سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در کتاب نخستین نوشته شده است : ای پسر آدم! رایگان یاد ده؛ همان گونه که رایگان یاد گرفتی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» چگونه می توانیم عشق به خدا پیدا کنیم؟ (بخش اول)

بسمه تعالی

چگونه می توانیم عشق به خدا پیدا کنیم؟

طرح بحث

انسان موجودی است که همیشه بهترین را برای خود می خواهد. همین امر موجب می شود، همواره نگاهش به دیگری بوده و به داشته های خویش قانع نباشد. از طرفی نیز آرزوهایی برای خود در نظر دارد که دستیابی به آنها عمری به درازای این دنیا می طلبد و انسان................؛ در پی رسیدن به آروز......................؛ و عمری کوتاه..................؛ بدون اینکه خود را بشناسد و بودن اینکه بداند کیست و به کجا می رود، سرش را در کیسه جهل قرار داده و تنها آرزوی مادی خویش را می بیند.

انسان یا برخی انسان ها؟

آخه ما می بینیم انسان هایی که در این دنیا به گونه دیگری زندگی می کنند. و هدفشان چیز دیگری است. قناعت در زندگی انها موج می زند و خلاصه ................ انسانند.

شما فکر می کنید از این دو دسته کدامین واقعا انسانند؟

راه کدام یک از اینها درست است؟

این نقطه شروع بحث ماست، مقدمه ای بود که بیان نمودیم. اما ببینیم رزق امروز ما در حقیقت چیست و از این مجلس چه چیزی عایدمان می شود؟

در ابتدا لازم است چند نکته به عنوان مقدمه بیان نمایم: باید بدانیم که ما انسان ها چگونه موجودی هستیم؟ و برای چه آفریده شدیم و کمال ما در چیست؟ با آرزوهایمان چطور برخورد کنیم و راه درست و مستقیم را چگونه بپیماییم تا به مقصد برسیم؟

 

مفهوم شناسی

خدا

در قرآن خداوند اینگونه معرفی شده است: و لئن سالتهم من خلق السموات و الارض لیقولن الله. خداوند خالق انسان و تربیت کننده اوست. او دارای اسمای زیادی است، در دعای جوشن کبیر هزار تا از این اسم ها خوانده می شود. یکی از این اسم ها الله است.

امام علی علیه السلام فرمودند: الله بزرگترین نام از نام های خداوند است و نامی است که شایسته خداوند است و هیچ مخلوقی بدان نامیده نمی شود. [1]

انسان

اصل این کلمه انسیان بوده است، زیرا اعراب اکثرا مصغّر آن را به صورت انیسیان آورده‏اند. در اصل این کلمه، یا از ریشه انس بر وزن فعلیان بوده است که الف آن، فاء فاعل است، و یا از ریشه نسیان، بر وزن افعلان بوده است. حتى گویند به این علت این موجود را انسان نامیده‏اند که پیمان خود را فراموش کرده است. استعمال این لغت در قرآن، هر گاه مفرد آن منظور بوده است، لفظ انسان و هرگاه جمع آن منظور بوده است، لفظ ناس به کار رفته است.[2]

انسان که به تعبیر بسیاری، موجود ناشناخته است. و این بدان جهت است که دارای ابعاد و طلافت های زیادی است که عمر محدود بشر توان درک همه آن لطافت ها را ندارد. انسان موجودی دو وجهی است که از روح و جسم تشکیل شده است. جنبه مادی و جنبه روحانی.

و کشف حقائقی در هر دو مورد از دیر باز بشر را به خود مشغول کرده است. پزشکان با گذر هزاران سال از پیدایش انسان، هنوز نتوانسته اند پیچیدگی های جسم انسان را کاملا و به صورت جزئی درک کنند.

از نظر قرآن، انسان موجودى است مختار، برگزیده از طرف خداوند، خلیفه و جانشین او در زمین، نیمه ملکوتى و نیمه مادّى، داراى فطرتى خداآشنا، آزاد، مستقلّ، امانتدار خدا و مسؤول خویشتن و جهان، مسلط برطبیعت و زمین وآسمان، ملهم به خیر و شر، وجودش از ضعف و ناتوانى آغاز مى‏شود و به سوى قوّت و کمال سیر مى‏کند، جز با یاد خداوند آرام نمى‏گیرد. ظرفیت علمى و عملى‏اش بسیار بالایی دارد. از شرافت و کرامتى ذاتى برخوردار است، احیاناً انگیزه‏هایش هیچ گونه رنگ مادّى و طبیعى ندارد، حق بهره‏گیرى مشروع از نعمتهاى خدا به او داده شده است، و در برابر خداى خودش وظیفه دار است.[3]

اما همین انسان گاه از مسیر خود منحرف شده، و در مسیر حیوانیت قرار گرفته و از حیوان هم پست تر می شود.[4] و در نهایت سر از دوزخ در می آورد.[5]

در قرآن کریم آمده است: لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی اللبر و البحر، و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا.[6]

و در عرفان، انسان، به موجود سخنگوی میرنده معنی شده است.[7] متکلمان معتقدند که انسان همین صورت محسوسی است که مخصوص به هر یک از افراد است‏. اشعرى گوید: انسان همین مجموعه صورى داراى اجزاء است. اما در اصطلاح فلاسفه، انسان، حیوان ناطق است‏. و داراى دو قسمت پنهان و آشکار است. قسمت آشکارش جسم، و قسمت پنهانش، قواى روحى اوست. [8]

مقصد

مقصد انسان، رسیدن به کمال نهایی اش است. اینکه کمال نهایی انسان چیست همگان گفته اند دستیابی به سعادت و سعادت را بر رسیدن به مقام قرب الهی تطبیق کرده اند. و دستیابی به این مقام برای انسان از چنان اهمیتی برخوردار است که تبدیل به هدفی در زندگی اش می شود و در صورتی که به آن نرسد، زندگی اش را پوچ می انگارد. و هدف همان مقصد و نتیجه ای است که انسان در همه کارها به دنبال رسیدن به آن می باشد.

در قرآن کریم هدف خلقت انسان عبودیت و بندگی کردن برای خداوند معرفی شده است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»[9]

در اصطلاح عرفان، عبودیت بر بندگى کردن اطلاق شده است. عبودیت خروج از اختیار است از جهت موافقت امر و اراده حق تعالى، و نهایت عبودیت، حریت است.

عشق

عشق در لغت به افراط الحب معنی شده است. به گونه ای که حب افراط در حب منجر به ندیدن عیوب محبوب شود. [10] علاقه به شخص یا شیء وقتی که به اوج شدت برسد به طوریکه وجود انسان را مسخر کند و حاکم مطلق وجود او گردد، عشق نامیده می شود. عشق، اوج علاقه و احساسات است.[11]

انواع عشق و محبت

در آیات قرآن کریم می توان آیاتی را یافت که ناظر به حب مقدسند و در مقابل آیاتی یافت می شود که در مورد حب نامقدس سخن گفته اند. موارد هر یک در ادامه گفته می شود.

عشق و حب مقدش

حب خداوند به مخلوق، حب مخلوق به مخلوق و حب مخلوق به خالق و ... از مصادیق حب مقدسند. در آیات قرآن کریم آمده است:

  1. ان الله یحب المتوکلین.[12] 
  2. والله یحب الصابرین.[13]
  3. قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم اللهو یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم.[14]

عشق و حب نامقدس

در مقابل حب های نامقدس عبارتند از حب به بت ها حب به دنیا  « کَلّا بَلْ تُُحِبُّونَ العاجِلَةَ وَ تَذَروُنَ اْلأخِرَة» َ[15]و حب به کافران و حب به نامحرم و حب به اشاعه فحشاء[16] و ...

 



[1]منتخب میزان الحکمه، ج1، ص 43

[2] جمیل صلیبا- منوچهر صانعى دره بیدى‏، فرهنگ فلسفى‏، ج 1، ص 170.

[3] الهامى‏نیا- محمدى‏، تعلیم و تربیت در اسلام (ج‏1)، ص: 47

[4] سوره اعراف (7)، آیه 179

[5] سوره نساء (4) آیه 169

[6]اسراء 70

[7] سید جعفر سجادى‏، فرهنگ معارف اسلامى‏، ج 1، ص 316.

[8] جمیل صلیبا- منوچهر صانعى دره بیدى‏، فرهنگ فلسفى‏، ج 1، ص 170.

[9] الذاریات (51)، آیه 56

[10] ابن منظور، لسان العرب، ج10، ص 251

[11] مطهری، مرتضی، جاذبه و دافعه علی (ع)، ص 40

[12]عمران 159

[13]عمران 146

[14]عمران 31

[15]قیامت 20 و 21

[16] إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ اََلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ (سوره نور، آیه 19)



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - جمعه 95/10/18 :: ساعت 5:17 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 28
>> بازدید دیروز: 87
>> مجموع بازدیدها: 705735
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب