[1]1ـ علاّمه مجلسى در کتاب بحارالانوار مىگوید: شیعه در تمام اعصار معتقد به رجعت بوده و این اعتقاد در میان آنان مسأله روشنى است. سپس مىافزاید: بیش از چهل نفر از علماى بزرگ شیعه، به طور متواتر، نزدیک دویست روایت را در بیش از پنجاه کتاب خود راجع به رجعت نقل کردهاند که مرحوم کلینى، صدوق، طوسى، سید مرتضى، نجاشى، کشى، عیاشى، قمى، سلیم هلالى، شیخ مفید، کراچکى، نعمانى، صفار، سعدبن عبداللّه، ابن قولویه، علىبنعبدالحمید و سیدبن طاووس در زمره آنها هستند.
470 [2] سپس مىگوید: اگر چنین مسألهاى متواتر قلمداد نشود در چه مسألهاى مىتوان ادعاى تواتر نمود با آن که مسأله رجعت را تمام علماى شیعه در طول تاریخ از یکدیگر نقل نمودهاند.
471 [3]و پس از ذکر نام عدهاى از علماى شیعه که در باره رجعت کتاب نوشته و اقوال منکرین رجعت را رد نمودهاند سخن مرحوم صدوق را در «رساله اعتقادات» نقل نموده که مىگوید: اعتقاد ما ـ یعنى امامیه ـ در باره رجعت این است که رجعت یک حقیقت مسلم است؛ چنانکه خداوند در سوره بقره، آیه 243، نمونهاى از آن را در باره هفتاد هزار خانواده از یکى از بلاد که از طاعون فرار کردند نقل نموده که خداوند به آنها فرمود: بمیرید و آنها مردند و سالها در کنار جاده ماندند، آن گاه حزقیل پیغمبر از خدا خواست تا زنده شوند و [به اذن خدا زنده شدند] و باز بعد از گذشت آجال خود مردند.
سپس مىگوید: رجعت در امتهاى گذشته وجود داشته و رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: «حوادثى که در امتهاى گذشته رخ داده بدون کم و کاست در این امت نیز رخ مىدهد» و طبق فرموده آن حضرت در این امت نیز باید رجعت وجود داشته باشد.
472 [4]2ـ محدث بزرگوار، قمى، در کتابسفینة البحار، از امام صادق علیهالسلام نقل نموده که فرمود: «نخستین کسى که قبل از قیامت از قبر خارج مىشود و به دنیا باز مىگردد حسینبنعلى علیهماالسلام است.» همچنین فرمود: «رجعت مخصوص عدهاى است و آنها [انبیا و معصومین علیهمالسلام و] کسانى هستند که داراى ایمان خالص و یا کفر و شرک خالص بودهاند.»
473 [5]3ـ در همان کتاب، از امام باقر علیهالسلام نقل شده که فرمود: «رسول خدا و امیرالمؤمنین صلواتالله علیهما ـ هنگام رجعت، به دنیا باز خواهند گشت.»
[6]4ـ در همان کتاب، از امام صادق علیهالسلام نقل شده که در تفسیر آیه «و یوم نحشر من کلّ امّةٍ فوجا...» فرمود: «هیچ کس از مؤمنین نیست که کشته شده باشد جز این که قبل از قیامت زنده شود و سپس بمیرد و هیچ کس از مؤمنین نیست که مرده باشد جز این که او نیز قبل از قیامت زنده شود و به شهادت برسد.»
475 [7]5 ـ در همان کتاب، از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمود: «از جمله سخنانى که خداوند در معراج به پیامبر خود صلىاللهعلیهوآله فرمود این سخن بود: اى محمّد! على آخرین فردى است که من از امامان [بعد از تو] در رجعت قبض روح مىنمایم و او همان «دابّة الارض» است که با مردم سخن خواهد گفت [و بر پیشانى مؤمن و کافر نشانهاى خواهد گذاشت].»
476 [8]6ـ علاّمه سید عبدالله شبّر در کتاب «حق الیقین» گوید: احادیث زیادى از ائمه اطهار علیهمالسلام نقل شده که فرمودهاند: «کسى که ایمان به رجعت و بازگشت ما نداشته باشد از ما نیست». سپس از کتاب فقیه صدوق، از امام صادق علیهالسلام نقل مىکند که فرمود: «کسى که ایمان به رجعت و بازگشت ما به دنیا نداشته باشد و عقد متعه و موقت ما راحلال نداند از ما نیست.»
477 [9]سپس مىگوید: رجعت عبارت است از این که عدهاى از شیعیان و دوستان امام زمان علیهالسلام قبل از قیامت به دنیا باز گردند و از امام خود حمایت و دولت و حکومت او را درک نمایند و خشنود شوند، و عدهاى از دشمنان آن حضرت نیز به دنیا باز گردند و هنگام حکومت حضرت مهدى علیهالسلام به دست شیعیان او، مجازاتِ بعضى از اعمال زشت خود را ببینند و با خوارى و خفت کشته شوند، این باز گشت مخصوص کسانى است که داراى ایمان خالص و یا کفر خالص بودهاند و بقیه مردم ـ چنانچه در روایات نقل شده ـ به حال خود مىمانند و به دنیا باز نمىگردند و دلیل این رجعت و بازگشت اضافه بر اجماع و ضرورت مذهب، کتاب خدا (قرآن) و سخنان معصومین علیهمالسلام است.
478 [10]سپس گوید: آیاتى از قرآن که بر رجعت دلالت مىکند از این قرارند:
آیه اول این آیه است که خداوند متعال مىفرماید: «و یوم نحشر من کلّ امّةٍ فوجا...»؛ یعنى روزى که ما از هر جمعیتى عدهاى را که آیات ما را تکذیب مىنمودهاند زنده مىکنیم و آنها براى مجازات بازداشت مىشوند. این آیه دلالت مىکند که این حشر و زنده شدن مخصوص عده خاصى است و آن غیر از حشر اکبر است که قیامت مىباشد؛ چنان که خداوند فرموده: «و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا»؛ یعنى «[بهیاد بیاور روزى را که] ما آنها را در قیامت زنده مىکنیم و احدى از آنها را فرو نمىگذاریم.
479 [11]7ـ شیخ بزرگوار، قمى، در تفسیر خود نقل نموده که از امام صادق علیهالسلام در باره تفسیر آیه «و یوم نحشر من کلّ امّةٍ فوجا...) سؤال شد. امام صادق علیهالسلام فرمود: «عامه واهل سنت چه مىگویند؟» سائل گفت: آنها مىگویند این آیه مربوط به قیامت است. امام صادق علیهالسلام فرمود: «آیا در قیامت از هر امتى عدهاى محشور مىشوند؟!»
سپس فرمود: «این آیه مربوط به رجعت است و آیه شریفه «و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا» مربوط به روز قیامت است.»
[1]42- القول فى الرجعة
1ـ قال العّلامة المجلسى فی البحار ج 53/122 اجمعت الشیعة علیها فی جمیع الأعصار و اشتهرت بینهم کالّشمس فی رابعة النهار الى قوله: و تواتر عنهمقریب من مأتى حدیث صریح رواها نیّف و اربعون من الثقات العظام و العلماء الأعلام فى ازید من خمسین من مؤلّفاتهم کثقة الأسلام الکلینى و الصدوق محمّدبنبابویه و الشیخ ابىجعفر الطوسى و السیّد المرتضى و النجاشىّ و الکشىّ و العیّاشىّ و علىّبنابراهیم و سلیم الهلالى و الشیخ المفید و الکراجکى و النعمانى و الصفّار و سعدبن عبداللّه و ابن قولویه و علىّبنعبدالحمید و السیّد علىّبنطاووس.و...
[2]الى ان ذکر عدّةً کثیرة من الأعلام ثمّ قال: و اذا لم یکن مثل هذا متواترا ففى اىّ شىءٍ یمکن دعوى التواتر مع ماروته کافّة الشیعة خلفا عن سلف؟!
[3]ثمّ ذکر عدّة منهم صنّف فیه او احتجّ على المنکرین فی ذلک ثمّ ذکرماقاله الصدوق فی رسالة العقائد بقوله: اعتقادنا فی الرجعة انّها حقّ و قد قال اللّه عزّوجلّ «الم ترالى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم اللّه موتوا ثمّ احیاهم»
الى ان قال: انّ الرجعة کانت فی الأمم السالفة و قال النّبىّ صلىاللهعلیهوآله: یکون فی هذه الأمة مثل ما یکون فی الأمم السالفة حذوالنعل بالنعل و القذّة بالقذّة فیجب على هذا الأصل ان یکون فی هذه الأمة رجعة.
[4]2ـ و روى فی سفینة البحار فی لغة رَجَعَ عن منتخب البصائر عن ابى عبداللّه علیهالسلامانّه قال: اوّل من تنشقّ الأرض عنه و یرجع الى الدنیا الحسین بن علىّ علیهماالسلام و انّ الرجعة لیست بعامّةٍ و هى خاصّة، لایرجع الاّمن محّض الأیمان محضا او محّض الکفر و الشرک محضا.
[5]3ـ و فیه عن ابى جعفر علیهالسلام قال: انّ رسولاللّه و علیّا ـ صلواتاللّهعلیهما سیرجعان.
[6]4ـ و فیه عن الصّادق علیهالسلام فی قوله تعالى: «و یوم نحشر من کلّ امّةٍ فوجا...» النمل/83 قال: لیس احدمن المؤمنین قُتل الاّ سیرجع حتّى یموت ولا احد من المؤمنین مات الاّ سیرجع حتّى یُقتل. البحار ج 53/40.
[7]5ـ و فیه عن الصّادق علیهالسلام قال: ممّا کلّم اللّهتعالى رسوله لیلةً اسرى به: «یا محمّد!علىّ آخر من اقبض روحه من الأئمّة و هو الدّابة التى تکلّمهم». البحار ج 53/68.
[8]6ـ و قال السیّد الشبّر فی کتاب حق الیقین ج 2/3: تضافرت الأخبار عن الأئمة الأطهار علیهمالسلامانّهم قالوا: لیس منّا من لم یؤمن برجعتنا ففى الفقیه عن الصّادق علیهالسلام قال: لیس منّا من لم یؤمن بکرّتنا و لم یستحلّ متعتنا.
[9]ثمّ قال: و الرجعة عبارة عن حشرقومٍ عند قیام القائم ممّن تقدّم موتهم من اولیائه و شیعته لیفوزوا بثواب نصرته و معونته و یتبهّجوا بظهور دولته و قوم من اعدائه لینتقم منهم و ینالوا بعض ما یستحقّونه من العذاب و القتل على ایدى شیعته و لیبتلوا بالذلّ و الخزى بما یشاهدون من علوّ کلمته و هى عندنا تختصّ بمن محّض الأیمان او محّض الکفر و الباقون مسکوت عنهم کماوردت به النصوص الکثیرة و یدلّ على ثبوتها مضافا الى الأجماع بل ضرورة المذهب الکتاب و السنّة.
[10]امّا الکتاب فآى الأولى: قوله تعالى فی سورة النمل آیة /83: «و یوم نحشرمن کلّ امةٍ فوجا ممّن یکذّبُ بآیاتنا فهم یُوزعون» حیث دلّت هذه الآیة على انّ هذا الحشر خاصّ ببعضٍ دون بعضٍ فتعیّن ان یکون غیرالحشر الأکبر الّذى فی القیامة لأنه عامّ بالأتفاق و لقوله تعالى: «وحشرناهم فلم نغادر منهم احدا».
[11]7ـ و روى القمى فی تفسیره عن الصّادق علیهالسلام انّه سئل عن تفسیر الآیة الاولى فقال علیهالسلام: ما یقول النّاس فیها؟ قلت: یقولون: انّها فی القیامة فقال ایحشر اللّه یوم القیامة من کلّ امّة فوجا و یترک الباقین؟! انّما ذلک فی الرجعة فأمّا آیة القیامة فهذه: «وحشرناهم فلم نغادر منهم احدا» و الأخبار بهذاالمضمون کثیرة.
منبع: کتاب «دولة المهدی» (حکومت امام زمان ـ عج ـ) ص: 373-378