معمولاً اینطور گفته میشود که ما در عصر بازگشت انسان به معنویت یا بازگشت معنویت به زندگی بشر به سر میبریم؛ اما نگاهی به روند شتابزده و گستردة معنویتگرایی که بیش از چند دهه از عمر آن نمیگذرد، به وضوح نشان میدهد با پدیدة انفجار معنویت رو به رو هستیم. انسان مدرن که به سختی، دور از معنویات نگه داشته میشد و در تمدنی زندگی میکرد که غیر از جهان و زندگی مادی برای چیز دیگری ارزش قائل نبود، حریص، عجول و عنان گسیخته به معنویات روی آورده و همانند مردمانی که در قحطی به سر میبرند و انبار نانی یافتهاند، سنتهای کهن عرفانی و معنوی را برگرفته، هر کس تکه یا تکههایی از مکاتب مختلف را چنگ زده، میکوشد روح تشنة خود را با آن سیراب کند. ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( دوشنبه 87/4/17 :: ساعت 1:23 عصر )
[1]1ـ علاّمه مجلسى در کتاب بحارالانوار مىگوید: شیعه در تمام اعصار معتقد به رجعت بوده و این اعتقاد در میان آنان مسأله روشنى است. سپس مىافزاید: بیش از چهل نفر از علماى بزرگ شیعه، به طور متواتر، نزدیک دویست روایت را در بیش از پنجاه کتاب خود راجع به رجعت نقل کردهاند که مرحوم کلینى، صدوق، طوسى، سید مرتضى، نجاشى، کشى، عیاشى، قمى، سلیم هلالى، شیخ مفید، کراچکى، نعمانى، صفار، سعدبن عبداللّه، ابن قولویه، علىبنعبدالحمید و سیدبن طاووس در زمره آنها هستند.
470 [2] سپس مىگوید: اگر چنین مسألهاى متواتر قلمداد نشود در چه مسألهاى مىتوان ادعاى تواتر نمود با آن که مسأله رجعت را تمام علماى شیعه در طول تاریخ از یکدیگر نقل نمودهاند.
471 [3]و پس از ذکر نام عدهاى از علماى شیعه که در باره رجعت کتاب نوشته و اقوال منکرین رجعت را رد نمودهاند سخن مرحوم صدوق را در «رساله اعتقادات» نقل نموده که مىگوید: اعتقاد ما ـ یعنى امامیه ـ در باره رجعت این است که رجعت یک حقیقت مسلم است؛ چنانکه خداوند در سوره بقره، آیه 243، نمونهاى از آن را در باره هفتاد هزار خانواده از یکى از بلاد که از طاعون فرار کردند نقل نموده که خداوند به آنها فرمود: بمیرید و آنها مردند و سالها در کنار جاده ماندند، آن گاه حزقیل پیغمبر از خدا خواست تا زنده شوند و [به اذن خدا زنده شدند] و باز بعد از گذشت آجال خود مردند.
سپس مىگوید: رجعت در امتهاى گذشته وجود داشته و رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: «حوادثى که در امتهاى گذشته رخ داده بدون کم و کاست در این امت نیز رخ مىدهد» و طبق فرموده آن حضرت در این امت نیز باید رجعت وجود داشته باشد. ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( دوشنبه 87/4/17 :: ساعت 1:22 عصر )
آرشیتکتها (معماران) از دیرباز از طبیعت الهام گرفتهاند. در عصر باستان، ستونهای معابد و قصرها به تقلید از درختان نخل و یا گل نیلوفر ساخته میشدند و طراحان ساختمانها نیز در موارد مختلف، از شکلها و تناسبهای طبیعی برای دستیابی به الگوهای زیباشناختی و چشمنواز بهره جستهاند. امروزه، برخی از آرشیتکتها بر این باورند کهادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( دوشنبه 87/4/17 :: ساعت 1:18 عصر )
احترام پرندگان به امام هادی علیه السلام
ابوهاشم جعفری میگوید:
متوکل تالار آفتابگیری درست کرده بود که پنجرههای مشبک داشت و داخل آن پرندگان خوش آواز را رها ساخته بود. روزهایی که سران حکومت برای سلام رسمی و تبریک نزد او میآمدند، متوکل درون همین تالار مینشست اما بر اثر سر و صدای پرندگان، نه حرف دیگران را میشنید و نه دیگران حرفش را میشنیدند.
فقط وقتی که امام هادی علیه السلام وارد میشدند تمام پرندگان ساکت و آرام میشدند و تا وقتی امام هادی از آنجا خارج نمیشد سر و صدایی شنیده نمیشد. (1) ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 1:12 عصر )
جهان اسلام، در دوران امامت امام هادى(ع) از نظر فرهنگى و گرایشها و کشمکشهاى فکرى و اعتقادى از موقعیت و گستردگى ویژهاى برخوردار بود و بحثهاى علمى و اعتقادى و برخورد افکار و بینشهاى گوناگون با یکدیگر نسبتبه موضوعات دیگر، جایگاه ویژهاى داشت. منشا پیدایش این تحول فرهنگى، شرایط سیاسى - اجتماعى جامعه اسلامى بویژه در سطح دستگاه رهبرى بود.ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 1:8 عصر )
این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که شیعه از فرهنگ ادعیه و زیارات بسیارغنی برخوردار است ، به طوری که هیچ یک از فِرق اسلامی از این مقدار ادعیه و زیارات ، بهره مند نیستند . این نشان از چهره معنوی تشیع و عرفان شیعی است که خلوص دینی و تزکیه نفس را در جامعه تشیع قوت می بخشد .ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 1:5 عصر )
امام هادی علیه السلام:
" بهتر از نیکی، نیکوکار است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است و برتر از علم ، حامل آن و بدتر از بدی، عامل آن است و وحشتناک تر از وحشت، آورنده آن است."(1)
حضرت علی بن محمد علیهما السلام ملقب به " هادی"، دهمین امام شیعیان است. ایشان در نیمه ذیحجه سال 212 هجری در " صریا" متولد گشت.ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 1:3 عصر )
تولد امام دهم شیعیان حضرت امام علی النقی (ع ) را نیمه ذیحجه سال 212هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نیکو وظیفه مادری را به انجام رسانید و بدین مأموریت خدایی قیام کرد . نام آن حضرت - علی - کنیه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادی " و " نقی " بود .ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 1:0 عصر )
... در نبرد بین امام هادى (علیهالسّلام) و خلفایى که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادى (علیهالسّلام) بود؛ این باید در همهى بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد.ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 12:58 عصر )
بدون شک بعد علمى و آگاهى گسترده ائمه علیهم السلام در همه زمینهها از پایههاى اساسى امامت در طول حیات آن به شمار رفته و به عنوان یکى از معیارهاى مطمئن و روشن - که در دسترس همگان قرار داشت - براى تشخیص امام برگزیده از سوى خدا، از مدعى امامت، در جامعه اسلامى شناخته شده بود. ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( شنبه 87/4/15 :: ساعت 12:56 عصر )