سؤال هفتم:

تعریف شیعه و سنی در مورد عترت چیست؟

جواب:

ما عترت را همانطوری که در خود صحیح مسلم هم آمده که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی این آیه نازل شد:

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ و َیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.

سوره أحزاب، آیه33

روایت هم از خود عایشه ام المؤمنین است و می گوید:

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را در یک پتو مانندی جمع کرد و گفت:

أللهم هؤلاء أهل بیتی، إذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا.

ما اینها را أهل بیت (علیهم السلام) و عترت می دانیم. أهل سنت هم می گویند عترت و أهل بیت زنان، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم هستند. ما در اینجا با أهل سنت مخالف هستیم و می گوئیم حتی یکی از زنان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، عائشه، حفصه، أم سلمه و أم حبیبه، هیچکدامشان حتی در یک روایت ضعیف هم ادعاء نکرده اند که ما جزو أهل بیت هستیم؛ شما چرا دروغ بر آنها می بندید؟!

ما اتفاقا چند سال پیش در همایش امامت زاهدان بودیم و یکی از این مولوی های خوش انصافشان، یک مقاله ای نوشته بود که عائشه هر فضیلتی که داشته، در میان مردم، ‌علنا مطرح کرده است و در هیچ جا از اینکه من جزو أهل بیت (علیهم السلام) هستم، سخنی به میان نیاورده است؛ و چرا ما به زور می خواهیم زنان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را جزو أهل بیت (علیهم السلام) بدانیم.

من هم یک جمله کوتاهی به شما عرض کنم، کسی که ترجمه قرآن بلد باشد نه تفسیر قرآن، این آیه شریفه که قرائت شد، درست است که در میان آیات مربوط به زنان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و در خود آیه هم دارد که:

و قرن فی بیوتکن ...

سوره أحزاب، آیه33

ای همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، شما وظیفه تان این است که در خانه هایتان بنشینید.

در این جمله، بیوت به صورت جمع آمده، اگر چنانچه آیه مربوط به زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، باید أهل البیوت می گفت نه أهل البیت؛ پس مشخص است این بیت، غیر از بیوت زنان است و آن هم بیت علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) است.

سؤال هشتم:

طبری در رابطه با غدیر چه نوشته؟

جواب:

طبری یک کتابی دارد به نام دلائل الإمامه و خود ذهبی می گوید که طبری در این کتاب، بقدری درباره سند حدیث غدیر، مطلب آورده که وقتی نگاه کردیم،‌ عقل از سرمان پرید.

سؤال نهم:

در روزگاری که جوانان ما دچار سیاست ارزشی هستند و به دلیل هجمه تبلیغاتی، در رابطه با اعتقادات، دچار تزلزل هستند، بهترین روش تبلیغ، جهت پیاده سازی امر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و راه تشخیص چیست؟

جواب:

این خیلی راحت است و عزیزان باید دقت کنند که اولا ما باید دشمنان شناسی کنیم که آنها از چه امکانات و ظرفیت هائی علیه ما استفاده می کنند و ما هم از همان امکانات و ظرفیت ها علیه آنان استفاده کنیم. خدای عالم که وقتی داستان پیامبران را در قرآن می گوید، بیکار که نیست؛ ‌یا داستان حضرت ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) را؛ هر کدام را که می گوید، برای این است که ما از اینها بهره برداری کنیم. حضرت موسی (علیه السلام) وقتی در برابر فرعون می ایستد و دعوت به خداپرستی می کند، فرعون به او می گوید تو جادوگری؛ گفت باشد من جادوگر، تو که جادوگر زیاد داری، آنها را بیاور تا با هم جنگ کنیم. فرعون گفت چه روزی؟ حضرت گفت روز ملی؛ حضرت موسی (علیه السلام) یک عمر داخل تشکیلات فرعون بود و قصه های روانی را قشنگ می داند. آمدند؛ فرعون گفت که ای موسی (علیه السلام)، اول تو جادوگری می کنی یا اول یاران ما؟ حضرت گفت اول یاران شما. بقدری آنها جادو ریختند که خود حضرت هم ترسید که این جادوها در مردم اثر بگذارد. حضرت موسی (علیه السلام) هم نیامد درآنجا دعا کند و تک تک آن مارها را خفه کند؛ بلکه خدا فرمود تو هم مثل آنها باش و عصا را بینداز زمین؛ عصا اژدها شد و تمام این جادوها را بلعید. الآن دشمن ما از ماهواره استفاده می کند، ما هم از همین روش جادوئی به آنها پاسخ می دهیم؛ از روش اینترنتی باشد، ما هم مقابله به مثل می کنیم. أخیرا آمده اند سخنرانی های یک یا دو دقیقه ای را به صورت بلوتوث پخش می کنند، ما هم باید همین کار را بکنیم؛ یعنی از هر امکانات و ظرفیتی که آنها علیه ما استفاده می کنند، ما هم علیه آنها استفاده کنیم.

سؤال دهم:

برخی معتقدند که تبّری جستن از دشمن أهل بیت (علیهم السلام)، از اسرار شیعه است و نباید آن را عمومی کرد؛ زیرا از وظایف شیعیان حفظ اسرار است. نظر شما چیست؟

جواب:

ما الآن در یک جهان پر آشوبی قرار گرفته ایم و تقریبا یک میلیارد و نیم مسمان هست و حدود 400 میلیون شیعه داریم؛ ما در حقیقت در مجموع أهل سنت در اقلیت هستیم؛ شما فقط کشور ایران و پاکستان و عراق را در نظر نگیرید. ما نسبت به چهار مذهب أهل سنت که: حنفی ها تابع ابوحنیفه متوفای 150 هجری، مالکی ها تابع مالک بن أنس متوفای 179 هجری، شافعی ها تابع محمد بن ادریس متوفای 204 هجری و حنبلی ها تابع احمد بن حنبل متوفای 241 هجری، هستند، در اقلیت نیستیم؛ و الآن دشمن هم دنبال این است که تفرقه میان شیعه و أهل سنت بیاندازد و همانطور که در کنگره آمریکا،‌ بودجه هائی تصویب شده برای اختلاف میان شیعه و سنی. مصاحبه ای که دو سال قبل، دکتر مایکل،‌ معاون سابق رئیس سازمان سیا داشت، رسما گفت بهترین راه موفقیت آمریکا در خاورمیانه، اختلاف بین مسلمانان است؛ یا در همین کتاب برخورد تمدن های دکتر هانتینگتون، نظریه پرداز بزرگ کاخ سفید، او هم همین را نوشته است که اختلاف میان فرق مسلمانان، بهترین روش است.

ما هم اعتقاد داریم که وحدت میان مسلمانان، از اوجب واجبات است و حرکت برای اختلاف از اشد محرمات است؛ چون دشمنان اسلام از هیچ امری بهتر از اختلاف میان شیعه و سنی، استفاده نمی کنند.

بنده با این سوابق 25 ساله ای که در پاسخ به شبهات وهابیت داشتم و شاید حدود 200، 300 جلسه بحث و مناظره با اساتید حوزوی و دانشگاهی و مفتیان عربستان در آنجا با آنان داشتم، بارها گفته ام که ما با همه وهابیت مخالف نیستیم، با وهابی تکفیری مخالفیم، با وهابی که جز ترور و کشتن، هیج منطقی و فرهنگی را نمی فهمد و نمی شناسد دشمن هستیم. بنده هم با بعضی از منصفان آنها رفت و آمد دارم؛ آنها می آیند و ما می رویم منزلشان و محل کارشان.

وقتی وهابی می گوید شمای شیعه، مسلمان نیستید و قتل ما را واجب می داند و ما را کافر و جهاد علیه ما را واجب می داند، ما به هیچ وجهی با او حاضر نیستیم وحدت برقرار کنیم؛ چون اگر وحدت برقرار کنیم، آنها از پشت به ما شمشیر می زنند.

سؤال یازدهم:

با توجه به اینکه عقل در وهابیت جایگاهی ندارد، در برابر دروغ پردازی هائی که به شیعه وارد می کنند، علماء شیعه چه تدبیری اندیشیده اند؟

جواب:

البته ما جواب های اینها را دادیم و بزرگان ما هم جواب داده اند. ما در شبکه ماهواره ای سلام، هفته ای دو ساعت برنامه زنده داریم؛ و تلاش می کنیم یک ساعت خودمان درباره موضوعی صحبت کنیم و یک ساعت هم به سؤالات بینندگان از سراسر جهان پاسخ می دهیم. عزیزان! ماهانه، سی یا چهل نفر از وهابیان تماس می گیرند و رسما اعلام تشیع می کنند. همین چندی قبل 25 نفر از جوانان آمدند از شرق و تشیع خود را اعلام کردند و رفتند. حدود 12 روز قبل، از کرمانشاه،‌ جوانان آمده بودند موسسه ما و رسما از عقیده باطل وهابی گری و غیره خود دست برداشته و شیعه شدند. حتی از خود لندن، بنده تلفن های متعددی داشتم که تماس می گیرند که ما وهابی بودیم و با دیدن برنامه و صحبت های شما و مطالعه بعضی کتب، متوجه شدیم که وهابیت، یک فرقه ضد اسلامی بیشتر نیست.

سؤال دوازدهم:

خطبه غدیر، در معجم کبیر طبرانی چند خط است؟ به اندازه شیعه نوشته اند یا نه؟

جواب:

آنچه که مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج دارد، حدود 13 صفحه است و آنچه که مرحوم شیخ صدوق در خصال دارد، حدود یک و نیم صفحه است و آقای طبرانی به اندازه شیخ صدوق نقل کرده است.

سؤال سیزدهم:

چرا ولایت غدیر در قرآن نیامده است؟

جواب:

آمده است. آیه:

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ.

سوره مائده، آیه55

در مورد ولایت است. یک دفعه این است که با نام بگوید، که مثلا علی (علیه السلام) ولی شماست، این حساسیت ایجاد می کند؛ و اینها چه بسا قرآن را تحریف می کردند؛ ولی می آید با ویژه گی های خاص، اعلام ولایت می کند و می گوید آنکه در آنجا مشغول نماز خواندن است و در رکوع، به آن سائل، انگشترش را می دهد، او ولی شماست و تمام بزرگان و علماء تفسیر أهل سنت اجماع دارند که این آیه در مورد علی (علیه السلام) نازل شده است؛ دیگر از این بهتر نمی شود.



 

دکتر سید محمد حسینی قزوینی