چرا ما در تبلیغ‌مان هنر را دخالت ندهیم؟

 برگرفته ای از سخنرانی حضرت آیت الله مقتدایی در مراسم اختتامیه جشنواره هنر آسمانی:

بحث هنر بسیار زیاد مطرح شده و شما خواهران و برادران گرامی، راجع هنر مطالب مفید و خوبی را شنیدید، من در آخر فرصت می‌خواهم عرض کنم که یک هنر بزرگ و یک هنری که، واقعاً اگر تحقق بیابد هنر والایی است و او این است که ما بحث هنر را در حوزه‌ جا بیاندازیم، این خودش هنر بزرگی است. ..

... چقدر از علمای بزرگ ما اشعار بزرگی دارند، سید مرتضی (رضوان الله تعالی) دیوان امیر المؤمنین(ع) امام بزرگوار اشعاری داشتند، چه اشعار بلندی، یکی هنر نقاشی دارد، یکی هنر خط نویسی دارد،...اگر ما واقعاً در بین طلبه‌های متدین، خوش فکر، خوش ذوق کسانی را داشته باشیم که بتوانند فیلم بسازند و جمهوری اسلامی این فیلم را پخش کند، چه بهتر که ما بتوانیم صادر کنیم، فیلم‌های خوب و هنری، مطابق با موازین شرعی درست شود که بفهمند جمهوری اسلامی هم می‌تواند این کار را بکند. در جمع دوستان که آمده‌بودند و من خدمتشان بودم، دو سه جمله عرض کردم، می‌گفتم که ما در روایاتمان آمده و حقیقت هم همین است که در هر زمانی، پیغمبری که آمد معجزه داشت و معجزه‌ی پیغمبر این بود که بتواند بالا دست کسی که عمل فوق العاده‌ای در آن زمان انجام می‌دهد بیاورد. چیزی بیاورد که دیگران از آوردن مثل آن عاجز باشند. این را معجزه می‌گوییم. لذا حضرت موسای کلیم آمد، آن موقع سحر و ساحری فراوان بود، حضرت موسی آمد عصا را انداخت، اژدها شد، همه را بلعید. بالا دست آن‌ها را آورد. در زمان حضرت عیسی، جالینوس و امثال این‌ها، واقعاً در مداوا و در طبابت معجزه می‌کردند. حضرت عیسی آمد مرده زنده کرد، کور مادرزاد شفا داد ، بالا دست‌آن‌ها را‌آورد. در زمان پیغمبر ما، صحبت و فصاحت و بلاغت به حد اعلا رسیده بود.

معلقات سبع، اشعاری که هفت نفر گفته بودند و به اوج عظمت رسیده بود در کعبه آویزان کرده بود. یک نفر افتخار می‌کرد که من از آن قبیله‌ای هستم که امرء القیش یکی از آن شعر است از آن قبیله است. به اینجا رسیده بود، قرآن آمد و فصاحت و بلاغت بالا دست آن‌ها بود. ..

چرا ما در تبلیغ‌مان هنر را دخالت ندهیم؟

حوزه می‌خواهد نفوذ پیدا کند نه تنها در مجامع اسلامی حتی در کشورهای غیر اسلامی، بهترین راه هنر است. چرا ما در تبلیغ‌مان هنر را دخالت ندهیم؟ با هنر خیلی می‌شود تبلیغ کرد، توأم با هنر در تبلیغمان، در جهات مختلف در نوشتار، گفتار و ... علی ای حال مقصود این است که نباید حوزه را این جور قرار دهیم که هنر در آن زشت باشد. ..

خود قرآن هنر آسمانی است. این جشنواره به عنوان هنر آسمانی است، خود قرآن هنر آسمانی است نازل شده است، ولی از آن طرف ، همه این طور نیستند من دیشب در روزنامه خواندم،

 برادران عزیز خدمت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رسیده بودند، چه عبارات خوبی ایشان فرموده بودند. چه تشویقی کرده بودند هنر را شرعی، اسلامی، در احادیث این جور مطرح کردند، خب چه عالم روشن، عالمی که آن ذهنیتی که بعضی در ذهنشان است، در ذهن مبارکشان نیست . به هر  جهت خلاصه عرض کردم که یکی از هنر‌های بزرگ این است که ما هنر را در حوزه پیاده کنیم، جریان دهیم و بحمد الله این جشنواره این کار را کرده و امسال نسبت به سال گذشته رونق بیشتری استقبال بیشتری به آن شده و ما از عزیزانمان در حوزه و حوزه‌های شهرستان‌ها می‌خواهیم و انتظارمان این است که رونق بیشتری دهند برای سال آینده، خیلی بیشتر، بهتر بتوانند آنچه که نیاز امروز جامعه است و بوسیله‌ی آن می‌تواند اسلام و احکام دین، معارف اسلام، علوم اهل بیت در دنیا منتشر شود این‌ها را توأم با هنر کنند نقاشی، عکس، کاریکاتور و .... را بتوانیم با علوم اهل بیت وارد شویم و نفوذ پیدا کنیم، جذابیت بدهیم به معارف دینی...


تنظیم: آشتیانی _گروه حوزه علمیه تبیان