سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه آنچه را که می دانی بر زبان میاور که همین در نادانی تو بس باشد . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آشنایی با فرقه اکنکار

اکنکار در زمان‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ در دهه‌ 1960، زمانی‌ که‌ فرهنگ‌ جدید، مشوق‌ حکمت‌ رازورانه‌ باستانی‌ شد، پدید آمد. اکنکار از ریشه‌های‌ قــوی‌ تــاریـخی‌ برخوردار است‌. آن‌چه‌ پال‌ تـوئـیـچـل‌ انجام‌ داد، روزآمد کردن تعالیم‌ باستانی‌ با توجه‌ به‌ جهان‌ جدید بود.

یکم. مشخصات

1. نام‌: اکنکار (Eckankar)

2. پایه‌گذار: پال‌ توئیچل

1ـ2. تاریخ‌ تولد: زمان‌ تولد توئیچل‌ را 1908، 1910، 1920 و تاریخ‌ فوت‌ وی‌ را 1971 ضبط‌ کرده‌اند.

2ـ2. مکان‌ تولد: پادوکاه‌ کنتوکی‌ 5. سال‌ پایه‌گذاری‌: 1965

3. متون‌ مقدس‌ یا متون‌ مورد احترام‌: متن‌ مـقـدس‌ اصــلـی‌ ایـن‌ آیین‌ سریعت‌ـ‌کی‌‌ـ‌ســوگماند (Shariyat-ki-Sugmand) است‌ که‌ در کنار آن،‌ آثار پال‌ توئیچل‌، کلید جهان‌های‌ سر‌ی‌ و درآمدی‌ بر اکنکار و آثاری‌ از هارولد کلمپ‌، رهبر نوازنده‌ این‌ آیین‌، نظیر «هنر رؤیابینی‌ روحانی»‌ نیز از احترام‌ خاصی‌ برخوردار است‌.

4. شمار اعضای‌ این‌ آیین‌: مطابق‌ آن‌چه‌ در سایت‌ رسمی‌ این‌ آیین‌ آمده،‌ تعداد اعضای‌ آن‌ که در یکصد کشور دنیا پراکنده‌اند، تقریباً هشتادهزار نفر است‌.

دوم. تاریخچه

اکنکار در زمان‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ در دهه‌ 1960، زمانی‌ که‌ فرهنگ‌ جدید، مشوق‌ حکمت‌ رازورانه‌ باستانی‌ شد، پدید آمد. اکنکار از ریشه‌های‌ قــوی‌ تــاریـخی‌ برخوردار است‌. آن‌چه‌ پال‌ تـوئـیـچـل‌ انجام‌ داد، روزآمد کردن تعالیم‌ باستانی‌ با توجه‌ به‌ جهان‌ جدید بود. دانشمندان‌ معتقدند که‌ اکنکار صورت‌بندی‌ جدیدی‌ از عــقـــایـــد و اعــمـــال‌ بـــاســتـــانـــی‌ ســنــت‌ راداسوامی‌ (Radhasoami) با واژه‌ جدید اک‌ (Ech) است‌. این‌ ترکیب‌ جالب‌ حکمت‌ بـاسـتـانـی‌ و واژه‌پـردازی‌ جـدیـد، مـا را به‌ مـــقـــــایـــســـــه‌ اکـــنـــکــــار بــــا حــکــمــــت‌ الـهــــــــــی‌ (Theosophy) مــــــــــــــادام‌ بــــــــــــلاواتــــــســـــکــــــــــی‌ (Blavatsky) فرامی‌خواند.

بر اساس‌ گزارش‌های‌ گوناگونی‌ که‌ دوستان‌، خانواده‌ و طرف‌داران‌ پال‌ توئیچل‌ ارائه‌ داده‌اند و نیز آن‌چه‌ به‌ نظر تلاش‌ آگاهانه‌ پال‌ توئیچل‌ بـرای‌ پـرده‌ بـرداشـتـن‌ از جـزئـیـات‌ زندگی‌ خــصـوصـی‌اش‌ است‌، این‌ جزئیات‌ در نظر هواداران‌ اکنکار و هم‌چنین‌ دانشمندان‌ رازآلود پنداشته‌ می‌شود. حتی‌ رهبر اکنکار، هارولد کمپ‌ نیز با بیان‌ این‌ که‌ «توئیچل‌ عاشق‌ زندگی‌ خصوصی‌اش‌ بود» تصدیق‌ می‌کند که‌ توئیچل‌ با بیان‌ زندگی‌ خصوصی‌اش‌ سعی‌ کرده‌ آن‌هایی‌ را که‌ به‌ مطالعه‌ زندگی‌ وی‌ می‌پردازند، به‌ بیراهه‌ ببرد.

توئیچل‌ در دوران‌ جوانی‌ به‌ فعالیت‌های‌ گوناگونی‌ پرداخته‌ اما تلاش‌ کرده‌ تا از آن‌ به‌ عنوان‌ ابزاری‌ برای‌ بیان‌ واقعیت‌های‌ زندگی‌اش‌ استفاده‌ کند. از این‌ رو، وی‌ آثاری‌ از خود برجای‌ نهاد که‌ به‌ دلیل‌ ابهامات‌ موجود در آن‌، سال‌ها طول‌ می‌کشد تا تاریخ‌دانان‌ از آنها سر درآورند.

عمده‌ترین‌ سردرگمی‌، مربوط‌ به‌ تعیین‌ زمان‌، مکان‌ و طبیعت‌ تولد توئیچل‌ و نیز ویژگی‌های‌ مربوط‌ به‌ اوایل‌ زندگی‌ وی‌ است‌. پال‌ توئیچل‌ در سال‌ 1942 وارد نیروی‌ دریایی‌ شد و در همین‌ سال‌ با کامیل‌ بالو (Camil Balloew) ازدواج‌ کرد.

در این‌ ایام‌، زندگی‌ پربارش‌ را با روزنامه‌نگاری‌ شروع‌ کرد و با نام‌های‌ مختلف‌ برای‌ نشریات‌ دوره‌ای‌ گوناگون‌ قلم‌ می‌زد. در همین‌ زمان‌ بود که‌ به‌ توضیح‌ و تبیین‌ گروه‌های‌ گوناگون‌ دینی‌ پرداخت‌.

در سال‌ 1950 به‌ همراه‌ همسرش‌ به‌ عضویت‌ کــلــیــســــای‌ خــــودشــنـــاســـی‌ مـــونــیــســـم‌ مـطلق‌ (Church of Self Monism-Revelation of Absolute) و زیرشاخه‌ دنـبـالـه‌روی‌ از خـودشـناسی‌ (Self-Realization Fellowship) در واشــنــگــتـــن‌ درآمــد.

رهـبـری‌ ایـن‌ گـروه‌ را سـوامـی‌ پریماناندا (Swami Premananda) به‌ عهده‌ داشت‌ که‌ در نوشته‌های‌ آخر توئیچل‌ از او به‌ سودار سینق‌ (Sudar Singh) نیز یاد شده‌ است‌. به‌ دنبال‌ جدایی‌ از این‌ گروه،‌ در سال‌ 1955، پال‌ توئیچل‌ و همسرش‌ نیز از هم‌ جدا شدند. وی‌ سپس‌ به‌ کیرپال‌ سینق‌ (Kirpal Singh) پـــــــایــــــه‌گــــــذار روحــــــانــــــی‌ ساتسانگ‌ (Ruhani Satsang) شاخه‌ای‌ از سنت‌ راداسوامی‌ پیوست‌.

وی‌ علاوه‌ بر شاگردی‌ نزد کیرپال‌ سینق،‌ تحت‌ تأثیر ران‌ هوبارد (L.Ron Hobbard) به‌ جنبش‌ علم‌شناسی‌ (Scientology) ملحق‌ شد و به‌ مقام‌ «روشن‌» (Clear) نایل‌ آمد. در ادامه‌ پال‌ توئیچل‌ به‌ سبب‌ نزاعی‌ که‌ روی‌ نسخه‌ خطی‌ کتابش‌ با عنوان‌ دندان‌ نیش‌ ببر، میان‌ او و فرقه‌ ساسانگ‌ کیرپال‌ سینق‌ پدید آمد، پیوندش‌ را با آنها قطع‌ کرد. اندکی‌ پس‌ از قطع‌ روابط‌ با کیرپال‌ سینق‌ به‌ ارایه‌ سمینارهایی‌ در سان‌دیاگو کالیفرنیا درباره‌ هنر طی‌الارض‌ (Bilocation) یا آن‌چه‌ بعدها آن‌ را «سفر روح‌» نامید، پرداخت‌.

وی‌ از طرق‌ نوشته‌هایش‌ در نشریات‌ دوره‌ای‌ گوناگون‌ و نامه‌هایش‌ به‌ مردم‌، از جمله‌ همسر دومش‌، گیل‌ آتکینسون‌ (Gail Atkinson) به‌ معرفی‌ اکنکار به‌ دنیا پرداخت‌ و خود را به‌ عنوان‌ نهصد و یکمین‌ استاد اک‌ معرفی‌ کرد.

او مدعی‌ شـد کـه‌ تـعـالیمی‌ از اساتید وایراگی‌ اک‌ (Vairagi Exk Masters) دریافت‌ کرده‌ که‌ از جمله‌ آن‌ها یک‌ راهب‌ (Monk) تبتی‌ به‌ نام‌ ربازار تارز (Rebazar Tarz) بود.

اکنکار به‌طور رسمی‌ در 22 اکتبر 1965 در سان‌دیاگو کالیفرنیا به‌ صورت‌ یک‌ سازمان‌ غیرانتفاعی‌ تأسیس‌ شد.

در سال‌ 1971 پال‌ توئیچل‌ درگذشت‌. داروین‌ گـــراس‌ (Darwin Grass) بــه‌ عـنــوان‌ نهصد و هفتاد و دومین‌ استاد اک‌ جانشین‌ او شد.

پال‌ توئیچل‌ در زمان‌ حیات‌ بیش‌ از شصت عنوان‌ کتاب‌ نوشت‌ و افراد زیادی‌ را به‌ دین‌ اکنکار درآورد.

گراس‌ باعث‌ نزاع‌های‌ زیادی‌ درباره‌ اکنکار شد؛ چراکه‌ بسیاری‌ از طرفداران‌ این‌ آیین،‌ وی‌ را ‌ـ‌با این‌که‌ از سوی‌ هیئتی‌ از اعضای‌ اکنکار، از جمله‌ همسر پال‌ توئیچل‌ به‌ این‌ سمت‌ انتخاب‌ شده‌ بــود‌‌ـ شـایـسـتـه‌ جـانـشـیـنـی‌ اسـتـاد پـیـشـیـن‌ نمی‌دانستند.

سرانجام‌ گراس‌ تمامی‌ اختیارات‌ و مسئولیت‌هایش‌ را که‌ به‌ استاد زنده‌ اک‌ مربوط‌ می‌شد، از دست‌ داد و هارولد کلمپ‌ به‌ عنوان‌ نهصد و هفتاد و سومین‌ استاد زنده‌ اک‌ جانشین‌ وی‌ شد.

همچنین‌ دعاوی‌ حقوقی‌ چندی‌ میان‌ گراس‌ و اکنکار مبنی‌ بر استفاده‌ گراس‌ از واژه‌هایی‌ که‌ حق‌ تألیف‌ آن‌ با اکنکار بوده‌ است‌، مطرح‌ شد.

هارولد کلمپ‌ با تأکید بر ایدئولوژی‌ غربی‌ به‌ جای‌ سنت‌ راداسوامی‌ شرقی،‌ تغییرات‌ زیادی‌ در اکنکار پدید آورد. این‌ تغییر باعث‌ ایجاد پل‌ ارتباطی‌ میان‌ اکیست‌ و فرهنگ‌ امریکایی‌ شد. او از هواداران‌ اکنکار خواست‌ به‌ جای‌ آن‌که‌ همکاران‌ خوب‌ خدا باشند، به‌ جامعه‌ خدمت‌ کنند.

سوم. عقاید اکنکار

1. عقاید اصلی‌ مــطــــابــــق‌ اعــتــقــــادات‌ اکــیــســـت‌هـــا یـــا چلاها (Chelas)

اکنکار، طریقی‌ است‌ برای‌ همکارشدن‌ با خدا یا سوگماند (Sugmand) که‌ نه‌ مذکر است‌ نه‌ مؤنث‌. عقیده‌ بر این‌ است‌ که‌ سوگماند با روح‌ یا توازی‌ افراد از طریق‌ صوت‌ یا نور ارتباط‌ برقرار می‌کند. از این‌ رو، نام‌ دیگر اکنکار «دین‌ صوت‌ و نور» است‌. ارتباط‌ را اک‌ یا جریان‌ اک‌ می‌شناسند.

اک‌ طی‌ قرون‌ نام‌های‌ گوناگونی‌ گرفت‌. روح‌ مقدس‌، شبح‌ مقدس‌، لوگوس‌، کلمه‌، روح‌القدس‌، بانی‌ و وادان‌، شماری‌ از این‌ اسامی‌ هستند.

اکیست‌ها اک‌ را جریان‌ قابل‌ سماع‌ حیات‌ نیز تعبیر می‌کنند. هـدف‌ اصـلـی‌ چـلا (طـلبه‌ اک‌) رسیدن‌ به‌ خودشناسی‌ و در نهایت‌ شناخت‌ خداست‌. وقتی‌ شناخت‌ خدا حاصل‌ شد، آن‌گاه‌ چلا همکار حقیقی‌ خدا خواهد شد. در عین‌ حال،‌ دارای‌ هویت‌ فردی‌ نیز خواهد بود.

این‌ عقیده‌ با آن‌چه‌ در آیین‌ هندو و بودایی‌ وجود دارد که‌ فرد از راه‌ فانی‌شدن‌ کامل‌ در خدا و از دست‌ دادن‌ تمامی‌ هویت‌ فردی‌ با خدا یکی‌ می‌شود، تفاوت‌ دارد.

2. سفر روح‌

خـودشـنـاسـی‌ و خـداشـنـاسـی،‌ هر دو از راه‌ طی‌الارض‌ (همزمان‌ در دو مکان‌ بودن‌) یا آن‌چه‌ امروزه‌ از سوی‌ اکیست‌ها «سفر روح‌» نامیده‌ می‌شود، قابل‌ دست‌یابی‌ است‌. پال‌ توئیچل‌ در کتابش‌ با عنوان‌ «اکنکار: کلید جهان‌های‌ سر‌ی»‌ سفر روح‌ را به‌ «جداشدن‌ روح‌ از بدن‌» توصیف‌ مـــی‌کــنـــد.

سـفــر روح‌ بــا بـیــرون‌شــدگــی‌ اختروار (Astral Projection) که‌ صرفاً تشریح‌ روحانی‌ سیاره‌ اختری‌ است‌، تفاوت‌ دارد. سفر روح‌ عبارت‌ از تشریح‌ هر یک‌ از جهان‌های‌ خداست‌ و تنها دوازده‌ سیاره‌ شناخته‌شده‌ وجود دارد.

3. دین‌ زنده‌

اکنکار را یک‌ دین‌ زنده‌ که‌ به‌طور دایم‌ در حال‌ تغییر و تحول‌ است‌، می‌دانند. این‌ تغییرات‌ مدام،‌ موجب‌ می‌شود که‌ اکیست‌ها اتکای‌ شدیدی‌ بر رهبران‌ دینی‌ خویش‌ داشته‌ باشند.

این‌ رهبر، اسـتـاد اک‌ یـا مـاهـانتای‌ زنده‌ (Living Mahanta) نام‌ دارد. همیشه‌ یک‌ استاد اک‌ زنده‌ هست‌ و در زمره‌ کسانی‌ است که‌ به‌ اساتید اک‌ مـعـروف‌اند، که‌ مجموعه‌ آن‌ها را سلسله‌ وایراگی‌ می‌گویند.

اعضای‌ این‌ سلسله،‌ در معبدهای‌ «حکمت‌ طلایی‌» که‌ در سـیــاره‌هـای‌ گـونـاگـون‌ واقـع‌ شـده‌انـد، ساکن‌اند.

هدف‌ ماهانتا، راهـنـمـایـی‌ ارواح‌ چـلاهـا برای‌ بازگشت‌ به‌ خداست‌. ماهانتا اغلب‌ به‌ عنوان‌ استاد رؤیا که‌ مانند نقطه‌ آبی‌رنگ‌ نور ظاهر می‌شود، عمل‌ می‌کند.

ماهانتا در این‌ نقش‌، هم‌ حضور مطلق‌ و هم‌ علم‌ مطلق‌ است‌. استاد زنده‌ اک‌ از احترام‌ بـسـیـار بـالایـی‌ برخوردار است،‌ اما پرستش‌ نمی‌شود.

4. کرمه

اکیست‌ها نیز مانند بوداییان‌ و هندوها، به‌ کرمه‌ یا عقیده‌ بدهی‌ روحانی‌ به‌ گذشته‌ باور دارند. هدف‌ هر فرد، رهایی‌ از بدهی‌ کرمه‌ در زندگانی‌ گذشته‌ و یکی‌ شدن‌ با خداست‌.

«وقتی‌ با رفتار درست‌ به‌ خودشناسی‌ نایل‌ آمدید، از زندگانی‌ گذشته‌ رهایی‌ یافته‌ و باید بقیه‌ حیات‌ را بدون‌ بدهی‌ اضافی‌ سپری‌ کنید. اگر به‌ این‌ مرتبه‌ رسـیـده‌ بـاشـی‌، بـعد از مرگ‌ به‌ این‌ جهان‌ برنمی‌گردی‌.»

5. عمل

بیش‌ از یکصد تمرین‌ روحانی‌ گوناگون‌ در اکنکار هست‌ که‌ از جمله‌ آن،‌ خواندن‌ «HV» است‌ و عقیده‌ بر این‌ است‌ که‌ این‌ واژه‌ نام‌ قدیمی‌ خداست‌.

تمرین‌ دیگر، عبارت‌ است‌ از تمرکز روی‌ نور و صوت‌ یا چیزی‌ که‌ به‌ شکل‌ روحانی‌ ماهانتا معروف‌ است‌.

هارولد کلمپ‌، فهرستی‌ از تمرین‌های‌ روحانی‌ را درباره‌ رؤیاها در کتابش‌ با عنوان‌ «هنر رؤیابینی‌ روحانی»‌ آورده‌ است‌. رؤیاها در تمرین‌های‌ اکنکار تحت‌ رهبری‌ هارولد کلمپ‌ بسیار بااهمیت‌ شدند. از چلای‌ کوشا انتظار می‌رود که‌ از راه‌ مکاشفه‌ نیز که‌ دارای‌ چهار مرحله‌ است،‌ طی‌ طریق‌ کند.

چهارم. نزاع‌ها

1. پیش‌ از مرگ‌ توئیچل

مشاجره‌ درباره‌ اکنکار در اوایل‌ دهه‌ 1970، اندکی‌ پیش‌ از مرگ‌ توئیچل‌ شروع‌ شد. برخی‌ افراد در منبع‌ تعالیم‌ وی‌ تردید کردند و او ادعا کرد که‌ دیگران‌ به‌ دلیل‌ عدم‌ موافقت‌ با تعالیم‌ وی،‌ زندگی‌ او را تهدید کردند. توئیچل‌ مدعی‌ شد که‌ هیچ‌ یک‌ از آموزه‌هایش‌ را از منبع‌ بشری‌ قرض‌ نکرده‌ است، بلکه‌ حاصل‌ تجربه‌ شخصی‌ وی‌ از خداشناسی‌ در سال‌ 1965 و برآمده‌ از شهودی‌ است‌ که‌ طی‌ آن‌ تعالیم‌ را از «سلسله‌ اساتید اک‌» به‌ عنوان‌ استاد زنده‌ اک‌ به‌ دست‌ آورده‌ است‌. اما این‌ ادعاها به‌ مشاجرات‌ پایان‌ نداد.

2. داروین‌ گراس‌، نهصد و هفتاد و دومین‌ استاد اک

پس‌ از مرگ‌ توئیچل‌ در سال‌ 1971، نزاع‌ با آمدن‌ استاد زنده‌ اک‌، داروین‌ گراس‌ ادامه‌ یافت‌. بعد از یک‌ مبارزه‌ سخت‌ برای‌ کسب‌ قدرت‌ در درون‌ اکنکار بین‌ سال‌های‌ 1981 تا 1983، گراس‌ کنار گذاشته‌ شد و به‌ جای‌ او هارولد کلمپ‌، استاد زنده‌ اک‌ شد. گراس‌ گروه‌ خـاصـی‌ بـا عـنـوان‌ تـعالیم‌ باستانی‌ اساتید (ATOM) تشکیل‌ داد و مدعی‌ شد که‌ تعالیم‌ جدیدی‌ را آغاز نکرده،‌ بلکه‌ به‌ گسترش‌ تعالیم‌ پال‌ توئیچل‌ همت‌ گمارده‌ است‌. اکنکار او را از استفاده‌ از علایم‌ و اصطلاحات‌ انحصاری‌ خــویــش‌ مـنـع‌ کـرد.

گـراس‌ را هــمــچــنــان‌ نـهـصـد و هـفـتاد و دومین‌ استاد اک‌ می‌دانند اما تصویر او در معبد اک‌ نصب‌ نیست‌ و در بحث‌هایی‌ که‌ از اساتید گذشته‌ اک‌ می‌شود از او نامی‌ برده‌ نمی‌شود.

3. جنبش‌ بیدارباش‌ روحانی‌ (MSIA)

در همین‌ اوضاع‌ و احوال‌، جان‌ روجر هینکینز (John Roger Hinkins) تـلاش‌هایی‌ بـرای‌ ایـجاد گروهی‌ مذهبی‌ با نام‌ جنبش‌ بیدارباش‌ روحـــــــانـــــــی ‌(Movement of Spiritual Awareness) در سال‌ 1971 آغاز کرد؛ گروهی‌ که‌ اکنکار را به‌ شدت‌ به‌ صورت‌ سازمان‌ عقاید و اعمال‌ بازسازی‌ کرد.

4. دیوید سی‌. لین‌ (David C.Lane)

زمانی‌ که‌ لین‌، استاد مطالعات‌ دینی‌، پال‌ توئیچل‌ را به‌ سرقت‌ ادبی‌ از اساتید خویش‌ و جـعـل‌ تـمـام‌ تاریخ‌ اکنکار متهم‌ کرد، این‌ مشاجرات‌ و نزاع‌ها به‌ اوج‌ خود رسید. او اساساً خود را وقف‌ اثبات‌ این‌ ادعا کرد که‌ اکنکار و جنبش‌ بیدارباش‌ روحـانـی‌ چـیـزی‌ بـیشتر از سرقت‌ از سنت‌ راداسوامی‌ نیستند.

بیشتر تــلاش‌هــای‌ لـیـن‌ را مــی‌تـوان‌ در سـایـت‌ وی ‌(The Neural Sutfer) یافت‌. مطالعات‌ تطبیقی‌ دیگر درباره‌ ایـن‌ سـه‌ آیـیـن‌ را مـی‌تـوان‌ در سـایـتی‌ با عنوان «The Genealogical Connection» مطالعه‌ کرد.

پنجم. برخی‌ سایت‌های‌ مربوط‌ به‌ اکنکار

1. سایت‌ رسمی‌ اکنکار، دین‌ نور و صوت‌ خدا:
eckankar.org

2. گفت‌وگو در عصر انتقاد:
Littleknownpubs.com/Dialogintro.htm

سایت‌های‌ دانشگاهی:‌

3. مرکز مدارای‌ دینی
religioutolerance.org/eck.htm
(Center for Reliouns Tolerance)

4. ارتباط‌ تبارشناختی
crl.com/ozark/eck 
(Genealogical Connection)

سایت‌های‌ ضد اکنکار:

1. صفحه‌ اکنکار غیر مجاز
inguild.co/homes/eckcult

2. موج‌ نوار عصبی‌
vclass.mtsac.com/areoasis/oasis/titlepaye
(Neural Surfer)

3. حامیان‌ مسیحی‌ و روحانیت‌ تحقیقی
Carm.org/cults/eckankar.htm

ششم. کتاب‌های‌ منتشرشده‌ اکنکارها در ایران

در ایران‌ نیز اکنکار و بنیان‌گذار آن‌ پال‌ توئیچل،‌ نـاشـناخته‌ نیستند. مجموعه‌ای‌ از آثار پال‌ تـوئـیـچـل‌ بـه‌ زبان‌ فارسی‌ ترجمه‌ شده‌ که‌ فـهـرسـتـی‌ از آنـهـا تـقـدیـم‌ می‌شود. برخی‌ کتاب‌های‌ هارولد کلمپ‌ استاد زنده‌ اک‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است‌.

1. اکنکار کلید جهان‌های‌ اسرار، پال‌ توئیچل‌، تـرجـمـه‌ هـوشـنـگ‌ اهـرپـور، تـهران‌، زرین‌: نگارستان‌ کتاب‌، 1379، 404 ص‌.

2. سرزمین‌های‌ دور، پال‌ توئیچل‌، ترجمه‌ هوشنگ‌ اهرپور، تهران‌، زرین‌، نگارستان‌ کتاب‌، 1379، 380 ص‌.

3. نی‌نوای‌ الهی‌، پال‌ توئیچل‌، ترجمه‌ مهیار جلیالیانی‌، تهران‌، امیر قلم‌، 1381.

4. اک‌: عـلـم‌الاسرار رؤیاها، پال‌ توئیچل‌، تـرجـمـه‌ هـوشـنـگ‌ اهـرپـور، تـهـران‌، زرین‌: نگارستان‌ کتاب‌، 1379، 342 ص‌.

5. از استاد بپرسید (2)، مجموعه‌ پرسش‌ و پـاسخ‌های‌ ده‌ساله‌ از استاد، هارولد کلمپ‌، ترجمه‌ امینه‌ اخوان‌ تفتی‌ و گیتی‌ بحرینی‌، تهران‌، امیرقلم‌، 1381.

6. اک‌ ـ ایناری‌، پال‌ توئیچل‌، ترجمه‌ هوشنگ‌ اهرپور، تهران‌، زرین‌: نگارستان‌ کتاب‌، 1379، 342 ص‌.

7. اک‌ ـ ویدیا دانش‌ باستانی‌ پیامبری‌، پال‌ توئیچل‌، ترجمه‌ هوشنگ‌ اهرپور، تهران‌، زرین‌، نگارستان‌ کتاب‌.

8. دفـتـرچـه‌ مـعـنوی‌، پال‌ توئیچل‌، ترجمه‌ هوشنگ‌ اهرپور، تهران‌، زرین‌: نگارستان‌ کتاب‌.

9. نسیمی‌ از بهشت‌، گوشه‌هایی‌ از زندگی‌ پالجی‌، براد استایگر، ترجمه‌ هوشنگ‌ اهرپور، تهران‌، زرین‌، نگارستان‌ کتاب‌.

منبع: ماهنامه اخبار ادیان، شماره 2
تلخیص و ویرایش: آینده روشن



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( دوشنبه 87/4/10 :: ساعت 11:53 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 153
>> مجموع بازدیدها: 705220
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب