سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ذره ای از تکبّر به درون دل کسی راه نیافت، مگر آنکه به همان اندازه از خردش کم شد؛ اندک باشد یا بسیار . [امام باقر علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» خوشه ای از روایات عید فطر

عید سعید فطر

دوستان سلام این عید بزرگ بر شما مبارک باد و امیدوارم صد بار توفیق درک این عید را داشته باشد ،فرصت را غنیمت شمردم و در این روز عزیز  خوشه ای از روایات عید فطر را چیدم امیدوارم که مورد استفاده قرار گیرد..

1-     امیر المؤمنین روز عید فطر براى مردم خطبه خواند و فرمود اى مردم در این روز شما بمحسنان ثواب و دهند بدکاران زیانمندند این شبیه ترین روزیست بروز قیامت ببیرون آمدن شما از منزل بنماز.

 

2-     امام صادق جعفر بن محمد «ص» بیکى از اصحابش فرمود چون شب عید فطر شود مغرب را بخوان و سجده‏ کن و در آن بگو :(یا ذا الطول یا مصطفى محمد و ناصره صل على محمد و آل محمد و اغفر لی کل ذنب اذنبته و نسیته و هو عندک فی کتاب مبین‏) ،_در جای دیگر همین عبارت با اندک تغییری وارد شده است : :((یا ذا الطول یا ذا الحول_ سپس صد بار بگو : (و اتوب الى اللَّه‏)

و پس از مغرب و عشاء و نماز صبح و نماز عید همان تکبیرات ایام تشریق را بخوان بگو : ((اللَّه اکبر اللَّه اکبر لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ و اللَّه اکبر اللَّه اکبر و الحمد للَّه على ما هدانا و الحمد للَّه على ما ابلانا دیگر در آن نگوید و رزقنا من بهیمة الانعام که مخصوص ایام تشریق است )). (11- 13 ذى حجه) .

 

3-     روز سه شنبه سیزدهم جمادى الاولى 368  امیر المؤمنین فرمود رسول خدا (ص) غدقن کرد از ... و از روزه شش روز عید فطر، روز شک در ماه رمضان، روز عید قربان و ایام تشریق (11- 13- ذیحجه) و از ...... .

 

4-     چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا رسد خداوند پاداش عمل‏کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد، پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند: اى امّت محمّد بسوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد، و گناهان بزرگ را بیامرزد. و چون سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خدا عزّ و جلّ به ملائکه فرماید: اى ملائکه من پاداش یک اجیر وقتى به وظیفه‏اش عمل کند چیست؟ گویند: معبودا و سیّدا پاداش او آن است که اجر او را بطور کامل عطا کنى.

خدا عزّ و جلّ فرماید: اى ملائکه من شما را گواه مى‏گیرم که من پاداش این را که در ماه رمضان روزه گرفتند و بنماز ایستادند خرسندى و آمرزش خودم قرار دادم. و مى‏فرماید: اى بندگانم از من درخواست کنید، به عزّت و جلالم خودم سوگند شما امروز در این گردهم‏آئى خود براى آخرت و دنیایتان هر چه از من بخواهید به شما ببخشم، و عزّتم سوگند تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید گناهان و عیوب شما را بپوشانم، به عزّتم سوگند که شما را از عذاب پناه دهم و در نزد کسانى که در دوزخ جاودانند رسوا نسازم، باز گردید که همگى بخشیده شده‏اید، شما مرا خشنود ساختید و من از شما خشنود گشته‏ام. پس ملائکه بدین بخششى که خداوند باین امّت به هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده یک دیگر را بشارت داده و تبریک گویند.

 

5-     تربت کربلا براى محض تبرک خوردن جائز نیست بتصریح برخى اخبار و عموم برخى ولى در برخى اخبار براى افطار روز عید فطر و روزه روز عاشوراء تجویز شده و برخى اصحاب بدان فتواى داده و خالى از قوت نیست گر چه احتیاط در ترک است مگر مریض باشد و قصد استشفاء کند.

