سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه از دنیا نزد تو آید بستان و از آنچه به تو پشت کند روى بگردان ، و اگر چنین نتوانى بارى جستن را از حد در نگذرانى . [نهج البلاغه]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی (بخش دوم)

کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی

سید جعفر یوسفی

Image result for ?قاعده فقهیه?‎

 

موارد استفاده در فقه

1.       حیازت در اموال پیدا شده: اموال پیداشده‌اى که در تصرف هیچ‌کس نیست و مالک آن مجهول است، در فرض وجود شرایط خاصى که بیان خواهد شد، از مباحات محسوب مى‌شوند و یابنده مى‌تواند آن‌ها را حیازت و تملک کند. اموال پیدا شده دو گونه‌اند:

·         اشیا: اشیاى پیدا شده را در اصطلاح فقه «لقطه» مى‌گویند. هر کس مالى پیدا کند که ارزشش کمتر از یک درهم (6/ 12 گرم نقره مسکوک) باشد، مى‌تواند آن را حیازت کند و مالک آن گردد

·         حیوانات: حیواناتى که در صحراها و بیابان‌ها پیدا مى‌شوند، در اصطلاح فقه «ضاله» نامیده مى‌شوند. هرگاه حیوانى در صحرا و بیابان خالى از سکنه یافت شود اگر حیوان قدرت ندارد که خود را در مقابل درندگان صحرا حفظ کند (مانند گوسفند) یا آن که با آب و علف و مواد غذایى فاصله دارد و دسترسى برایش ممکن نیست. به نظر گروهى از فقها در این فرض هر کس مى‌تواند حیوان را بگیرد البته باید آن را در حول و حوش محل یافت شده تعریف کند و در فرض یافت نشدن مالک، یابنده مى‌تواند در آن تصرف کند؛ولى چنانچه بعد صاحب حیوان پیدا شود، در مقابل او مسئول خواهد بود.[1]

2.      حیازت اموال اعراض شده: اعراض عبارت است از صرف نظر کردن از حق عینى؛ به نظر مشهور فقیهان امامیه، اعراض از ملک موجب مى‌گردد که آن مال بلامالک و از مباحات محسوب شود و هر کس بتواند از طریق حیازت آن را مالک گردد، مثل مالى که در دریا غرق مى‌شود و مالکش امیدى به درآوردن آن ندارد یا اشیایى که مردم از منزل خود بیرون مى‌ریزند.[2]

3.      شکار حیوانات: حیواناتى که مالک ندارند جزء مباحات اولیه محسوب مى‌شوند و حیازت آن‌ها از طریق صید و شکار موجب مالکیت است.[3]

4.      حیازت گنج: گنج که معرب آن «کنز» است ثروت نهفته در زمین، کوه، دیوار و درخت است، خواه ثروت مزبور از قبیل طلاى مسکوک باشد یا از دیگر اشیاى داراى ارزش. تفاوتى ندارد که محل یافت شدن، دار الحرب باشد یا دار الاسلام، و زمین موات بایر باشد یا ملک آباد شده و یا خریدارى شده، بلکه در هر حال، یابنده چنین مالى مى‌تواند آن را حیازت و تملک کند.[4] همچنین هرگاه شى‌ء گرانبهایى در درون شکم حیوان خریدارى‌شده‌اى یافت شود، حکم دفینه را دارد و کلیه احکام مسأله قبل در موردش صادق است.[5]

5.      هیزم کنی و تهیه علوفه: درختان و گیاهانى که در زمین‌هاى بدون مالک خاص مى‌رویند جزء مباحاتند و قابل حیازت و تملک. بنابراین حیازت هیزم و چوب جنگل و نیز علوفه مراتع طبیعى، سبب تملک است. آنچه در تملک اینگونه اشیا ضرورت دارد، حیازت و قصد تملک است و مقصد نهایى و نوع مصرف حیازت‌کننده اثرى در مالکیت ندارد.

6.      جواهرات دریایی: جواهرات دریایى نظیر مروارید از مباحات محسوب مى‌شوند، و هرکس مى‌تواند آن‌ها را حیازت و تملک کند. [6]

7.      مشترکات: مشترکات، اموالى هستند که همه مردم در استفاده از آن‌ها مشترکند، مثل راه‌ها و گذرگاه‌ها، مساجد، مدارس، کاروانسراها و پارک‌هاى عمومى. این دسته از اموال، موضوع قاعده «سبق» هستند و هیچ‌کس مالک این اموال نمى‌شود، بلکه همه نسبت به آن‌ها حق انتفاع دارند.[7]

کارکردهای قواعد فقه سیاسی

برای قواعد فقه سیاسی کارکردهای متعددی بیان کرده اند:

1.      پاسخ گویی به مسائل نوپیدا و مبتلابه: از آنجا که مسائل مستحدثه و جدید، در زمان معصومین، سابقه ای نداشته است، لذا توقع پاسخگویی آیات و روایات به یکایک مسائل، بی مورد است. همچنین رویکرد اهل بیت بر تعلیم اصحاب در به کارگیری قواعد کلی القاء شده برای تطبیق بر جزئیات بوده است. زیرا این روشی است که با عقل و منطق سازگارتر بوده، و شخص می تواند با اثبات یک قاعده، هزاران مساله و رخداد جدید را پاسخ دهد،

2.      پاسخ یابی سریع و بدون مراجعه به مجتهد: سخت بودن دسترسی به مجتهدین، یا عدم امکان دسترسی در برخی زمان ها و مکان ها به آنها، از یک طرف و نیاز به راه کاری برای برون رفت از تحیر و مشکلات احتمالی در طرف دیگر، می تواند مسیر را برای ارائه قواعد فقهی عام باز نماید. این بحث در بعد سیاسی کارآمد تر خواهد بود. زیرا گاهی اوقات تصمیماتی که برای کشور گرفته می شود، نیاز به سرعت عمل دارد. و وجود این قواعد در دست مسئولین می تواند در برخی موارد بسیار راهگشا باشد.

3.      تثبیت مقررات حاکم بر جامعه: نظامی که بر پایه اصول و قواعدی پایه ریزی شده باشد با تغییر حاکمان مقررات تغییر نمی یابد، چرا که همگان موظف به رعایت اصول مزبور هستند و تمامی مقررات و آیین نامه ها و کلیه خط مشی ها نیز در راستای اجرای آن اصول تدوین می شود و این امر نظام مند شدن جامعه و روابط و مناسبات مردم و حاکمان و تثبیت این مقررات را به دنبال دارد.

4.      متحدالشکل کردن قوانین کشورهای اسلامی و روابط بین المللی آنها: یکی از مسائلی که وجودش در جوامع اسلامی ضروری است، وجود قوانینی مبتنی بر اسلام است. و استخراج قواعد پرکاربرد برای همه این کشور های می تواند منجر به متحد الشکل شدن قوانین شود که هم جلوه نیکویی دارد و هم می تواند جریان یافتن قوانین را در این کالبد واحد تضمین نماید  .[8]

کاربردهای این قاعده در امور سیاسی

بعد از بیان برخی از کاربرد های قواعد فقه سیاسی، به بیان برخی کارکردهای قاعده مزبور در امور سیاسی می پردازیم:

1.      پایان جنگ و حیازت مال: یکی از عادات در جنگ های رخ داده در قدیم، جمع آوری غنائم و تقسیم آن بین سربازان بود. در برخی موارد، این اختیار به خود سربازان واگذار می شد و آن ها هر چه جمع می کردند، مالک می شدند. و می توانستند در آن دخل و تصرف نمایند. از اینجاست که یکی از موارد خمس، غنائم دارالحرب معرفی شده است.[9] چنانچه در معادن و غواصی مروارید هم جریان دارد. پس جمع آوری غنائم نیز نوعی حیازت است و می توان قاعده من حاز را در این جا هم جاری نمود.

2.      ملکیت معادن در کشور اسلامی: در باب معادن و امروزه در استخراج نفت و اموری از این دست، گفته می شود هرکس بتواند معدنی را کشف و حفر نماید و به مرحله بهره برداری برساند، مالک آن و یا مالک بخشی از بهره آن، خواهد بود. این بحث در سخنان مسئولین هم به گوش می خورد.

3.      ملکیت مناصب و مسئولیت ها: اگر در مواردی برخی جای خالی برخی مسئولیت ها خالی باشد، ارگانی که مسئولیت تعیین مسئول با او باشد، وجود نداشته باشد، شخصی که توانایی انجام آن کار را دارد، می تواند عهده دار انجام آن کار شود. به عنوان مثال اگر در میدان نبرد، مبارزین فاقد فرمانده شوند، در این صورت اگر کسی که می تواند عهده دار این کار شود، و توانایی لازم را هم داشته باشد، اقدام کند و با اقبال دیگران مواجه شود، تصدی این امر مهم را بر عهده خواهد گرفت. و همچنین است در مواردی که عده ای در یک مسیر گم شوند و فردی در این بین بتواند آن ها را راهنمایی کند، می تواند این وظیفه را بر عهده گیرد.

4.      اقدام فقیه برای حکومت در زمان فقدان حاکم فقیه و عادل: یکی دیگر از موارد که مهترین بخش است. اقدام فقیه برای تصدی حکومت اسلامی است. اگر ملت فاقد حاکم یا حاکمی صالح باشند، در این صورت اگر فقیهی اقدام برای تصدی حکومت کند و مورد اقبال عموم قرار گیرد، رهبر این امت است. چنانچه در تصدی حکومت اسلامی توسط امام خمینی و اقبال مردم نسبت به او مشاهده نمودیم. امام خمینی در کتاب ولایت فقیه در این باره کلامی دارد: «اگر فرد لایقی که دارای دو خصلت عدالت و علم باشد، به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله در امر اداره جامعه داشت، دارا می باشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.»[10] با توجه به این نکته، می توان این نتیجه را گرفت که در اینجا تصدی امر حکومت نوعی حیازت در این امر محسوب شده و شخص مادامی که دارای این دو ویژگی علم و عدالت باشد، عهده دار این سمت است. چنانچه در مورد اموال هم مادامی که شخص از مال حیازت شده اعراض نکند، مال او محسوب می شود.

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در باب قاعده من حاز گفته شد، می توان نتیجه گرفت این قاعده فی الجمله در حیطه فقه سیاسی هم کاربرد دارد. اگر چه بیان موارد بیشتر احتیاج به مطالعه و تفکر بیشتری دارد، اما در این تحقیق به همین مقدار بسنده می شود.



[1] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 261‌

[2] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 263‌

[3] همان

[4] همان

[5] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 265‌

[6] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 266‌

[7] همان

[8] روح الله شریعتی، چیستی قواعد فقه سیاسی، مجله علوم سیاسی، شماره 21.

[9]علامه حلی، تبصره المتعلمین، ص 63.

[10]محسن ملک افضلی، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، 120

 

منابع

1.       سجادى، سید جعفر، فرهنگ معارف اسلامى، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373 ه ش، چاپ سوم.

2.       یزدی، سید مصطفی محقق داماد، قواعد فقه، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 1406 ه.ق.

3.       مکارم شیرازی، ناصر، القواعد الفقهیة، قم: مدرسه امام امیرالمومنین علیه السلام، 1411ق.

4.      طاهری، حبیب الله، حقوق مدنی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1418 ق.

5.      مصطفوی، سید محمد کاظم، مائة قاعدة فقهیة، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1421ق.

6.      مروج جزایری، سید محمد جعفر، نظرة فی الحقوق، أحکامها و أقسامها، قم، (ضمن کتاب هدی الطالب چاپ شده است). موسسه دارالکتاب، 1416ق.

7.      علامه حلی، تبصره المتعلمین، تهران: موسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد، 1411 ق.

8.      ملک افضلی، محسن، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قم: دفتر نشر معارف، 1393.

9.      جزائرى، سید محمد جعفر مروج، نظرة فی الحقوق، أحکامها و أقسامها، قم- ایران، بی تا.

10.روح الله شریعتی، چیستی قواعد فقه سیاسی، مجله علوم سیاسی، شماره 21

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/10/26 :: ساعت 10:31 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 31
>> بازدید دیروز: 23
>> مجموع بازدیدها: 714783
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب