اگر شخصیت فاطمه زهرا(س) برای ذهنهای ساده و چشمهای نزدیک بین ما آشکار می شد ما هم تصدیق می کردیم که فاطمه زهرا(س) سرور همه زنان عالم است . بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه به مقامات معنوی وعلمی و معرفتی و به مرتبه ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست.
فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از گریبان او خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن ستاره های فروزان ولایت قرار گرفته است.
همه ائمه (ع) برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلی قائل بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران می شود دید.
زنان مسلمان در زندگی شخصی ، اجتماعی و خانوادگی خود باید زهرا(س) را از جهت خردمندی ، فرزانگی و عقل و معرفت الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بعد عبادت، مجاهدت ، حضور در صحنه ، تصمیم گیریهای عظیم اجتماعی ، خانه داری ، همسر داری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر (س) پیروی کنند.اسلام فاطمه  (س) را ، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را به عنوان نمونه و اسوه زنان معرفی می کند. آن زندگی ظاهری او، جهاد او ، مبارزه او، دانش او، سخنوری او ، فداکاری او، شوهرداری او، مادری او، همسری او ، مهاجرت او و حضور او در همه میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبه او که مردهای بزرگ را در مقابل او به خضوع وادار می کرد.
اصولا درک نادرست از شخصیت زن که میراث نا مبارک فرهنگ های غیر اسلامی دخیل در اندیشه مسلمانان است، باعث شده است که آن حضرت تنها از زاویه دختری برای پیامبر ( ص) و مادری برای ائمه(ع) مطرح شود و آن شایستگی ها و گزینش الهی که در شکل گیری زندگی و شخصیت آن حضرت نقش برجسته داشته و زندگی و صفات فاطمه زهرا(س) را به عنوان اسوه ای برای همه زنان و همه انسانها ، به ویژه زنان ، مطرح می سازد، مجهول بماند.
حضرت زهرا(س) برتر از همه زنان برگزیده و سرور زنان از آغاز تاریخ بشر تا پایان است.