سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» درس نهم: راز اعجاز قرآن

درس نهم: راز اعجاز قرآن

Image result for ?قرآن شناسی?‎

راز اعجاز قرآن؛ دیدگاه ها

راز اینکه قرآن معجزه و فوق توان بشری است، چیست؟ برخی راز اعجاز قرآن را خارق العاده بودن آیات و سوره های قرآن می دانند. برخی هم متن قرآن را معجزه می دانند. و برخی عوامل خارج از متن را معجزه دانسته اند.

دیدگاه اول: کتاب بودن قرآن

برخی از مستشرقان مدعی شده اند معجزه مال زمانی بود که بشر در خرافات و موهومات سپری می کرد، اما زمان پیامبر که عصر بلوغ فکری است دیگر نیازی به معجزه و خرق عادت نیست و پیامبر ص خودش با دلیل و برهان نبوت خودش را اثبات نموده است و آوردن کتاب در جامعه ای که به نوشتن بهایی نمی داده است خود بزرگترین معجزه بود. به عبارتی کتاب او معجزه نیست بلکه معجزه او کتاب است.

ارزیابی: آیات اول سوره های اسراء، تحریم و قمر به سه معجزه دیگر پیامبر اشاره دارند. و در بیان فرق قرآن با معجزه سایر انبیاء، توجیه یاد شده با آیات تحدی ناسازگار است. و همچنین خود آیات و روایات و تاریخ بر معجزه بودن قرآن شهادت می دهند.

اگر اعجاز قرآن صرفا در این باشد که با منطق و برهان سخن می گوید و در قالب کتاب ظهور کرده است، در مورد آیه قل لو اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله... چه می گویید؟ مگر معجزه بودن معنایی به جز ناتوانی بشر از هماورد دارد؟

این افراد معنای معجزه و هدف آن را نمی دانستند. معجزه در هر صورتی که باشد برای اثبات نبوت پیامبر و ارتباطش با خدا و عالم غیب می باشد.

آیات مورد بحث مستشرقان که می گویند پیامبر در در خواست معجزه برخی افراد پاسخ منفی داده این است که: معجزه برای اثبات نبوت است لذا امور محالی که قابلیت تحقق ندارند و یا طلب معجزه برای سرگرمی و ... با پاسخ منفی روبرو می شد علاوه بر اینکه به علت اینکه قرآن خودش معجزه روشنی است دیگر بهانه ای برای احدی باقی نمی گذارد؛ اما برخی از درخواست ها برای معجزه که با پاسخ منفی پیامبر مواجه شدند عبارتند از:

  1. آوردن خدا و ملائکه و روبرو شدن مشرکان با آنها 
  2. نزول عذابی که امکان انکار نداشته و منجر به ایمان جبری شود.
  3. سقوط آسمان بر ایشان.
  4. داشتن باغ انگور یا خرما یا خانه ای از جواهرات
  5. شکافتن چشمه برای ایشان و به سود ایشان
  6. عروج پیامبر به آسمان و فرو فرستادن کتابی از آسمان بر مخالفان و ...

دیدگاه دوم: سلب انگیزه،‌ علم، قدرت همانندآوران

قائلان به صرف، اعجاز قرآن را در سلب قدرت و انگیزه و علم لازم برای هماورد آوردن می دانند که خداوند از بشر سلب کرده است. این نظر برخی از علمای شیعه و سنی است. البته قول به صرف دارای ابعاد مختلفی در کم و کیف است: برخی اعجاز قرآن را منحصر در صرف می دانند و برخی صرف را یکی از وجوه اعجاز قرآن می دانند و برخی به صرف در کل سوره ها قائلند و برخی در بخشی از سوره ها؛

قول به صرف نفی فصاحت و بلاغت قرآن نیست، بلکه مقصود آن است که این امتیازها به حدی نمی رسد که به سبب آن نتوان همانند آن را آورد. معتقدان به صرف در مقام استدلال، چهار گونه استدلال آورده اند:

  1. دشوار دانستن اثبات اعجاز سوره های کوچک قرآن
  2. ذکر موارد نقض و نشان دادن مواردی که عدم اعجاز ان ثابت است.
  3. نقد ابعاد اعجازی که توسط معتقدان به غیر صرف مطر شده است.
  4. ذکر شواهد قرانی
دلائل قرآنی دیدگاه صرف
  1. و اذا تتلی علیهم آیاتنا قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا ان هذا الا اساطیر الاولین(انفال31)؛ این آیه بیانگر این است که کفار در میان نظم و نثر خود مجموعه فرهنگ گفتاری و نوشتاری همسنگ با قرآن داشتند اما بیان نکردند و قران هم آن را پذیرفته و سکوت کرده است.
    1. ارزیابی: استفاده از این آیات برای اثبات صرف، مبتنی بر پیشفرضی نادرست است: صادق بودن کفار در ادعای مطرح شده. در حالی که تاریخ نشان می دهد آنها به جهت تعصب و ... موضعگیری بی طرفانه ای نداشته و در صدد نفی معارف قرآنی بودند.
    2. اگر این را هم بپذیریم، قول به صرف با این آیه قابل اثبات نیست. آیه فقط می گوید آنها در صدد هماوردی بر نیامدند نه اینکه پس از تصمیم بر آن، از آنها سلب قدرت و ... شده باشد.
    3. سکوت قرآن هم دلیل بر پذیرش دیدگه صرف نیست؛ بلکه به این دلیل بوده که این ادعا واضح البطلان و بی دلیل است.
  2. سَأَصْرِفُ عَنْ ءَایَاتىِ‏َ الَّذِینَ یَتَکَبرَُّونَ فىِ الْأَرْضِ بِغَیرِْ الْحَقّ‏ِ وَ إِن یَرَوْاْ کُلَّ ءَایَةٍ لَّا یُؤْمِنُواْ بهَِا وَ إِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لَا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَ إِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَىّ‏ِ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا  ذَالِکَ بِأَنهَُّمْ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا وَ کاَنُواْ عَنهَْا غَفِلِین (اعراف 146) در این آیه خداوند می فرماید کسانی که به ناحق در زمین تکبر می ورزند، از آیات خویش بر می گردانم و منصرف می سازم؛ و مقصود از آیات یا خصوص آیات قرآن است و یا عام بوده و قرآن را هم شامل می شود.

ارزیابی: این استدلال درست نیست. 1. اختصاص دادن کلمه آیات به قرآن بی دلیل است. و آیات شامل کل عجزات پیامبران می شود. 2.اینکه مقصود از صرف در آیه همان صرف اصطلاحی باشد، درست نیست. زیرا صرف در آیه برگرداندن مخالفان از ایمان واثرپذیری از آن به عنوان یک عقوبت است. و صرف مصطلح اختصاص به متکبران ناحق ندارد. 3.برفرض بپذیریم مراد آیات قرآن و صرف مصطلح است، باز آیه بر این مطلب دلالت دارد که منصرف ساختن آن افراد از هماوردآوری قرآن به دلیل اتقان و اعجاز آیات آن است.

 

  1. بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یحُِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا یَأْتهِِمْ تَأْوِیلُهُ  کَذَالِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ  فَانظُرْ کَیْفَ کاَنَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِین(ولی آنها)! از روی علم و دانش قرآن را انکار نکردند;) بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی) از آن نداشتند، و هنوز واقعیتی بر آنان، روشن نشده است! ... (یونس39) عدم هماورد آوری بخاطر فقدا علمی مخالفان و در اختیار نداشتن تاویل آن است. و این همان صرف است.

ارزیابی: در این آیه سلب علوم مورد نیاز برای هماوردآوری مطرح نشده، و تنها از در اختیار نبودن چنین علمی برای بشر سخن گفته شده است. علاوه بر این می توان آیه را به گونه ای تفسیر کرد که با ظاهرش سازگارتر باشد: آیه در صدد توبیخ مخالفان قران است که چرا بدون تفکر در آن، در موردش قضاوت می کنند! زیرا اگر مخالفان در این آیات تدبر می کردند خارق العاده بودن آن برایشان ثابت می شد. همچنین اگر به تاویل آیات دست می یافتند، آن را تکذیب نمی کردند.

دیدگاه سوم: خارق العاده بودن قرآن

اکثر قریب به اتفاق دانشمندان می گویند خود قرآن خارق العاده است. و عدم امکان هماوردی بخاطر معجزه بودن قالب و محتوای ان است. آیات و روایات و تاریخ بر این دیدگاه دلالت دارند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/12/1 :: ساعت 11:24 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 83
>> بازدید دیروز: 85
>> مجموع بازدیدها: 714291
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب