[1] ، منطق[1] ، مهیمن[1] ، موشک[1] ، میرزا مهدی آشتیانی[1] ، نزول تدریجی[1] ، نزول قرآن[1] ، نسبی گرایی[1] ، نظرات آیت الله مصباح[1] ، نظرات علامه طباطبایی[1] ، مفاتیح الجنان[1] ، مفهوم[1] ، مقام معظم رهبری[1] ، مقبوله[1] ، مقبوله عمر به حنظله[1] ، من حاز ملک[1] ، منابع طبیعی[1] ، منافقین[1] ، منرلت عقل[1] ، مشرق زمین[1] ، قاعده فقهیه[1] ، قاعده من حاز ملک[1] ، قانون جزایی[1] ، قانون مدنی[1] ، فلسفه اسلامی[1] ، فلسفه سیاسی اسلامی[1] ،

الف – در روایات شیعه

پیوسته این پرسش برای جستجوگری که به فلسفه اعیاد تا عمق تاریخ کهن به کنکاش می پردازد مطرح است که نوروز چرا مقدس است؟ و قداست آن از چه چیزی مایه می گیرد و این که در پیش از اسلام زردشتیان و ایرانیان این عید را با شکوه زیادی برگزار می کردند و همراه با راز و نیاز و دعا و مراسم ویژه انجام می گرفت و با مذهب زرتشتی گره خورده بود و بهار و رستاخیز را نیز نشانگر بود، فلسفه وجودیش چه بود. پس از اسلام نیز در ایران و برخی از کشورهای اسلامی این قداست همچنان استمرار یافت و تداوم خود را حفظ نمود تا جایی که وارد حوزه احادیث و روایات دینی شده و بابی به نام باب النیروز در مباحث عید شناسی مفتوح گشته و به اعمال و آداب آن توجه خاص شد. چه رمز و رازی در نوروز نهفته بود که در این روایات به تثبیت نوروز انجامید.






ب: در کتاب التاج جاحظ بصری

در خصوص انتقال فرهنگ و علوم ایرانی به دنیای عرب و اسلام کتب و رسالات بسیار اندک است و البته مقالاتی نگاشته شده به طور پراکنده و بخشی از این «انتقال» را در آثار و متون عربی نشان داده اند. از سوی دیگر تأثیر فرهنگ اسلامی و مسلمانان و عرب بر ایرانیان نیز چشمگیر بوده و تاکنون در این حوزه کتب و رسالاتی نگاشته شده و به چاپ رسیده است. آنچه در این مقاله در پی نگارش آن هستیم نشان دادن گوشه ای از «انتقال» فرهنگ و علوم ایرانی در دوره نهضت ترجمه است که در کتاب التاج جاحظ بصری متجلی و متبلور شده است.






 نوروز

از آنچه گفته شد آشکار گردید که نوروز از مراسم بسیار کهن ایرانیان آریائی است. اگرچه در اوستا از نوروز نامی نیست ولی برخی از کتاب‌های دینی پهلوی از نوروز و مراسم ایرانیان باستان یاد کرده‌اند. در بندهشن بزرگ و نیز درصد در بندهشن آمده: «زرتشت سه بار با هو و Hvôv نزدیک شد و هر بار نطفه‌ای از او بر زمین افتاد و این سه نطفه در تحت مراقبت ایزد آناهیته Anahita (ناهید ـ فرشته آب) در ردیاچه ی کسوه Kasava نهاده شده. در آنجا کوهی است به نام «کوه خدا» که جایگاه گروهی از پارسایان است. هر سال در نوروز و مهرگان این مردم دختران خود را برای آب‌تنی در دریاچه ی مزبور می‌فرستند زیرا زرتشت بدانان گفته است که از دختران ایشان اوشیدر Oshidar و اوشیدر ماه Oshidar-mâh و سوشیان Soshyan (موعودان سه‌گانه ی  مزدیسنا) به وجود خواهند آمد:






بخشی از سخنرانی دکتر علیقلی محمودی بختیاری

پرنده

...اما شیوه برگزاری نوروز خود داستانی دیگر دارد که توجه بآن بایسته است. و آنچه را امروز در برگزاری این جشن درمیان تبارها و دودمانهای ایرانی می‌بینیم یادگار هزاران سال پیش است که ما هر چه کوتاهتر بآن اشاره میکنیم: چون آگهی، از روزگار پیش از ساسانیان اندک است، بیشتر به برگزاری این جشن در روزگار ساسانیان میپردازیم و پیوند آنرا تا امروز نشان میدهیم.

آنچه از نوشته تاریخ نویسان آغاز دوره اسلامی بر میآید و بویژه با توجه به مطالبی که جا حظ بصری در کتاب تارج و المحاسن والاضداد آورده این است: ‌در هر یک از روزهای نوروز پادشاه بازی سپید پرواز میداد. از چیزهائیکه شاهنشاهان در نوروز بخوردن آن فرخندگی می‌جستند، اندکی شیر تازه و پاک و پنیر نو بود. و در هر نوروز برای پادشاه، با کوزه‌یی آهنین یا سیمین آب برداشته میشد، در گردن این کوزه گردن بندی می بستند از یاقوتهای سبز که در زنجیر زرین گذاشته و بر آن مهره‌های زبر جدین کشیده بودند، این آبرا دختران دوشیزه از زیر آسیابها بر میداشتند…