در خلال جنگ جهانی اول صهیونیست‌ها با نفوذ فزاینده‌ای که در جهان پیدا کرده بودند، همه چیز را برای تأسیس یک کشور صهیونیستی فراهم می‌دیدند. جنگ برای آنها فرصتی بود که بتوانند به اهداف خود برسند، به همین جهت فعالیت گسترده‌ای را در ابعاد تبلیغاتی و اطلاعاتی آغاز نمودند تا ضمن سازمان‌دهی یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین، زمینه ایجاد غدة سرطانی‌ای به نام اسرائیل را در منطقه خاورمیانه فراهم نمایند. علیرغم خرابی‌های جنگ کاملاً واضح است جنگ جهانی اول هیچ‌گونه تأثیر نامساعدی بر یکپارچگی آرمان صهیونیستی و یکپارچگی سازمان صهیونیستی به همراه نداشته است. از آنجا که سازمان صهیونیستی بر پایه اصل فدرالی تأسیس شده بود، توانست با استفاده از سازمان‌های جداگانه در کشورهای مختلف، فعالیت‌های اساسی خود را در خلال جنگ ادامه دهد. فعالیت‌های تبلیغاتی و گردآوری اعانه به جای آنکه کاهش یابد، به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت. انجمن های موجود به نحو مؤثر فعالیت های خود را ادامه دادند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از انجمن‌های تازه پا به عرصه وجود گذاشتند. نشریه دی ولت1، ارگان رسمی جنبش صهیونیستی از انتشار باز ماند اما در عوض چندین نشریه جدید صهیونیستی به صحنه وارد شدند. مطبوعات صهیونیستی، بویژه در روسیه، رونق بسیار یافتند.

 

تیراژ هفته‌نامه صهیونیستی «راس سوت»2 ]شفق[ که به زبان روسی منتشر می‌شد به سه برابر افزایش یافت. سه روزنامه جدید به نام‌های هاآم]ملت[3 به زبان عبری و داس توگبلات4، درتلگراف5  به زبان یدیش6 انتشار یافتند و تیراژ آنها به سرعت تا حد تیراژ روزنامه‌های کثیرالانتشار اروپایی افزایش یافت. انبوهی از روزنامه‌نگاران و ناشرانی که خط مشی صهیونیسم را پذیرفته بودند به جمع نویسندگان و دست اندرکاران قدیمی مطبوعات یهودیان پیوستند. مطبوعات عبرانی زبان لهستان که تعداد خوانندگان آن به یکصد هزار نفر می‌رسید خود را در خدمت جنبش صهیونیسم قرار دادند. یکی از نشریات یهودیان لهستان که پیش از این گرایش چندانی به صهیونیسم نداشت، آشکارا برنامه صهیونیستی را پذیرفته است. در انگلیس، مطبوعات و ادبیات یهودیان از پیشرفتی کم سابقه برخوردار بوده اند. نکته جالب توجه اینکه، علاوه بر نشریه صهیونیستی، روزنامه های غیر صهیونیستی یهودیان نیز تمایل و علاقه شدیدتری نسبت به این جنبش از خود نشان دادند. مطبوعات جهان در همه زبان‌ها پس از گزارش‌های رویدادهای جنگ، بیشترین فضای خود را به صهیونیسم اختصاص دادند. همین نکته که در دورانی همچون عصر حاضر که دنیا درگیر مبارزه ای جهانی است و هر کشوری تنها به امنیت و بقای خود می‌اندیشد، حاکی از فرصت‌طلبی صهیونیست‌ها برای رسیدن به اهداف شوم خود بود.

 

سیاهه طولانی کنفرانس ها و همایش‌ها که از آغاز جنگ جهانی اول برپا شد از گستردگی فعالیت تبلیغاتی صهیونیست‌ها جنبش حکایت دارد. در اینجا فهرست کوتاهی از فعالیتهای مهم جنبش صهیونیستی در خلال جنگ به ترتیب برپائی جلسات و همایش‌ها ارائه می‌دهیم:

 

کنفرانس‌ها

سپتامبر 1915 ـ هلند، رومانی، کانادا

کنفرانس صهیونیستی ـ دوردرخت ـ7 هلند رومانی. گردهم‌آئی سالانه فدراسیون صهیونیستی رومانی، هفتم و هشتم نوامبر که در شهر گالاتز8 برپا شد. رومانی برای فعالیت های صهیونیستی به چهار منطقه تقسیم شد: گالاتز، بخارست، جاسی9 ، فوسکانی10 . کانادا. کنفرانس سراسری یهود که روزهای 14 و 15 نوامبر همراه با اجلاس سالانه فدراسیون صهیونیستی کانادا به ریاست کلارنس دوسولا11 درمونرال تشکیل شد.

 

5 دسامبر 1915 ـ اتریش

غرب اتریش ـ کنفرانس صهیونیستی گالوسی و بوکوونی (به ریاست آدولف). قطعنامه‌ها: مجمع انتظار دارد تا مسأله یهود در کنفرانس صلح مطرح شود و امیدوار است که کمیته اقدام بتواند راهها و شیوه‌های مناسب رابرای ایجاد یک موضع مشترک در بین یهودیان تمامی کشورهای جهان به منظور درخواست تضمین حقوق مدنی و برابری حقوق سیاسی یهودیان در سراسر جهان و در زمینه ملیت، شناسائی موجودیت ملی یهودیان، اتخاذ کند.

 

از کمیته اقدام خواسته شد تا تمامی تدابیر لازم و مناسب را برای تضمین منافع صهیونیسم سیاسی پیش از برپائی کنگره آتی صلح اتخاذ کند.

 

26 و 27 دسامبر 1915 ـ هلند

یکصد و دوازده نماینده درهمایش نایمگن12 شرکت کردند.

           

دسامبر 1915 ـ انگلیس

منچستر. کنفرانس «خدمتگزاران صهیون»13 انگلیس. نمایندگانی از سراسر انگلیس در این همایش شرکت کردند.

 

اول ژانویه 1916 ـ انگلیس

کنفرانس فدراسیون صهیونیست انگلیس. خاخام‌ها، نمایندگان کنیسه‌ها انجمن های دوست دار یهود و اتحادیه‌های کارگری دراین کنفرانس شرکت داشتند.

 

5 ژانویه 1916 ـ استرالیا

کنفرانس سالانه انجمن صهیونیستی سیدنی.

 

6 فوریه 1916 ـ ایالات متحده امریکا

همایش سالانه شورای صهیونیستی نیویورک بزرگ

 

13 فوریه 1916 ـ انگلیس

کنفرانس سالانه فدراسیون صهیونیستی انگلیس در منچستر

 

1916 ـ ایالات متحده امریکا

میزراچی14 . کنفرانس سالانه میزراچی از 26 تا 30 مه در شیکاگو برپا شد.         

میزراچی آمریکا دربر گیرنده یکصد و سه انجمن وابسته و بیست و چهار کنیسه است. تعداد اعضای میزراچی 6 هزار نفر است.

برخی ازخاخام های سرشناس یهودی در این همایش شرکت کردند.

 

در این همایش یک دفتر ویژه فلسطین تأسیس شد. اتحادیه جدیدی به نام «آشی ساماه» 15 برای تبلیغ کالاهای فلسطینی تشکیل شد.