6-     در اقبال: بسندى تا محمّد بن سلیمان نوفلى که بابى الحسن علیه السّلام گفتم: که من روز عید فطر با گل و خرما افطار کنم، فرمود: برکت و سنت را با هم جمع کردى، سید- ره- گفته: مقصود تربت مقدسه على صاحبها السلام است‏

7-     در عجائب المخلوقات گفته روز عید فطر را روز رحمت خوانند چون که خدا در آن به نحل ساختن عسل را وحى کرده و خدا بیان کرده که در زنبور عسل عبرت بزرگى است که جانورى است با فهم، زیرک و دلیر و عاقبت بین و فصل‏شناس و باران‏شناس و مدبّر چراگاه و خوراک و فرمانبر سرور خود و زبون در برابر فرمانده و هنرمند و شگفت آفرینش.

8-     کسى که برایش فرزندى متولد شود، روز عید فطر قبل از ظهر باید فطره او را بدهد اما اگر بعد از ظهر متولد شد فطره ندارد

9-     در کتاب: امالى از حضرت صادق علیه السلام روایت میکند که فرمود:

((هنگامى که امام حسین بوسیله شمشیر مضروب شد و قاتل آن حضرت سبقت گرفت که سر مقدسش را جدا کند منادى از طرف پروردگار توانا از وسط عرش ندا در داد:

اى امتى که بعد از پیامبر خود ظلم و ستم کردید (و حسین را سر بریدید) خدا شما را براى ادراک روز عید قربان و عید فطر موفق نکند.))

علامه مجلسى میفرماید: موفق نشدن آنان براى درک عید قربان و عید فطر چنان که اکثر علماء فرموده‏اند این است که در اکثر اوقات هلال ماه ذى حجه و ماه رمضان بر آنان اشتباه مى‏شود. یا بعلت این است که چون امام بر حق در میان آنان نیست موفق نمى‏شوند: این دو نماز را بطور کامل بخوانند. یا اصل آن را بجا بیاورند. زیرا شرط آن حاضر بودن امام است. یا اینکه این موضوع مختص به عامه میباشد، چنان که ظاهر قول اخیر نزد من ظاهرتر است.

10- کافى: محمّد بن فضل از حضرت رضا علیه السّلام نقل کرد که بیکى از غلامان خود که برایش دعا میکرد در روز عید فطر فرمود: فلانى خدا از تو و از ما قبول فرماید بعد باز در روز عید قربان بهمان غلام فرمود خداوند از ما و از تو قبول فرماید عرضکردم یا بن رسول اللَّه در روز عید فطر سخنى فرمودى که در عید قربان آن را نفرمودى. فرمود صحیح است من در روز عید فطر باو گفتم خدا از تو و از ما قبول فرماید چون او کارى کرد شبیه کار من و ماهر دو در انجام کار با هم شبیه شدیم ولى در عید قربان گفتم خدا قبول فرماید از ما و از تو چون براى ما ممکن است قربانى کردن ولى براى او امکان این کار نیست ما کارى را انجام دادیم غیر کار او.

11- امام سجاد علیه السلام در این روز تعدادی برده آزاد می نمودند.

12- اگر کسى شبهاى عید قربان و عید فطر را براى کسب خشنودى خداوند زنده بدارد، روزى که دلها مى‏میرند، دل او نمى‏میرد

13- امام حسن علیه السّلام روز عید فطر بر گروهى از مردم گذر کرد که مشغول بازى و خنده بودند، بالاى سر آنان ایستاد و فرمود: به راستى، خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه براى خلق خود ساخته تا به وسیله طاعت او براى جلب رضاى او بر یک دیگر سبقت گیرند. مردمى سبقت گرفتند و کامیاب گشتند و دیگران کوتاهى کردند و ناکام ماندند؛ پس بسیار بسیار شگفت است حال شخص خندان اهل بازى در روز قیامت که در آن روز نیکوکاران پاداش یابند و بیهوده پیشه‏گان، زیان. به خدا سوگند! چون پرده بردارى شود، حتما بدانند که نیکوکار مشغول به نیکوکارى خویش است و بدکار مشغول به بدکردارى خویش. سپس امام حسن علیه السّلام راه خویش را گرفتند و رفتند

 

14- زرارة از امام محمّد باقر علیه السّلام نقل کرده است که: هنگامى که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم از عرفات به منى آمد و وارد مسجد شد، مردم در اطراف آن حضرت حلقه زدند و از او در مورد لیلة القدر پرسیدند. رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم براى ایراد خطبه ایستاد و پس از حمد و ستایش خداى متعال فرمود: کدامیک از شما از لیلة القدر پرسیدید؟ من آن را از شما پنهان نکرده‏ام چون به آن آگاه نیستم، بلکه اى مردم! بدانید که کسى که ماه‏

رمضان را در مى‏یابد در حالى که سالم و تندرست است، و روزها را روزه بگیرد، و پاسى از شبها را به دعا مشغول گردد، و مداومت بر نماز خویش نماید، و در نماز جمعه ماه رمضان و نماز عید فطر حاضر شود، مسلّما لیلة القدر را درک کرده و جایزه پروردگار را دریافت کرده است‏

15- قاسم بن یحیى از جدّش حسن بن راشد نقل مى‏کند که: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: فدایت شوم آیا مسلمانان به غیر از آن دو عید (عید فطر و قربان) عید دیگرى دارند؟ حضرت فرمود: آرى اى حسن! با عظمت‏تر و شریفتر از آن دو. عرض کردم: آن چه روزى است؟ فرمود: روزى که در آن امیر مؤمنان على علیه السّلام به امامت و خلافت منصوب و رهبر امّت شد.

16- محمّد بن مسلم مى‏گوید: از امام صادق (ع) در باره نماز عید فطر و عید قربان سؤال کردم، فرمود: این دو نماز اذان و اقامه ندارند و پیش از این دو رکعت و بعد از آن نمازى نیست.

 

17- مفضل بن عمر مى‏گوید: به امام صادق (ع) گفتم: مسلمانان چند تا عید دارند؟

فرمود: چهار عید، گفتم: من عید فطر و قربان و جمعه را مى‏شناسم فرمود: بزرگترین و شریف‏ترین آنها روز هجدهم ذیحجه است و آن روزى است که در آن روز پیامبر خدا (ص) امیر المؤمنین (ع) را بلند کرد و او را براى مردم به جانشینى نصب کرد، گفتم: در این روز وظیفه ما چیست؟ فرمود: بر شماست که آن روز را به عنوان سپاسگزارى و ستایش خداوند روزه بگیرید با اینکه خداوند در هر لحظه سزاوار سپاسگزارى است. و همین طور بود که پیامبران اوصیاء خود را امر مى‏کردند که در آن روز که وصىّ نصب مى‏شود روزه‏دار باشند و آن روز را عید بگیرند و هر کس در آن روز روزه بگیرد بهتر از عمل شصت سال است.

18- عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که فرمود: همانا غسل در چهارده مورد است: غسل میّت و غسل جنب و غسل کسى که میّت را غسل داده و غسل جمعه و غسل عید فطر و قربان و غسل روز عرفه و غسل احرام و غسل ورود به کعبه و غسل ورود به مدینه و غسل ورود به حرم و غسل زیارت و غسل شب نوزدهم رمضان و غسل شب بیست و یکم رمضان و غسل شب بیست و سوّم رمضان.

19- در «کافى» از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: چون روز عید فطر، براى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله عطر مى‏آوردند، اول به زنان خود مى‏داد.

20- در کتاب «جعفریات» با سند نام برده، از على علیه السّلام روایت شده که فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله در نماز «عید فطر و قربان» سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى» و «هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ الْغاشِیَةِ» را قرائت میکرد.

 نویسنده :سید جعفر یوسفی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( چهارشنبه 87/7/10 :: ساعت 10:13 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 33
>> بازدید دیروز: 51
>> مجموع بازدیدها: 705341
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب